Snapchat wil live sportbeleving gaan brengen, de kansen en bedreigingen

Snapchat heeft de ambitie om een dominant mobiel media platform te worden en ziet kansen op het gebied van live sport. De sociale foto- en videoapp bekijkt momenteel de mogelijkheden om in samenwerking met sportcompetities en rechtenhouders live sportbeleving toe te voegen aan de populaire functie 'mijn verhaal'. De eerste samenwerking in de Verenigde Staten zou al zijn getekend.

Snapchat is het afgelopen jaar flink populairder geworden. In relatief korte tijd groeide de sociale foto en video app wereldwijd naar 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Dagelijks worden er 700 miljoen foto's verstuurd via Snapchat. De functie 'Mijn verhaal', waarbij foto's 24 uur lang zichtbaar zijn, is razend populair. Verhalen worden dagelijks 500 miljoen keer per dag (!) bekeken. In Nederland gebruikt 700.000 mensen Snapchat, waarvan 274.000 dagelijks. Een groot deel bestaat uit jongeren, maar liefst 400.000 van de 700.000.

Merken laten Snapchat voorlopig links liggen, slechts 1% gebruikt de sociale foto app. Ook sportorganisaties beraden zich hoe Snapchat onderdeel uit kan gaan maken van het social media beleid. In Nederland had vorig jaar SC Heerenveen de eer om als eerste BVO gebruik te maken van Snapchat. Joey Koetsier schreef er een uitgebreide blog over. Binnen enkele dagen telde 'schveenofficial' meer dan 2000 volgers. Evenementen en organisaties in de Verenigde Staten, waaronder College Football, NBA All-Star Game en Fashion Week gebruiken Snapchat om exclusieve beelden te tonen van achter de schermen.

Lees meer: SC Heerenveen maakt debuut op Snapchat (door Joey Koetsier)

Daar ziet Snapchat kansen. In de driehoek met evenementen, rechtenhouders en merken ziet Snapchat mogelijkheden om live sportbeleving te gaan presenteren. NCAA Final Four, college-basketball op het aller hoogste niveau, werkt momenteel samen met rechtenhouder Turner de mogelijkheden uit om exclusieve beelden en live sportbeleving via 'Mijn verhaal' aan te bieden. De advertentie-inkomsten worden gedeeld. In de toekomst wil Snapchat zelfs direct met sportcompetities om tafel. Een pilot bij de finale van het WK bewees dat sportevenementen populair zijn voor het gebruik van 'mijn verhaal'. De sportwereld ligt aan hun voeten, zou je denken.

Het probleem is echter dat sportcompetities en evenementen voorzichtig zijn met het aanbieden van (exclusieve) beelden. Broadcasters tekenen voor honderden miljoenen een mediadeal en verwachten het maximale resultaat uit live sportrechten. Zijn de flitsen van Snapchat vervangend of aanvullend? In het achterhoofd loopt nog de strijd van de Engelse Premier League tegen Vines op Twitter. De Premier League is actief op jacht gegaan om account te laten blokkeren die beelden van wedstrijden binnen enkele seconden wisten te presenteren aan duizenden volgers. Geen hoogstaande kwaliteit maar wel effectief.

Lees meer: Premier League speelt kat-en-muis-spel met exclusieve content op social media

Ook de beelden van Snapchat draaien volledig op user-generated content maar kent een andere invalshoek: Beleef hoe andere sport beleven. De vraag is hoe lang het leuk blijft om daar naar te kijken. De sociale foto app ontwikkelt zich ondertussen in rap tempo tot een mediaplatform, een sociaal netwerk, een e-commerce platform en dat allemaal in één app.

Bron: Digiday