Het laatste sportmarketingnieuws: NOC*NSF heeft ’s werelds eerste chef de emission

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NOC*NSF heeft primeur met ’s werelds eerste chef de emission

NOC*NSF heeft als eerste sportkoepel een eigen chef de emission aangesteld. Die eerste chef is drievoudig wereldkampioen en winnaar van Olympisch zilver (Beijing 2008) Marcelien de Koning. In die rol gaat zij zich bezighouden met de vraag hoe de sportwereld kan bijdragen aan uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.

Het verduurzamen van TeamNL is voor de chef de emission het vertrekpunt. Maar de missie van De Koning gaat verder. De chef de emission wil ook anderen bewegen tot duurzamer gedrag. Daarnaast steunt ze de eerder gestelde ambities uit het Sportakkoord om de Nederlandse sportinfrastructuur te verduurzamen.

Maurits Hendriks, technisch directeur bij NOC*NSF: "De activiteiten en het terrein van TeamNL zijn per definitie internationaal. Dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee voor bijvoorbeeld de uitstoot die we veroorzaken met de uitzendingen van TeamNL. Maar we willen meer. We stellen de chef de emission aan omdat we zelf willen reduceren, maar ook anderen willen bewegen tot duurzamer gedrag. Sport heeft een enorme potentie om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Met name omdat je met sport de halve wereldbevolking kan bereiken. Bovendien is het een thema dat echt leeft bij de topsporters van TeamNL."

Swapfiets maakt met blauwe voorband entree in Tour bij Jumbo-Visma

Team Jumbo-Visma presenteerde bij de ploegenpresentatie van Le Grand Départ officieel de fietsen met een blauwe voorband voor de Tour de France 2021. Daarmee maakt Swapfiets, partner van de Nederlandse wielerploeg, haar entree in de grootste wielerkoers ter wereld. De iconische blauwe voorband van Swapfiets, het eerste ‘bicycle as a service’-bedrijf ter wereld, wordt daarmee onderdeel van het profpeloton en wordt in meerdere etappes door Team Jumbo-Visma gebruikt. Het is voor het eerst dat een Nederlandse wielerformatie een gekleurde fietsband in het peloton introduceert.

Om fietsen in het dagelijks leven te promoten, werd bandenexpert Vittoria gevraagd om blauwe banden te ontwikkelen. Een nieuwe band die iedereen herkent van Swapfiets, maar nu geschikt is voor professioneel gebruik in wielerkoersen door Team Jumbo-Visma.

Nederlandse Loterij shirtsponsor van TeamNL Korfbal

Richting en tijdens het komende EK korfbal in België (eind oktober) prijkt Nederlandse Loterij op het shirt van TeamNL Korfbal. Als partner van TeamNL heeft Nederlandse Loterij gekozen voor een plek op het wedstrijdshirt van de regerend Europees- en wereldkampioen. Afgelopen zaterdag speelde TeamNL Korfbal in en tegen België de eerste officiële interland met Nederlandse Loterij op de borst.

Joost Zuure, Head of Sponsoring en Beneficianten Nederlandse Loterij: “We willen sport en bewegen voor iedereen mogelijk maken via onze afdracht. Ook de korfbalsport dragen we, middels onze jaarlijkse afdracht, een warm hart toe. Zo ging in 2020 ruim een half miljoen euro naar de korfbalsport. Daarnaast zijn we blij dat we als partner van TeamNL de Nederlandse sport verder kunnen steunen en we een bijdrage kunnen leveren aan de verdere successen van dit getalenteerde team. We wensen hen veel succes!”

Headerfoto: NOC*NSF/Marco Vellinga