Vitesse wil samen met nieuwe hoofdsponsors Arnhem verder op de kaart zetten

Vitesse heeft in Nederlands Openluchtmuseum en Koninklijke Burgers’ Zoo twee nieuwe hoofdsponsors gevonden. De drie Arnhemse organisaties willen onder het motto ‘Dagje uit in Arnhem’ laten zien wat voor moois Arnhem te bieden heeft. De onthulling van de nieuwe samenwerking gebeurde op de Rijnkade en in combinatie met de presentatie van het Airborne-tenue.

Nederlands Openluchtmuseum en Koninklijke Burgers’ Zoo verbinden zich een jaar lang aan Vitesse als hoofdsponsor. Nederlands Openluchtmuseum is hoofdsponsor van de thuiswedstrijden en Koninklijke Burgers’ Zoo is hoofdsponsor van de uitwedstrijden.

Nederlands Openluchtmuseum, Koninklijke Burgers’ Zoo en Vitesse zijn drie échte Arnhemse organisaties, die alle drie al meer dan honderd jaar bestaan en jaarlijks een miljoenenpubliek
op de been brengen. Het zijn drie organisaties die trots zijn op de stad Arnhem en trots zijn om Arnhem te mogen vertegenwoordigen. Onder het motto ‘Dagje uit in Arnhem’ willen de Arnhemse organisaties laten zien wat voor moois Arnhem te bieden heeft.

Unieke Airborne-shirts

De bijzondere samenwerking komt onder meer voort uit het feit dat het in 2019 precies 75 jaar geleden is dat operatie Market Garden plaatsvond en leidde tot de Slag om Arnhem. Elk jaar eert Vitesse veteranen tijdens de Airborne-wedstrijd in september. Dankzij de samenwerking met Nike heeft Vitesse dit seizoen unieke Airborne-shirts kunnen creëren.

Het shirt heeft de kenmerkende blauwe en maroonrode kleuren, de kleuren van de eerste Britse luchtlandingsdivisie (Airborne). Op de voorzijde van het shirt is met een sublimatie de John Frostbrug afgebeeld. Deze brug speelde een cruciale rol tijdens de Slag om Arnhem. Boven de brug zijn nog aan aantal parachutisten afgebeeld en een modern vliegtuig als koppeling naar het heden. Eén van de parachutisten draagt het cijfer 75.

In totaal zijn er 1944 Airborne wedstrijdshirts geproduceerd. 1944 refereert aan het jaartal waarin de Slag om Arnhem plaatsvond. Ieder Airborne-wedstrijdshirt is uniek genummerd in de nek aan de binnenzijde van het shirt. Door de 75ste herdenking speelt Vitesse een heel seizoenlang in het Airborne-wedstrijdshirt.

Dagje uit in Arnhem

Commercieel directeur van Vitesse, Olivier Smit, is blij met het unieke partnership en het Airbone-shirt. “Dat drie grote Arnhemse partijen elkaar op deze manier hebben gevonden is ronduit fantastisch. De stad en de regio kent vele prachtige plekken. Het thema ‘Dagje uit in Arnhem’ past perfect bij deze samenwerking. En dat dit ook nog eens samenkomt in het jaar van de 75ste Airborne-herdenking en het unieke Airborne-shirt, maakt het goede gevoel helemaal af.”

Teus Eenkhoorn, directeur-bestuurder Nederlands Openluchtmuseum: "Het museum is sinds 1912 verbonden aan Arnhem. Het vertelt de verhalen door de eeuwen heen waaronder de verhalen tijdens de evacuatie in september 1944. De verhalen van de evacués die toen in het museum verbleven. Deze herinneringen zijn nog dagelijks zichtbaar. Wij zijn vereerd dat het museum als Arnhems icoon zich samen met Vitesse en Koninklijke Burgers’ Zoo mag verbinden om in gezamenlijkheid het verhaal van de Arnhemse evacuatie uit te dragen. En tegelijkertijd de stad Arnhem van nu, met alle activiteiten en mooie bezoeken, voor het voetlicht te krijgen."

Alex van Hooff, directeur van Koninklijke Burgers’ Zoo: "De oorlog, maar zeker de Slag om Arnhem heeft een hele grote invloed gehad op Arnhem en ook de twee dagattracties. 75 jaar later zijn we trots op de regio en dat vieren we met elkaar. Drie Arnhemse iconen slaan op deze manier de handen in één!"

Headerfoto: Vitesse