Oranje niet naar EK: chagrijn, maar ook business as usual

Voetbal, de belangrijkste bijzaak in het leven. Nu het Nederlands Elftal definitief zich niet heeft geplaatst voor het Europees Kampioenschap in Frankrijk, buitelen alle deskundigen over elkaar om te vertellen hoe dramatisch dat dan wel niet is. Natuurlijk, het is een wanprestatie van de eerste orde dat Nederland zich, nu 24 landen zich kwalificeren, niet weet te plaatsen. Maar dat is een technisch probleem dat door de KNVB opgelost moet worden.

De spelers zullen nog de meeste hinder ondervinden: ze kunnen zich niet laten zien op een Europees podium waardoor hun marktwaarde daalt in plaats van stijgt. Aan de andere kant: Nederland is en blijft een opleidingsland met een unieke infrastructuur voor het ontwikkelen van talent en dat talent zal blijven komen, daarvoor staat het fijnmazige opleiding netwerk garant. Maar in sport heb je te maken met pieken en dalen en we zijn natuurlijk ook enorm verwend door de jaren heen.

Dan het economische effect: ook daar heeft iedereen een mening over. Dramatisch riep de een. Valt wel mee” zegt de ander. Je eerste gedachte is: dit heeft effect op de economie.

“We kunnen nu goed wennen aan het idee dat we even niet toe doen in de grote mensen voetbalwereld”

Dat is nog maar zeer de vraag. Tijdens het afgelopen WK in 2014 zag je al een enorme toename aan acties op de winkelvloer: liefst 160 (!) campagnes. En de consument kwam pas heel laat in actie. Een kleine drie weken voor het begin van het WK in 2014 moest de verkoop nog op gang komen. Het waren er eenvoudig weg teveel en tekenend was dat een officiële partner van de KNVB, Albert Heijn, met een afgestofte campagne kwam met het 'WK Hamsterlegioen'. Weinig origineel, niet vernieuwend en dus tegenvallende resultaten boekte. En dan ben je nog wel officieel partner van de KNVB, terwijl Jumbo als grote winnaar uit de strijd kwam met het befaamde juichpak, dat mede door de populariteit van Roy Donders een doorslaand succes werd.

Met meer dan 160 campagnes was er meer kwantiteit dan kwaliteit en de consument zag door de bomen en bos niet meer. Het is een oude wijsheid: als je een mens te veel keuze geeft, maakt hij juist geen keuze. Dus waren er heel veel teleurstellingen.

Toeleveranciers van Oranje artikelen hebben ongetwijfeld dinsdag tandenknarsend voor de buis gezeten, evenals kroegbazen en de bedrijven die grote TV schermen verhuren. Voor de rest is het business as usual. Restaurants, theaters en bioscopen gaan profiteren. En nee, wellicht kopen we geen nieuwe tv, maar in plaats daarvan een nieuwe Sonos geluidsinstallatie. Want: het geld blijft niet in de zak zitten, we geven het hoe dan ook uit, alleen het uitgave patroon wijzigt.

“Gerard Dielessen en Maurtis Hendriks zullen er ongetwijfeld een goed glas op gedronken hebben, al zullen ze dat publiekelijk altijd ontkennen”

En het chagrijn: natuurlijk dat is er, maar we gaan een prachtige sportzomer tegemoet met het EK-atletiek in eigen land, waar we gaan smullen van Dafne Schippers, de Tour de France met alle ogen gericht op Tom Dumoulin en natuurlijk de Olympische Spelen in Rio. Misschien moeten we wel heel blij zijn dat 'Oranje een keertje over slaat': want als je er in de poulefase uitgaat is de teleurstelling en daarmee de kater nog veel groter en is de zomer echt verpest. We kunnen nu goed wennen aan het idee dat we even niet toe doen in de grote mensen voetbalwereld.

We zijn nu een beetje chagrijnig, maar nuchter als we zijn klampen we ons vast aan nieuwe doelen: de atletiekbond, de wielerunie en stiekem ook NOC-NSF zullen er blij mee zijn. Even de focus weg van voetbal, ook weleens lekker. Gerard Dielessen, de CEO van NOC*NSF en Chef de mission Maurtis Hendriks zullen er ongetwijfeld een goed glas op gedronken hebben, al zullen ze dat publiekelijk altijd ontkennen……..


Foto's: fstockfoto / Shutterstock.com & Flickr (CC) Filip Bossuyt