Dit populaire mediabedrijf zet talentvolle basketballers in de spotlights op weg naar de NBA

De route voor een talentvolle basketballer naar de NBA was jarenlang min of meer in beton gegoten. Na de middelbare school volgde de universiteit en voor de besten lonkte daarna het mekka van het basketbal. Maar die tijden kunnen weleens voorbij zijn. Het onder jongeren razendpopulaire Overtime heeft een eigen basketbalcompetitie opgezet waarin de grootste talenten van over de hele wereld – tegen betaling – met elkaar duelleren.

Overtime Elite (OTE), zoals de nieuwe competitie heet, is dus opgericht door sportnetwerk Overtime. Dat vergaarde de laatste jaren enorm veel bekendheid onder voornamelijk jongeren door de manier waarop zij verslag doen van sport. Via social media toont Overtime hoogtepunten en bijzondere momenten uit basketbalwedstrijden van middelbare scholieren (high school) en studenten (college). De korte video’s worden gemaakt door een netwerk van medewerkers die wedstrijden bezoeken en real-time met hun telefoon video’s delen via een speciale app. Onder meer de huidige NBA-sterren Zion Williamson en Trae Young vergaarde dankzij Overtime landelijke bekendheid.

In vijf jaar tijd wist Overtime met deze manier van verslaggeving miljoenen mensen te bereiken. Alleen al op Instagram heeft Overtime ruim 5,5 miljoen volgers. Het merk trok ook de interesse van investeerders. Onder meer Drake en Jeff Bezos deden mee aan de laatste investeringsronde, waarmee het benodigde geld voor een eigen competitie werd opgehaald.

Jongeren krijgen betaald

In het weekend van 30 en 31 oktober vonden de eerste wedstrijden in de OTE plaats. In totaal spelen er 27 tieners tussen de 16 en 18 jaar voor Overtime. Zij ontvangen allen minimaal 100.000 dollar salaris per seizoen, er wordt een zorgverzekering geregeld en er is de mogelijkheid een klein percentage aandelen in handen te krijgen.

De groep jongeren bestaat uit grote nationale en internationale talenten die allen een reële kans hebben de NBA of een buitenlandse topcompetitie te bereiken. De spelers zijn ingedeeld in drie teams. Elke ploeg heeft een eigen coach. Het format van de competitie wijkt eveneens af van de norm. Er worden wedstrijden gespeeld tegen andere teams die niet tot de OTE behoren (winst = één punt) en er zijn onderlinge duels (winst = twee punten). Daarnaast kunnen er punten verdiend worden met challenges, zoals een dunk- of driepuntswedstrijd.

De jongeren verblijven het grootste deel van hun tijd in Atlanta, waar Overtime een gloednieuwe trainingsfaciliteit heeft laten bouwen. Het stadion in deze faciliteit biedt plek aan meer dan 1.000 mensen, die voor minder dan tien dollar de wedstrijden kunnen bijwonen. De duels worden voorzien van commentaar, tussendoor zijn er interviews en de toeschouwers kunnen prijzen winnen door mee te doen met acties.

Er wordt ook aan de persoonlijke ontwikkeling van de talenten gedacht. De OTE-spelers krijgen minimaal 4 uur per dag les, zodat ze voldoen aan de vereisten om hun middelbareschooldiploma te behalen. Daarnaast leren ze ook omgaan met financiën en krijgen ze mediatraining.

Nieuwe route voor talentvolle basketballers

Ondertussen zijn er al sponsorovereenkomsten afgesloten met verzekeringsmaatschappij State Farm en Gatorade. De oprichter en directeur van Overtime, Dan Porter, heeft al laten weten dat OTE een project van de lange adem is. Hij verwacht de eerste jaren geen winst te maken, maar wil de interesse voor de competitie verder aanwakkeren. Daarbij mikt het bedrijf niet alleen op de Verenigde Staten. Ook Europa en Zuidoost-Azië zijn gebieden waar de competitie voet aan de grond moet krijgen. Op termijn zou er dan mogelijk ook een tv-deal gesloten kunnen worden.

Met de eigen competitie heeft Overtime nu controle over de volledige ervaring die het fans biedt - van basketbal, tot productie, tot de distributie. Het wordt interessant om te zien hoe de competitie zich gaat ontwikkelen en wat er terecht komt van de spelers. Zeker is dat OTE een totaal nieuwe route naar de NBA aanbiedt aan talentvolle basketballers. Ze krijgen zowel op als naast het veld een podium om te schitteren en zichzelf te laten zien. En naast het salaris dat ze verdienen, hebben de spelers ook de mogelijkheid om individuele sponsordeals af te sluiten.

De talenten hopen allemaal uit te groeien tot supersterren. Dankzij Overtime profiteren ze op jonge leeftijd in ieder geval van hun bekendheid en houden zij er, in tegenstelling tot wanneer ze de traditionele route zouden volgen, ook financieel nog iets aan over. Het is een spannende tijd in het Amerikaanse basketbal. Lukt het Overtime een succes te maken van hun eigen competitie? Zo ja, dan is de kans groot dat het opleidingssysteem in de VS volledig op de schop gaat. Vooralsnog lijken de jonge talenten én de fan de grote winnaars.

Foto's: Overtime