De Sportpeiling: zijn sportsponsors genoeg maatschappelijk betrokken?

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor de eerste aflevering vroeg Markteffect een panel naar hun mening over de maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport.

Het onderzoek van Markteffect is tussen 11 en 13 april 2023 uitgevoerd, onder een nationaal representatieve groep van in totaal 1.050 respondenten.

  • Verhouding man: 49% / vrouw: 51%
  • Verhouding 18 tot en met 34 jaar: 27% / 35 tot en met 54 jaar: 32% / 55 jaar en ouder: 41%
  • Verhouding voetbalvolger: 46% / geen voetbalvolger: 54%
  • Verhouding sportvolger: 75% / geen sportvolger: 25%
  • Verhouding sporter: 70% / geen sporter: 30%

Deze groep werd twee stellingen voorgelegd rond de maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport. De thema’s die onder deze brede paraplu vallen, zijn: duurzaamheid (verminderen CO2-uitstoot en promoten van duurzame producten), gezondheid (bevorderen van gezonde leefstijl), inclusie/gelijkheid (zoals gelijkheid tussen mannen en vrouwen), veiligheid (zorgen voor een veilige omgeving) en ondersteuning bij wonen en leven (zoals het bijdragen aan een beweegvriendelijke omgeving).

Meer maatschappelijke betrokkenheid?

Onderstaande afbeelding laat zien dat 52% van Nederland het (helemaal) eens is met de stelling "Sponsoren in de sport zouden meer maatschappelijke betrokkenheid moeten tonen."

Dit ligt nog hoger bij voetbalvolgers (56%) dan bij niet voetbalvolgers (48%).

Merkoverweging

Bij het tweede deel van de peiling werd gekeken naar de invloed van de maatschappelijke betrokkenheid op merkoverweging. Daar geeft 40% van Nederland aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling "Als ik twee merken zou overwegen, dan zou ik eerder kiezen voor het merk dat het meest maatschappelijk betrokken is." Ook hier zijn meer voetbalvolgers het (helemaal) eens (43%) dan niet voetbalvolgers (38%).

Voorbeelden

Sponsoren of sportorganisaties die werk willen maken van bovenstaande stellingen kunnen te rade gaan bij de talloze voorbeelden van maatschappelijk betrokken merken. Denk bijvoorbeeld aan de campagne van Opel, waarbij samen met Feyenoord en de Hartstichting voor meer AED’s in Nederland werd gezorgd. Recentere voorbeelden vielen onlangs nog in de prijzen bij de Sponsorringen: de Vriendenloterij en Stichting Het Gehandicapte Kind kregen een gouden Sponsorring in de categorie Maatschappij voor de Bijzondere Eredivisie.

Bijschrift headerfoto: Spelers van Feyenoord en PSV tonen voorafgaand aan de topper in 2018 een AED met een groot spandoek van hun sponsors Opel en Philips als actie voor de Hartstichting.