Social media en voetbal: gouden combinatie?!

Elke zichzelf respecterende voetbalclub maakt tegenwoordig gebruik van social media. FC Barcelona en Real Madrid bereiken via Facebook en Twitter dagelijks miljoenen mensen. SportNEXT keek naar een aantal nieuwe initiatieven op het gebied van social media bij een aantal grote internationale voetbalclubs. Een aantal Premier League-clubs is duidelijk op baanbrekende wijze actief op dit gebied, maar er wordt ook grote vooruitgang geboekt door enkele clubs waarvan je het niet direct zou verwachten.

FC Barcelona: 100 miljoen '2.0' fans

Facebook: 92.204.571. Twitter: 17.297.025

FC Barcelona is de laatste jaren niet alleen de meest succesvolle club op het veld, maar ook daarbuiten. Met een uitgekiende social media-strategie wist de club van Lionel Messi tientallen miljoenen fans aan zich te binden. In 2010 zette Barcelona een Online Department op. Deze afdeling houdt zich bezig met alles wat zich online afspeelt, van de clubwebsite tot de social media-kanalen. De Catalanen speelden slim in op de groeiende populariteit van onder meer Facebook en Twitter door Messi in 2011 een centrale rol te laten vervullen in de eerste online campagne van de club. Dat leverde enorm veel nieuwe volgers en 'likers' op. Bovendien is Barcelona altijd onderscheidend geweest met het gebruik van hashtags, zoals bijvoorbeeld #Pep40 in januari 2011, toen toenmalig trainer Pep Guardiola zijn veertigste verjaardag vierde. Barcelona werd in 2012 en 2013 uitgeroepen tot meest succesvolle sportclub op het gebied van social media.

De kracht van de 'blaugranas' in de laatste jaren is vooral de activiteit op een grote verscheidenheid aan kanalen en de communicatie in verschillende talen, waarmee de club fans wereldwijd aanspreekt. Dat doet Barcelona niet alleen meer op Twitter en Facebook, maar ook via onder meer Vine, Instagram en het Chinese Sina Weibo. In 2014 vierden de Catalanen als eerste sportclub ter wereld dat ze in totaal meer dan 100 miljoen fans hadden op social media.

PSV: Kampioen in virtual reality

Facebook: 611.459. Twitter: 280.838

PSV is niet alleen in Nederland één van de meest innovatieve sportorganisaties, maar ook in Europa en zelfs ver daar buiten zijn de Eindhovenaren voorloper op veel terreinen. Zo blonk de club onder meer uit met het FieldLab, LED pitch-lightning en het gebruik van drones. Daarnaast was PSV de eerste club in Nederland die via Periscope een Q&A verzorgde. Ook verbaasde de topclub eind 2013 vriend en vijand met de innovatieve nieuwjaarsgroet van trainer Philip Cocu. Alle (Seizoen) Club Cardhouders ontvingen destijds een e-mail met een link naar een filmpje, waarna de fan - tijdens het bekijken - plotseling zijn naam zag verschijnen in de video en enkele seconden later werd opgebeld door de 101-voudig international met een gelukwens voor het nieuwe jaar.

Na het kampioenschap van 2015 presenteerde PSV opnieuw een noviteit en daarmee had de club zelfs een primeur in Europa: een terugblik op het kampioenschap in virtual reality! PSV legde het 22e kampioenschap in de clubgeschiedenis op bijzondere wijze vast. Via een 360VR camera met maar liefst 16 (!) lenzen werden er beelden in het stadion geschoten: voorafgaand aan de kampioenswedstrijd, na het laatste fluitsignaal en tijdens de eerste huldiging op de middenstip. Maar ook unieke beelden vanuit de kleedkamer, op de 'platte kar' door de stad en tijdens de huldiging op het Stadhuisplein - waar bijna 100.000 supporters op af kwamen. Met het gebruik van Virtual Reality toonde PSV wederom aan dat het altijd de vernieuwing zoekt en andere clubs vaak een stap voor is.

