De vijf sporttrends voor 2015

De vijf sport trends voor 2015 zijn: 1) een hausse aan nieuwe sporten 2) snack sporten 3) slimme kleding 4) own the platform 5) bewegen wordt geld waard. Eerder schreef ik een kader voor deze vijf trends, dat de huidige stand van zaken in de wereld van sport omschrijft. Lees dat eerst als je dat nog niet gelezen hebt. Hieronder ga ik in op de vijf sport trends voor 2015.

Lees ook: het kader voor de vijf sporttrends van 2015

1. Een hausse aan nieuwe sporten

Al eens van SoulCycle gehoord? Of van health goths? Wist je dat curling in opmars is onder hipsters in Brooklyn? Omdat sport in rap tempo aan het ontsporten is (zie sport trends van 2014), beginnen de verschillende sub-culturen die buiten de sport bestaan, zich ook steeds nadrukkelijker te tonen binnen de sport. Fitness had altijd al een sterke focus op nieuwe concepten en ontwikkelt nieuwe vormen aan de lopende band. De concept runs groeien tegen de klippen op.

Langzaamaan zien we ook compleet nieuwe sporten ontstaan. Dit is mogelijk omdat de investering voor een nieuwe sport flink omlaag is gegaan. Productie van materialen kan goedkoop in China of via 3D-printing lokaal en op maat. Communicatie loopt via eigen - vaak al bestaande - communities en platforms. De drempel voor een nieuwe sport is daarmee relatief laag. Zo zeer zelfs dat het omarmen van meerdere nieuwe sporten alweer tot een nieuwe vorm van sponsoring leidt. Red Bull is hier heer en meester in, maar ook ASR had een mooie scoop eind vorig jaar met de sponsoring van de Andere Spelen.

2. Snack sporten

We hebben het met zijn allen veel te druk. "Yuppie kvetch" noemen de Amerikanen dat. De gepercipieerde waarde van tijd neemt toe en dat gaat ten koste van bijna alles. Naast de coffee-to-go en het thuisbezorgen van boodschappen, komt er een vorm van gecondenseerde sport aan. Workouts met extreme efficiëntie beloven in een half uur te bereiken, wat vroeger anderhalf uur duurde. De gestage opmars van hardlopen is een voorloper van deze trend. Het verschil tussen bruto en netto sporttijd (reizen, wachten, afspreken, omkleden) is bij die sport het laagst en de sport kan overal beoefend worden. Dit wordt het prototype van de stedelijke sport: kort en krachtig. 

Bekendste voorbeeld zijn de HIT (High Intensity Trainingen) die recent een opleving hebben gehad door het gedachtengoed van de Japanse professor Tabata. De zeven-minuten-training (inclusief eigen app) is in opkomst en er is al sprake van onderzoek dat bewijst dat trainingen van vijf minuten of minder leiden tot positieve gezondheidseffecten. Online en in de media zien we al langer dat onze korter wordende aandacht leidt tot snackable content. Dit gaan we in de sport ook zien, zowel in actieve sport (individueel en georganiseerd) als bij sport kijken.

3. Slimme kleding: wearable technology wordt echt draagbaar

Dat 2015 het jaar van draagbare technologie wordt zal weinig mensen ontgaan zijn. De lancering van de Apple Watch staat hierin centraal. Toch wil het ondanks alle hosanna nog niet echt losbarsten met draagbare technologie. Google Glass is een flop en alleen nerds (inclusief ondergetekende) lopen met een armbandje met sensoren en chips erin. Daar komt komend jaar radicaal verandering in, omdat er drie dingen gebeuren: ten eerste de bestaande technologie wordt veel mooier (Apple Watch is daar een voorbeeld van), ten tweede de technologie zal veel meer kunnen (denk aan bloedmetingen door de huid of meten van zweet op de huid en ten derde de technologie gaat uit het zicht verdwijnen. 

De laatste is het belangrijkst. T-shirts met sensoren, schoenen met chips, helmen met displays, je zult technologie steeds vaker onzichtbaar en direct op de huid dragen. OMsignal verscheept zijn eerste slimme T-shirts, Ralph Lauren had de scoop tijdens de US open vorig jaar met shirts die data registreren en vele merken zullen volgen. 

4. Own the platform, be the community

De (transparante) atleet is in opmars, zo bleek al in 2014. De atleet van 2015 gaat een stap verder dan “alleen maar” social media. Minimaal heeft deze een eigen platform en goed inzicht in zijn/haar community. Vaker nog onderneemt de atleet op zowel commerciële als op maatschappelijke basis. Een eigen webshop, een eigen sportpublicatie, een eigen schoenen- of kledingmerk of voedingslijn biedt ruimte voor financieel gewin. Een eigen stichting gericht op de wijk waar de atleet is geboren of op jongeren met achterstand of ter bestrijding van een chronische ziekte laat zien dat de topsporter ook de verantwoordelijkheid neemt met haar roem.

Het bereik van individuele atleten is langzamerhand overweldigend. Posterboy is natuurlijk Cristiano Ronaldo met meer dan 100 miljoen likes op Facebook en 30 miljoen volgers op Twitter. Ook hij heeft eigen ondernemingen zoals zijn onderbroekenlijn en in de digitale wereld een game. Voor 2015 zal dit verder gaan, meer de kant uit van Derek Jeter met de Players Tribune of - op Nederlandse bodem - Demy de Zeeuw met BALR en 433.

5. Er zit geld in de bewegende mens

Zelf meer bewegen wordt steeds meer geëntameerd in 2015. De simpele reden is dat er geld zit in de bewegende mens. Een sportend mens is productiever, gezonder, leeft langer en ontmoet meer mensen. Vanwege onze drukkere levens zitten we met zijn allen meer en het adagium van de komende jaren is dan ook: “zitten is het nieuwe roken.” Dus er is diverse instanties van alles aan gelegen om de mens aan het bewegen te krijgen. De zorgverzekeraar wil meer investeren in preventie. De gemeente wil investeren in integratie. Welzijnsorganisaties willen tegen eenzaamheid optrekken. Door suiker gedreven multinationals willen niet met obesitas-claims komen te zetten. Sportkledingfabrikanten willen meer outfits verkopen. De werkgever wil productieve werknemers.

De bewijsvoering voor het daadwerkelijk sporten wordt steeds makkelijker. Met apps en fitnesstrackers loggen we onze bewegingen en bewijzen we dat we gezond bezig zijn. Nike heeft dit al lang door met Nike Plus en Nike Training Club apps/communities. Maar ook gespecialiseerde organisaties als de Bas van de Goor Foundation (diabetes en sport) en zelfs supermarkten voelen zich geroepen om bewegingen van mensen te faciliteren en zo (meer) geld op te halen. Het verlagen van de drempel om daadwerkelijk te bewegen is de eerste stap. Dit is een van de redenen dat er in 2015 een “Tinder voor sport” komt. Een app die heel makkelijk mensen koppelt die samen willen bewegen.

Lees ook: de vijf sporttrends van 2014

Afbeeldingen: QuinterosThe Players Tribune