Het laatste sportmarketingnieuws: FC Volendam en Telstar spelen derby in regenboogtenue

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Newcastle United voor 350 miljoen overgenomen door Saoedisch investeringsfonds

Newcastle United heeft een nieuwe eigenaar. Na anderhalf jaar onderhandelen heeft het Saoedisch investeringsfonds het aandelenpakket van Mike Ashley voor zo'n 350 miljoen euro overgenomen.

De veelbesproken overname ketste afgelopen zomer nog af, omdat het te lang duurde voordat het onderhandelingsproces kon worden afgerond. Er waren zorgen over de hoeveelheid controle die de leiding van het koninkrijk zou krijgen in het bestuur van Newcastle. Daarnaast was er in Saoedi-Arabië een verbod op het Qatarese beIN Sports, dat de uitzendrechten in handen heeft. Dit verbod is nu opgeheven. Ook heeft de Premier League naar eigen zeggen zekerheid gekregen dat de staat niet direct betrokken zal zijn bij het runnen van de club.

Newcastle United was de afgelopen veertien jaar in handen van Mike Ashley. De zakenman was de gebeten hond bij de supporters, die hem er onder meer ervan beschuldigen een gebrek aan ambitie te hebben. Het Saoedische investeringsfonds heeft nu 80% van de aandelen in handen, naast de rijke Britse gebroeders Reuben en financier Amanda Staveley.

FC Emmen strikt SocialBlox rest van het seizoen als rugsponsor

Sinds de uitwedstrijd tegen Jong FC Utrecht op 1 oktober prijkt het logo van SocialBlox als nieuwe shirtsponsor op de ruggen van de spelers van FC Emmen. FC Emmen is daarmee de allereerste club met een cryptogedreven social media platform als partner. SocialBlox zal de rest van het seizoen als shirtsponsor op de achterkant van zowel het thuis- als uitshirt staan.

SocialBlox is een social media applicatie die deels op de blockchain draait. Blockchain is de achterliggende technologie die bekend is geworden door bitcoin. Hiermee kan men, simpel gezegd, voorwaardelijke transacties (oftewel programmeerbaar geld) creëren. Deze transacties met voorwaarden worden door SocialBlox ingezet zodat gebruikers elkaar uit kunnen dagen om een challenge te volbrengen. De social media app zal rond 1 januari 2022 een grootschalige test ondergaan door de eerste gebruikers. Kort daarop zal de app in de app-store voor iedereen te downloaden zijn.

Ben Haverkort, commercieel directeur van FC Emmen: “SocialBlox opereert in een nieuw soort wereld die voor veel mensen nog onbekend is. Maar het is wel de toekomst. Als commercieel team zijn wij erg trots dat wij als eerste betaald voetbalclub met zo’n unieke social media partij als SocialBlox in zee gaan.”

Primeur: FC Volendam en Telstar spelen derby in regenboogtenue

FC Volendam en Telstar zorgen op 15 oktober voor een wereldprimeur. De Noord-Hollandse clubs spelen hun derby namelijk in speciaal ontworpen regenboogtenues. De Keuken Kampioen Divisie-clubs doen dat in het kader van de internationale Coming Out Day op 11 oktober. Niet eerder paste zowel de thuis- als uitclub in een officieel duel het tenue aan voor dit thema.

De actie is een initiatief van de Alliantie Gelijkspelen, dat samenwerkt met onder meer de Eredivisie, de Keuken Kampioen Divisie, de Pure Energie Eredivisie Vrouwen en ESPN.

In het speelweekend van 15 oktober spelen verder ook de aanvoerders van alle andere clubs met een OneLove-aanvoerdersband. Verder dragen de coaches en de arbitrage een regenboogspeldje. Bij alle thuisspelende clubs krijgen de cornervlaggen de kleuren van de regenboog en uitzendgemachtigde ESPN laat de regenboog terugkomen in de microfoons, speldjes en tv-uitingen.

Premier League sluit licentiedeal met succesvolle serie ‘Ted Lasso’

De Premier League heeft een lucratieve samenwerking afgesloten met de succesvolle comedyserie ‘Ted Lasso’. Dankzij de licentiedeal kunnen de producers van de prijswinnende show gebruikmaken van archiefbeelden van de Premier League, logo’s, clubtenues en de kampioenstrofee. Naar verluidt ontvangt de Premier League ongeveer 600 miljoen euro voor het partnership.

‘Ted Lasso’ wordt uitgezonden op Apple TV+. De serie viel onlangs nog in de prijzen bij de Emmy Awards.

ESPN neemt uitzendrechten NBA over van Ziggo

De NBA is de komende jaren te zien bij ESPN. De zender neemt de uitzendrechten over van Ziggo, dat jarenlang de wedstrijden uit de beste basketbalcompetitie ter wereld uitzond. ESPN gaat per seizoen meer dan 200 livewedstrijden uitzenden, met onder meer elk weekend 'NBA Saturdays’ en ‘NBA Sundays presented by NBA 2K22'.

Per zijn er gemiddeld vijf á zes wedstrijden te zien via ESPN. “Ik ben ongelofelijk trots een van ’s werelds meest spectaculaire en prestigieuze sportcompetities toe te voegen aan onze programmering. De NBA, met al zijn talenten, iconen en roemrijke teams, behoeft geen nadere introductie. De NBA wordt een prominent onderdeel van de ESPN-programmering, met veel livewedstrijden en populaire programma’s zoals NBA Countdown en NBA Today", zegt Rob Labree, director Programming & Production van ESPN.

Het nieuwe NBA-seizoen begint op 19 oktober. Donderdagnacht wordt de eerste wedstrijd, een duel in de voorbereiding tussen Houston Rockets en Miami Heat, op ESPN uitgezonden.

Headerfoto: Alliantie Gelijkspelen 4.0