Liverpool: LFC XTRA

Facebook: 28.084.713. Twitter: 5.677.265

Liverpool is één van de bekendste clubs ter wereld en dat is terug te zien in de cijfers. De Premier League-club is zeer actief op social media en heeft onlangs een eigen social network gecreëerd om fans nog meer bij de club te betrekken. LFC XTRA wordt neergezet als de 'official social app of Liverpool FC'. Het unieke aan de app is dat je je als supporter kunt abonneren op speciale groepen, zogenaamde 'capsules'. Zo kun je lid worden van de capsule Fan Forum, waar je alles leest wat andere fans op social media plaatsen, of is er de capsule quote waarin je alle quotes van bijvoorbeeld manager Jürgen Klopp kunt teruglezen. Daarnaast kun je jouw passie voor de 'Reds' tonen door foto's, video's en comments te posten in een speciaal gedeelte van de app. Uiteraard kun je ook statistieken van een bepaalde wedstrijd bekijken en nagaan wat er op social media over en door Liverpool zelf wordt gezegd.

Everton: Everton Browser

Facebook: 2.593.706 Twitter: 812.828

Die andere Premier League-club uit Liverpool, aan de andere kant van de rivier de Mersey, is eveneens bezig alle mogelijkheden van social media te benutten. Zo hebben ze op Goodison Park sinds een aantal maanden een club app 2.0: een eigen Everton-browser! De browser is gratis als app te downloaden in de Google Play / iTunes Store of voor desktop-gebruikers als extensie in Google Chrome. De browser werkt met een loyaliteitsprogramma. Indien Everton-fans via de Everton Browser een betaling verrichten bij een aangesloten retailer, krijgen zij voor elke transactie 'Everton credits' terug. Deze punten worden opgeteld bij hun account en kunnen ze later als tegoed weer verzilveren in de Everton store.

Zo is het dus mogelijk om een fikse korting te krijgen op een Everton-shirt, sjaal of iets anders uit de webshop van de club. De Everton-fan 'betaalt' voor het gebruik van de browser voor een groot gedeelte met data, die Everton gebruikt om profielen van de klant op te bouwen of bestaande data te verreiken. En die kennis is voor de club weer van grote waarde voor de marketingstrategie.

Manchester City: CityMatchday app

Facebook: 20.823.216 Twitter: 3.187.605

Ook Manchester City heeft in navolging van Everton een eigen browser ontwikkeld. Daarnaast is de club sinds de overname van investeringsmaatschappij Abu Dhabi United Group in 2008 steeds meer gaan inzetten op social media. Zo heeft de Premier League-kampioen van 2014 de app CityMatchday ontwikkeld, die is te downloaden in de Google Play / iTunes Store. Deze applicatie is speciaal gemaakt voor de fans om hun beleving voor, tijdens en na een wedstrijd te intensiveren. Je krijgt exclusieve beelden vanuit bijvoorbeeld de kleedkamer of spelerstunnel te zien, je kunt hoogtepunten van elk duel direct terugkijken en de beste en leukste tweets van City-fans over de hele wereld lezen. Manchester City is één van de meest innovatieve voetbalclubs in technologisch opzicht en dus ook op het gebied van social media en hoewel niet alle experimenten slagen (Man City Fan Talk werd geen succes), is de club in veel opzichten een voorbeeld voor andere verenigingen.

Southampton: Show your Stripes

Facebook: 1.430.482 Twitter: 535.526

De club van trainer Ronald Koeman maakte in december 2013 als eerste vereniging uit de Premier League een account aan op het populaire Snapchat. Southampton had waarschijnlijk ook de beste marketing/social media-campagne van alle voetbalclubs in 2015. Om het nieuwe tenue voor het seizoen 2015/2016 te promoten, huurde de club comedian Tom Davis in. Tom werd door de club op de website voorgesteld als Dr. Barry Gale en moest op een overdreven manier duidelijk maken hoe belangrijk de drie strepen op het shirt van Southampton zijn.

Als Chief Player Integration Officer konden we Dr. Gale in de 'Show your Stripes Campaign' volgen via Twitter, Snapchat, Vine en YouTube (zie filmpje hieronder). De 'dokter' haalde diverse grappen met spelers en oud-spelers uit en de campagne werd een enorm succes. Southampton won niet alleen de prijs voor 'Best Sports/Leisure/Travel Social Media Strategy' bij de Social Buzz Awards, de verkoop van de shirts steeg ook nog eens met 20 procent! Zowel fans als media waren enorm enthousiast over de campagne, die de club veel goede (gratis) publiciteit opleverde.

