Alle cijfers en sponsors van de 18 Eredivisieclubs in het seizoen 2019/'20

De Eredivisie is afgelopen weekend weer begonnen. Met de start van het nieuwe voetbalseizoen zijn ook verschillende nieuwe namen op de shirts van de clubs te zien. Sponsorreport maakte een overzicht van de clubs en contracten.

De totale waarde van de hoofdsponsorcontracten is dit seizoen €30 miljoen. Wat opvalt is dat Ajax en PSV voor ruim de helft van het totaalbedrag verantwoordelijk zijn.

Ajax en hoofdsponsor Ziggo hebben in juni de bestaande sponsorovereenkomst tussentijds opengebroken en met twee jaar verlengd. De vernieuwde en opgewaardeerde overeenkomst loopt tot en met 30 juni 2022. Daarnaast is een optie opgenomen voor een verdere verlenging tot en met 30 juni 2024. Ziggo is tevens hoofdsponsor van Ajax eSports. In het nieuwe contract gaat de vaste sponsorfee, die nu €8 miljoen bedraagt (exclusief het eSports-contract), omhoog. De variabele bonus van maximaal €2 miljoen wordt iets kleiner. In totaliteit gaat de sponsorbijdrage omhoog.

PSV heeft met ingang van dit seizoen gekozen voor een innovatieve, vernieuwende samenwerking met het bedrijfsleven. ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten verbinden zich onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven als premium partner aan PSV. De afspraak is voor onbepaalde tijd, maar bestaande afspraken met bedrijven (zoals met Philips) zijn in de nieuwe samenwerking opgenomen. De inschatting is dat per bedrijf 1,5 miljoen wordt betaald.

Droomparken maakte na een jaar sponsoring van Vitesse de switch naar Feyenoord waar het de komende twee jaar op het shirt staat. Bij de Rotterdammers kwam het shirt vrij omdat Greenchoice, de nieuwe eigenaar van hoofdsponsor Qurrent, besloot het energiebedrijf na twee van het vierjarig contract van het shirt te halen. Stichting DOEN, de toenmalige aandeelhouder van Qurrent en gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij, heeft de sponsorverplichting die loopt tot seizoen 2020/2021, gegarandeerd. De financiële constructie is niet helemaal duidelijk, maar Droomparken kan door de garantstelling ‘goedkoop’ (voor circa €2 miljoen) bij Feyenoord instappen.

Twee hoofdsponsors voor Vitesse

Naast Feyenoord en PSV hebben ook Vitesse, Fortuna Sittard, FC Groningen en promovendus RKC Waalwijk een nieuwe hoofdsponsor. Meest opvallende nieuwe hoofdsponsor, of eigenlijk twee nieuwe hoofdsponsors, zijn Burgers’ Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum op het shirt van Vitesse. Met als gemeenschappelijk thema ‘Dagje uit in Arnhem’ staat Burgers’ Zoo op het uitshirt van de club en het Openluchtmuseum op het thuisshirt. Samen met de andere shirtsponsors Succesparken (!), Osonyq, Cleanmat en Prins levert het shirt zo’n €1,5 miljoen op.

Bij Fortuna Sittard speelden de spelers sinds maart met shirts met daarop de letters DLM (Dé Lease Maatschappij). DLM was de opvolger van Sparr Finance dat, zoals de club liet weten, ‘door een samenloop van omstandigheden’ direct van het shirt verdween. In de nieuwe competitie gaat Fortuna met wisselende shirtsponsors spelen. De club zegt daarvoor in totaal vier bedrijven te hebben gestrikt. Het Sittardse SECC (Sport Event Congrescentrum) is zondag gepresenteerd als eerste hoofdsponsor. Wie de andere drie zijn is nog niet bekendgemaakt. De bijdrage per hoofdsponsor zal niet boven de €100.000 liggen.

Office Centre is de nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen. Office Centre heeft zich voor twee jaar plus een optie van een jaar aan de club verbonden. Payt verhuist komend seizoen van de voorkant naar de achterkant van het shirt. Payt betaalde gemiddeld €1,2 miljoen. Het bedrag van Office Centre zal op hetzelfde niveau liggen.

RKC Waalwijk speelt voor het eerst in vijftien jaar niet met Mandemakers Keuken op de voorkant van het shirt. Het bedrijf van suikeroom Mandemakers staat dit seizoen op de rug van het geel-blauwe shirt. De Belgische ondernemer Willy Naessens is voor ongeveer €200.000 per seizoen de nieuwe hoofdsponsor van de club uit Waalwijk.

De vacante positie

sc Heerenveen heeft (vooralsnog) geen hoofdsponsor voor komend seizoen. GroenLeven stopte na twee jaar als hoofdsponsor van de Friezen, maar gaat wel verder als sponsor. Sc Heerenveen is van mening dat het shirt meer moet opleveren dan de €500.000 die GroenLeven betaalde. De club is ook aan het onderzoeken of een bedrijvenpool shirtsponsor wil worden volgens het Brainport Eindhoven model van PSV. Tot er een nieuwe hoofdsponsor is speelt Heerenveen met het logo van goed doel KiKa voorop het shirt.

Bij zeven clubs loopt aan het einde van dit seizoen het contract met de hoofdsponsor af. Overigens zijn de totale shirtsponsorinkomsten van de clubs natuurlijk hoger dan de eerder gemelde €30 miljoen. Een groot aantal clubs heeft meerdere sponsors op het tenue.

Meer sponsorgerelateerd voetbalnieuws en verhalen over onder andere AB InBev en ABN AMRO staan in het onlangs verschenen nummer van Sponsorreport. Neem nu een abonnement.

Headerfoto: HeukersMedia / Shutterstock.com

Overzicht hoofdsponsors Eredivisie 2019/'20

*inclusief stadionnaamgeving

** exclusief bonus

*** totale opbrengst premium partners

Club Hoofdsponsor Looptijd Geschatte waarde (in euro's)
ADO Den Haag Cars Jeans Medio 2022 650.000*
Ajax Ziggo Medio 2022 9.000.000**
AZ AFAS Medio 2022 2.500.000*
FC Emmen Hitachi Capital Mobility Medio 2020 300.000
Feyenoord Droomparken Medio 2021 2.000.000
Fortuna Sittard SECC Medio 2020 75.000
FC Groningen Office Centre Medio 2021 1.200.000
sc Heerenveen Geen Nvt Nvt
Heracles Almelo Asito Medio 2029 1.200.000*
PEC Zwolle Molecaten Medio 2020 500.000
PSV Brainport Nvt 8.000.000***
RKC Waalwijk Willy Naessens Medio 2020 200.000
Sparta Rotterdam D&S Groep Medio 2021 500.000
FC Twente Pure Energie Medio 2023 1.000.000
FC Utrecht Zorg van de Zaak Medio 2020 1.200.000**
Vitesse Burgers' Zoo / Openluchtmuseum Medio 2020 1.000.000
VVV-Venlo Seacon Logistics Medio 2021 300.000
Willem II Destil Medio 2020 400.000