Afgelopen dinsdag is tijdens een energieke ‘Try-Out’ in Amsterdam de voorlopige selectie bekendgemaakt van Team Nederland, dat ons land van 3 tot en met 17 januari 2026 gaat vertegenwoordigen tijdens de Kings World Cup Nations in São Paulo. Tegelijkertijd werd een samenwerking met AA Drink aangekondigd. De sportdrank schaart zich als official partner van Team Nederland achter de ambitie om kampioen te worden in Brazilië.
De Kings League is een 7-tegen-7 voetbalcompetitie die in 2023 is opgericht door Gerard Piqué. Een team bestaat uit 10 spelers, aangevuld met een 11e en 12e speler. De 11e speler is vaak een livestreamer die tot en met het einde van een seizoen in het team blijft. De 12e speler komt het team voor één speeldag versterken. Zo werden onder anderen Ronaldinho, Iker Casillas en Sergio Agüero al uitgenodigd. Een ander uniek aspect van de competitie is het gebruik van wildcard-regels, waarmee teams bonussen, zoals penalty's, doelpuntvermenigvuldigers en voorsprong kunnen trekken voordat de wedstrijd begint.
Afgelopen 2 december streden veertig voetballers onder toeziend oog van recordinternational Wesley Sneijder en YouTube-streamer Chatmoom om een plaats in de voorlopige selectie van Team Nederland. Het team krijgt directe ondersteuning van AA Drink als sponsor. Max Pijnappel, Brand Manager AA Drink, over die keuze: “De Kings League raakt een generatie die anders naar voetbal kijkt: sneller, creatiever en digitaler. Als official partner van Team Nederland op de Kings League World Cup Nations willen we die energie versterken en Gen Z dezelfde emotionele connectie met AA Drink laten ervaren als eerdere generaties. Om die beweging te versterken, ondersteunen we Team Nederland met onze functionele sportdranken en zorgen we voor de juiste hydratatie en energie om te presteren op topniveau. Zo bouwen we samen aan de volgende stap in sportinnovatie.”
Full service social agency We Are Era haalde eerder dit jaar de licentie voor de Kings World Cup Nations naar Nederland. Ruben Stuurman, Managing Director We Are Era, over de nieuwe samenwerking: "We zijn enorm trots dat AA Drink zich achter Team Nederland schaart. De samenwerking met AA Drink draait om meer dan alleen zichtbaarheid: het is een kans om zich te verbinden met een community die de voetbalbeleving op een social-first manier vernieuwt. Dit partnerschap laat zien hoe de kracht van communities de sportwereld transformeert en hoe merken die zich hieraan verbinden vooroplopen in deze verandering."
Wesley Sneijder ziet Kings League als een moderne manier van voetbal beleven en heeft vertrouwen in het team dat tijdens de Try-Out is gekozen: “Dit is de nieuwe, moderne manier van voetbal beleven. Het is dynamisch en direct. Bij de Try-Out hebben we daarom niet alleen naar de techniek gekeken, maar vooral naar wendbaarheid en snelheid. De Kings League-regels zijn zo anders dat dit andere kwaliteiten vereist dan het traditionele voetbal. Je ziet het meteen: er zitten nu relatief veel zaalvoetballers in de voorselectie. Die jongens zijn razendsnel in de kleine ruimte en kunnen makkelijk schakelen. Ik weet zeker dat we met dit team een heel goede kans maken in Brazilië!”.