SPECO Dag van de Amerikaanse Sport

Nergens klopt het hart van sportmedia zoals in de Verenigde Staten. De manier waarop de zogenaamde Big 4 (NFL, MLB, NBA en NHL) erin slagen om op nieuwe manieren hun sportbeleving met behulp van de recentste media-evoluties dichter bij de fan te brengen is voor ons Europeanen uiterst interessant. Wij kunnen als het ware onze eigen toekomst bekijken door te volgen hoe Amerikaanse sporten zich in de markt zetten. Hoe zij vandaag al hun interactie uitbouwen met hun fans, hoe ze hun sportwedstrijden in beeld brengen… zo gaan wij het straks ook doen. De weg die onze sportorganisaties straks ook inslaan, die blauwdruk wordt in Amerika al uitgetekend.

Amerikaanse sport als blauwdruk voor Europa

Neem de Super Bowl. Een boeiende wedstrijd maar eigenlijk is sport slechts het tussengerecht tussen een heerlijk voorgerecht (openingsshow), smakelijk hoofdgerecht (halftime show) en zoet dessert (commercials). De meeste aandacht gaat dan ook naar de media- en marketingaspecten. Zoals de 5 miljoen dollar die merken als Bud Light, Snickers en Doritos betaalden voor dertig seconden airtime van hun commercials. Of naar de beelden met geluidsopname van de spelers, coachen en scheidsrechters die tijdens de Super Bowl wedstrijd werden opgenomen. Microsoft werkt momenteel aan een HoloLens om via Virtual Reality de wedstrijdbeleving op een nog intensere manier tot bij de fans te brengen.

Alles draait in de VS om het 24/7 aanbieden van content. De sportbonden leiden in die strijd. Niet alleen de Big 4, maar bijvoorbeeld ook WWE slaagt erin miljoenen mensen aan zich te binden via second screen-content. Dat grote spelers als Apple en Google klaar staan om zich ook op de sportmarkt te begeven is al een tijdje duidelijk. De eerste stap komt er waarschijnlijk volgend jaar al met de uitzendrechten van de NFL-wedstrijden die in Londen zullen plaatsvinden. Ook dat is de toekomst van sport die zich nu al ontwikkelt in de VS.


Lees ook: Microsoft HoloLens: de toekomst van sportconsumptie?

Interesse Amerikaanse sporten

We weten dat het daar aan het gebeuren is, toch is er nog een lange weg af te leggen om die interesse bij ons ook op te krikken. In Nederland en België zien we dat de mainstream aandacht voor Amerikaanse sport helaas nog beperkt blijft tot enkele momenten. De week voor de Super Bowl en de finale van de NBA. Maar er zijn heel wat signalen dat er wel meer interesse komt. Mooie initiatieven zoals bijvoorbeeld SportAmerika.nl. En ook hier op Sportnext is heel wat aandacht. Maar ook daarbuiten: zo keken in Nederland in 2015 in totaal 83.000 mensen via FOX Sports naar de Super Bowl. In 2016 waren dat er 87.000 en tijdens de halftime show zelfs 96.000. En de jongere generatie, die wij in onze collegebanken aantreffen bij de SPECO-opleidingen (Sport & Media en Sport & Marketing/Management), lijkt ook warm te lopen.

Nieuwe generatie sportmedia-specialisten

Voor studenten SPECO (zowel de toekomstige sportmedia- als sportmarketingspecialisten) is het vanzelfsprekend uiterst boeiend om ook de Amerikaanse sportmedia-evoluties nauwkeurig te volgen. Daarom organiseerde SPECO dit jaar de tweede editie van de 'Dag van de Amerikaanse Sport'. Op het moment dat de finale tussen Denver Broncos en Carolina Panthers van start ging hadden de studenten al een hele dag kennis vergaard over Amerikaanse sporten.
Vorig jaar vond de dag nog plaats in een collegezaal waar 140 studenten zich op de laatste vrijdag voor Super Bowl Sunday lieten inspireren. Dit jaar kozen we ervoor om op zondag 7 februari online de aanloop naar het hoogtepunt van de Amerikaanse sport te voorzien. De concurrentie aangaan met carnaval en de topper Ajax-Feyenoord is geen evidentie, toch kozen bijna 200 studenten (192 unieke bezoekers) ervoor om die dag via de site specousa.com enkele web-colleges en docu’s over Amerikaanse sport te volgen. In webcolleges, eerder die week opgenomen, werden studenten die zondag geïnspireerd en geïnformeerd over onderwerpen als fanbeleving in Amerika, Amerikaanse vechtsporten, March Madness, ...

Innovatie in sportmedia

De zoektocht naar manieren om ook als docenten voor te lopen en deze nieuwe generatie te inspireren wat mediakeuzes betreft is overigens een belangrijk aandachtspunt bij SPECO. Zo voorzien we onze studenten sinds enkele maanden via Snapchat (account: specosportmedia) en Whatsapp van voorbeelden die van toepassing zijn op behandelde leerstof.

Meer aandacht voor de media-evoluties, onder meer door de focus te leggen op Amerikaanse sporten, is een manier om onze toekomstige sportmedia-specialisten in aanraking te doen komen met de toekomst van hun vakgebied. Maar vooral moet het hen inspireren om zelf ook die rol van voorloper op te nemen. Want ook al is hier in Europa het potentieel publiek (en dus ook de potentiele omzet) voor onze sportploegen veel kleiner, toch moet het ook hier de ambitie zijn om vernieuwingen op sportmedia-gebied te realiseren die niet hoeven onder te doen voor wat ze in Amerika doen.


Deze blog is geschreven door Pieter Marechal en René Foolen.

René Foolen is sinds 2015 docent media bij SPECO (Fontys Economische Hogeschool Tilburg). Voorheen werkte hij o.a. als adviseur corporate communicatie bij de KNVB en als coördinator marketing & communicatie bij PSV. Zelf studeerde René de opleiding waaraan hij nu als docent is verbonden en leerde de voetbalwereld kennen via stageperiodes bij Heracles Almelo en Eredivisie CV.