 

Orlando City Soccer Club: #PurpleFriday

Facebook: 534.308 Twitter: 169.100

Hoewel voetballen steeds populairder wordt in de Verenigde Staten, komen de clubs uit de Major League Soccer qua social media-bereik nog niet in de buurt van de Europese topclubs. Maar met een uitgekiende campagne liet Orlando City Soccer Club zien dat de verenigingen in Europa wel degelijk iets kunnen leren van de Amerikanen. Orlando City SC organiseerde vorig jaar een online speurtocht om de fans enthousiast te krijgen voor het nieuwe voetbalseizoen. Tijdens de speurtocht werd gebruik gemaakt van Instagram, Twitter en Periscope zodat fans de club op al deze platforms moesten volgen om in aanmerking te komen voor de prijs. Met een combinatie van hints op Twitter, een puzzel van foto's op Instagram en een livestream van de winnaars die de tickets vonden via Periscope, gebruikte Orlando City SC elk platform op zijn best. Met deze integrale en cross-mediale campagne deden ze in Orlando iets dat in Europa nog zelden vertoond was.

Cabinteely FC: Football Manager

Facebook: 3.276 Twitter: 3.466

De naam Cabinteely FC zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen, maar deze Ierse club toonde eind vorig jaar aan dat ook kleinere teams via social media een enorm bereik kunnen hebben, mits er slimme keuzes worden gemaakt. Cabinteely speelde handig in op de grote en jarenlange populariteit van het computerspel Football Manager, waarbij de speler in de huid kruipt van een manager van een bestaand voetbalteam en de club op technisch en zakelijk vlak naar succes moet leiden. In de editie van 2016 kon je voor het eerst ook met Cabinteely FC spelen en omdat te vieren, schreef de Ierse club een ludieke wedstrijd uit. De eerste die met 'Cabo' kampioen wist te worden in de hoogste Ierse divisie kreeg een gratis seizoenkaart, zo meldde de club op Twitter.

De actie werd over de hele wereld via social media gedeeld en ook de makers van het spel Football Manager hadden lucht gekregen van de wedstrijd. Het bedrijf dat het spel maakt, beloofde de winnaar van de competitie nog een prijs: hij of zij zou met de eigen naam daadwerkelijk een voetballer in Football Manager worden, voor veel voetballiefhebbers een droom. Het mag duidelijk zijn dat Cabinteely vanuit het niets grote internationale bekendheid verwierf.

Real Oviedo: #SaveRealOviedo

Facebook: 165.196 Twitter: 81.528

De Spaanse tweede divisionist Real Oviedo heeft zijn bestaan grotendeels te danken aan social media. De club, die in 2001 voor het laatst uitkwam op het hoogste niveau, stond in 2012 op omvallen vanwege grote financiële problemen. Dankzij een grootschalige Twitter-actie bestaat Real Oviedo vandaag de dag echter nog steeds. De club begon op Twitter berichten te versturen met de hashtag saverealoviedo. Omdat onder meer bekende voetballers als Santi Cazorla en Juan Mata (ooit begonnen bij de club, nu spelend voor respectievelijk Arsenal en Manchester united) hier aandacht aan schonken, kregen andere voetballiefhebbers lucht van de actie. Real Oviedo kon elke euro gebruiken en dankzij Twitter kochten duizenden mensen voor 11 euro een aandeel in de club. Er werd voor tonnen aan euro's opgehaald dankzij de Twitter-actie en mede daardoor bleef Real Oviedo bestaan.

Dat de Spanjaarden nog steeds slim gebruik maken van social media, blijkt wel uit het feit dat ze vorig jaar een professionele YouTuber in dienst namen (zie filmpje hieronder). Deze Spencer Owen speelde een seizoen lang met Real Oviedo in het populaire computerspel FIFA 16 en deed wekelijks verslag van zijn prestaties in de game. De Engelsman heeft ruim 1 miljoen abonnees op YouTube en al deze mensen kwamen een jaar lang in aanraking met Real Oviedo via een persoon die zij als idool beschouwen. Bovendien verkocht Real Oviedo in 2015 opnieuw aandelen en ook deze actie werd (met dank aan Twitter) een succes.


Foto's: YouTube/FC Barcelona, Flickr (CC) The Wild Blogger.