Pokémon Go: hype of begin van iets nieuws?

Je kunt het niet gemist hebben. Sinds de release op 6 juli hebben miljoenen mensen de app Pokémon Go gedownload en zijn op zoek gegaan naar Pokémon in dorpen, steden, bossen, kantoorgebouwen. Het spel zorgt ervoor dat mensen weer buiten komen en meer bewegen. Daarnaast luidt de populariteit van de app een (mogelijke) comeback van Nintendo in en geeft het een inkijkje in hoe gamen er in de toekomst uit gaat zien. Ook vanuit (sport)marketingperspectief is het interessant om verder in te zoomen op Pokémon Go. Hoe kunnen sportorganisaties inhaken op het succes van het spel? SportNEXT duidt de hype.

Pokémon werd in 1996 oorspronkelijk uitgebracht als een duo role-playing game voor de Game Boy die met elkaar verbonden konden worden. Het spel werd ontwikkeld door Game Freak en uitgegeven door Nintendo. Daarna werden ook onder meer een anime-televisieserie en ruilkaartenspel gemaakt. Pokémon is in de loop der jaren uitgegroeid tot de op één na succesvolste game-franchise ter wereld, na Super Mario.

Miljoenen jongeren groeiden op met Pokémon – fictieve schepsels die door mensen worden gevangen, getraind en die ze tegen elkaar laten vechten. Nintendo voer wel bij de populariteit van Pokémon, maar de laatste jaren ging het minder met het Japanse bedrijf. Tussen oktober en juni van dit jaar kelderde de aandeelprijs van Nintendo met 40 procent, en de omzet van Wii U en 3DS-modellen in 2016 zal waarschijnlijk lager uitkomen dan vorig jaar. Maar dankzij Pokémon Go is de waarde van het Nintendo-aandeel nu enorm gegroeid.

Nintendo weigerde in het verleden mobiele apps op de markt te brengen, maar samen met Google en gameontwikkelaar Niantic ging het toch aan de slag om Pokémon Go te maken. Kosten noch moeite werden gespaard. Nintendo en Google trokken naar verluidt 30 miljoen euro uit voor de mobiele game en die investering lijkt zijn vruchten af te werpen.


Augmented reality

Voor Pokémon Go heb je een smartphone of tablet nodig. Door middel van augmented reality reis je tussen de echte wereld en de virtuele wereld. De camera van je smartphone wordt ingeschakeld om Pokémon in de echte wereld te vangen. Je loopt rond met behulp van Google Maps, de game ziet waar je bent en op het scherm verschijnt dan een Pokémon die je kunt vangen en trainen. Hoewel het spel officieel alleen nog beschikbaar is in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland spelen ook duizenden mensen in Nederland al Pokémon Go. Het spel heeft al meer dagelijkse gebruikers dan Twitter en is vaker gedownload dan bijvoorbeeld Tinder. 

De hype die Pokémon Go veroorzaakt, sluit aan bij wat blogger Gijsbregt Brouwer in 2013 al op SportNEXT voorspelde: buiten is het nieuwe binnen. Mensen zijn steeds meer buiten gaan sporten de afgelopen jaren. De parken in grote steden zijn op een doordeweekse avond bevolkt met mensen die hardlopen, aan tai chi of yoga doen of in groepsverband sporten. Pokémon Go speelt zich ook grotendeels buiten af. Gebruikers van de game leggen naar eigen zeggen soms wel tien kilometer per dag af in hun zoektocht naar Pokémon. Het spel is daarmee dé kans om alle kinderen (en volwassenen) in beweging te krijgen.

ZIE OOK: De vijf trends voor 2013

Intrinsieke motivatie

Wijnand van der Waal beschreef drieënhalf jaar geleden in zijn blog op SportNEXT al dat sporten als leuk, plezierig en uitdagend ervaren moet worden om niet het gevoel te krijgen dat je het voor iemand anders dan jezelf doet. Om de intrinsieke motivatie een extra dimensie te geven biedt de toevoeging van games een enorme kans, zo schreef hij.

