Primeur: voor het eerst de hartslag van ballenjongens in beeld bij de US Open

Een mooie primeur en een stap dichter bij de verovering van sensoren in de sport. Het Amerikaanse modemerk Ralph Lauren komt met een bijzondere primeur: de introductie van sensoren in de shirts bij de ballenjongens van de US Open.

Vandaag is de 134e editie van de US Open van start gegaan, Haase moet Andy Murray zien te verslaan. Spelers betreden gespannen het veld en openen de jacht naar eeuwige roem. In dienst van de spelers en minstens zo gespannen rennen ballenjongens rondom het veld. Strak in houding maar met een bonkend hart voorzien ze de spelers van ballen vers uit het blik. Wat voelt een ballenjongen op het moment dat Roger Federer hem aankijkt? Daar gaan we de komende weken achterkomen.

"Het is fascinerend om de jonge gasten onder stressvolle situaties te zien presteren, je ziet hun hartslag omhoog schieten. Je ziet zijn ademhaling een vlucht nemen" aldus David Lauren vlak voor de start van US Open tegen The New York Times. Het Amerikaanse modemerk voorziet de ballenjongens van kleding en heeft sensoren voor het eerst in het shirt verwerkt. In 2015 wordt de technologie in meer shirts verwerkt.

Kom ook: Sportnext organiseert op 10 september een speciale live sessie over apps, data en beleving

"Iedereen bekijkt de mogelijkheden van draagbare technologie in horloges, banden en schoenen. Wij zien mogelijkheden voor kleding, daar leven we in." Toeschouwers zien alleen een zwart, strak vormgegeven shirt van nylon. De technologie zit verweven in het shirt en is niet te onderscheiden van andere shirts. De sensoren meten hartslag, ademhaling en stressniveau. Met name de laatste is interessant met het oog op finales. Hoe beleeft een ballenjongen de finale? De statistieken worden getoond op de schermen in het stadion.

In de jaren '90 experimenteerde Ralph Lauren al met MP3-spelers verwerkt in de mouw. De kleding was ontworpen voor skiërs (Ralph Lauren is sponsor van de Amerikaanse wintersportploeg) maar het concept werd geen succes. "Niemand wist hoe ze hem moesten gebruiken." Nu is het kledingmerk ervan overtuigd dat ze de juiste richting ingeslagen zijn.

Afbeeldingen: OMSignal
Bronnen: NYTimes - NumrushGigaom