Het laatste sportmarketingnieuws: Amerikaanse sportwereld komt in actie tegen politiegeweld

In de week waarin een verzamelkaart van honkballer Mike Trout bijna 4 miljoen dollar opbracht, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Amerikaanse sport ligt tijdelijk stil na gewelddadige arrestatie James Blake

Sporters in de Verenigde Staten gaven deze week een duidelijk signaal af. Ze kwamen zowel op woensdag als donderdag niet in actie als reactie op de gewelddadige arrestatie van James Blake. De 29-jarige Amerikaan werd zondag in Kenosha in de staat Wisconsin zeven keer beschoten door politieagenten en ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. De Milwaukee Bucks besloten woensdag naar aanleiding van het incident niet aan te treden voor hun wedstrijd tegen de Orlando Magic. Daarop besloot de NBA alle wedstrijden op te schorten. Al snel volgden andere organisaties, zoals de MLB en MLS. Toptennisster Naomi Osaka trok zich terug voor haar wedstrijd tegen Elise Mertens in de halve finale van het WTA-toernooi van Cincinnati.

Topsporters spreken zich al langer uit over het geweld tegen zwarte Amerikanen door de politie. Ze willen verandering en hopen door hun boycot nog meer aandacht op het onderwerp te vestigen.

Riot Games gaat samenwerking aan met Spotify

Spotify heeft zijn eerste samenwerking in esports afgesloten. Het streamingbedrijf gaat een partnership aan met Epic Games, ontwikkelaar van League of Legends. Beide partijen gaan onder meer werken aan speciale afspeellijsten, podcasts en nieuwe muziek. Er is al een zogenoemde LoL-hub op Spotify met vijf miljoen maandelijkse luisteraars. Dat aantal moet gaan groeien. Muziek speelt al een belangrijke rol bij League of Legends waardoor deze samenwerking voor de hand lag. De deal met Riot Games is volgens Variety het eerste sponsorcontract waar Spotify daadwerkelijk voor betaalt.

PwC stopt na dertig jaar als partner van KNVB

In goed overleg hebben de KNVB en PricewaterhouseCoopers (PwC) na bijna 30 jaar besloten de samenwerking per juli 2020 niet te verlengen. Sinds 1991 was PwC als partner verbonden aan de KNVB, met niet alleen oog voor de vlaggenschepen, het Nederlands elftal en de OranjeLeeuwinnen, maar ook voor het Nederlandse voetbal in de breedte.

Renate de Lange-Snijders, lid van de raad van bestuur van PwC: “Vanuit onze merkbelofte ‘morgen maak je samen’ zijn we met het merk PwC een nieuwe weg ingeslagen en willen de ruimte en vrijheid hebben om te bekijken welke activiteiten daar in de toekomst het beste bij passen. Vanzelfsprekend beëindigen we een relatie van bijna dertig jaar niet zomaar. De KNVB zal een speciale plek in ons oranje hart houden. Het komende jaar ronden we samen de lopende projecten af. Wij danken de KNVB voor de bijzondere samenwerking en wensen hen een prachtig EK-jaar toe.”

Overigens maakte de KNVB deze week ook bekend dat ING launching partner wordt van de Vrouwen Eredivisie. Je leest via onderstaande button meer over deze samenwerking.

SPAR nieuwe partner Urban Athletic Series

SPAR heeft zich als partner verbonden aan de Urban Athletics Series. Het urban concept – gesteund door de Atletiekunie – biedt de atletieksport op een verrassende manier aan in Nederlandse stadscentra en geeft lokale verenigingen een podium. Monique Muller (Marketingcommunicatie manager & e-commerce): “Bij SPAR willen we met onze gemakswinkels verrassen in de binnensteden van Nederland. Hierin sluiten onze ambities naadloos aan. Zo kunnen we bijvoorbeeld rondom de ASICS NK Atletiek mensen in beweging brengen, kennis laten maken met het gezonde & duurzame aanbod én onze Citywinkels in het centrum van Utrecht relevant en betekenisvol aan het publiek tonen. We kijken dan ook uit naar de samenwerking!”

Urban Athletics Series is een concept uit de koker van Touché Sportmarketing en Playmakers.

Er was deze week nog veel meer sponsornieuws. Hieronder een korte opsomming. Voor uitgebreide artikelen kun je terecht bij Sponsorreport.

  • Ajax en Vriendenloterij verlengen samenwerking
  • PepsiCo sponsort UEFA vrouwenvoetbal
  • CM.com wordt naamgever Circuit Zandvoort
  • Tulp Keukens nieuwe naamgevend sponsor Hockey Hoofdklasse Heren

Reclamebranche krimpt met 15 procent vanwege coronavirus

De reclamebranche gaat een moeilijke tijd tegemoet. ABN Amro verwacht dit jaar een omzetkrimp van 15 procent, mede doordat veel grote adverteerders uit onder meer de reis- en autobranche massaal hun campagnes hebben teruggetrokken. Dat stelt de bank in een sectorprognose voor de Technologie-, Media- en Telecomsector (TMT). Het kan nog jaren duren voordat de branche weer terug is op het oude niveau. Mede door het nieuwe beleid rondom tracking-cookies, Safari, Firefox en Google Chrome stoppen naar alle waarschijnlijkheid met het ondersteunen van third party-cookies, moeten er nieuwe strategieën komen om de consument toch te bereiken.

Headerfoto: Wikimedia (CC 2.0) Keith Allison