ZIE OOK: Dé handleiding om alle kinderen aan het sporten te krijgen

Pokémon Go lijkt nu de eerste game te zijn waarin je daadwerkelijk naar buiten moet en moet bewegen, die massaal wordt omarmd door zowel jong als oud. Eerdere spellen als Figure Running en Zombies Run toonden al hoe games ervoor kunnen zorgen dat we meer gaan bewegen.

Wat Pokémon Go voor heeft op alle andere games is dat het enerzijds nostalgische gevoelens oproept en anderzijds inspeelt op een behoefte bij de jeugd. Er zit een verhaallijn in het spel, er zit een competitief element in het spel en je wordt beloond voor je inspanningen. Je wordt voor even (of voor langere tijd) meegenomen naar een andere wereld. Bovendien is de game erg laagdrempelig. Iedereen met een smartphone of tablet kan het spel spelen.

Kansen voor sportclubs

De Pokémonhype biedt ook kansen voor (sport)merken en sportclubs. Het is een manier om mensen naar je stadion, winkel of trainingscomplex te krijgen. Zo speelde honkbalclub Durham Bulls, verwant aan MLB-club Tampa Bay Red Devils, al op de hype in door het complex op een doordeweekse dag te openen en mensen de kans te geven Pokémon Go te spelen. Voor 5 dollar (de opbrengsten gaan naar een goed doel) kregen fans toegang tot het stadion om op zoek te gaan naar Bulbasaur, Krabby of Pikachu.

Ook andere sportclubs in de VS en Australië tonen op social media afbeeldingen van Pokémon die te vinden zijn in onder meer het stadion. De Engelse Premier League-club Southampton is momenteel op een toer door de VS en liet al zien hoe je kunt inspelen op de hype én daarbij de sponsoren kunt betrekken.

In Nederland hebben onder meer AZ en de KNVB al ingespeeld op de Pokémonhype. Het zal niet lang duren voordat andere clubs zoals Ajax, PSV en Feyenoord op de hype inhaken en we de eerste social media – en marketingcampagnes gericht op de game gaan zien. Met de oefenduels bij de amateurclubs in het vooruitzicht en de Open Dagen voor de deur, is het inzetten van Pokémon Go een ideale gelegenheid om meer publiek te trekken. Publiek dat je aan je kunt binden, kennis laat maken met de club of nieuwe producten kunt aanbieden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een Pokéball-riem of Power banks aan je fans aan te bieden, een bepaald verhaal te vertellen met Pokémon of een Lure Module inzetten; je koopt Pokécoins en trekt zo extra gebruikers naar bijvoorbeeld je fanshop.

Zelda

De vraag is nu natuurlijk of we over drie maanden (als de zomer voorbij is) nog steeds Pokémon Go spelen. Ontwikkelaar Niantic heeft in ieder geval al aangekondigd de game verder te ontwikkelen. De bugs die het spel kent zullen worden verholpen en het wordt mogelijk om je Pokémon te ruilen met vrienden zodat je meer dan de originele 150 Pokémon kan vangen.

En al blijft er over een halfjaar maar een klein groepje fans over dat het spel nog steeds speelt, dan nog is er een grote kans dat Pokémon Go het begin van iets groters is geweest. De game toont aan dat de markt voor mobiele games nog lang niet de grenzen van de groei heeft bereikt, dat mensen wel degelijk in actie komen en willen bewegen zolang er maar iets tegenover staat en dat Nintendo nog springlevend is. Het bedrijf heeft al laten weten dat het ook met bijvoorbeeld Zelda plannen heeft om een mobiele game te maken. Pokémon Go is hét voorbeeld van hoe je mensen aan het bewegen krijgt en wat een populaire game allemaal teweeg kan brengen.


Foto header: Flickr (CC) Eduardo Woo