De vijf sporttrends voor 2018

Voor het komend jaar voorspel ik deze vijf sporttrends: 1) woman’s world 2) je eigen evenement 3) go vegan 4) minder social media 5) crazy crossovers. In de State of Sport schetste ik het kader van de huidige sportwereld. Mocht je die nog niet gelezen hebben, dan is het verstandig dat eerst te doen. Hieronder duik ik direct in het diepe en doe ik de sporttrends verder uit de doeken.

ZIE OOKState of sport: kader voor de sporttrends van 2018

Video: De SPORTNEXT trends van Gijsbregt Brouwer (tekst gaat verder onder de video)


Woman’s world

Het is 2018 en eindelijk dringt het besef door dat de helft van de wereldbevolking te weinig aandacht krijgt in de sport. Of het nu gaat om producten of diensten voor sportende vrouwen of het kijken naar vrouwensport, 2018 gaat een verschil maken. Deze trend komt voort uit de #metoo beweging enerzijds en puur commercieel belang anderzijds. De echte gelijkstelling van mannen en vrouwen zal meer tijd nodig hebben dan een jaar, maar 2018 is het jaar van de omslag.

We gaan een ruime focus zien op mooie producten voor vrouwen (niet alleen 'pink it and shrink it'). In navolging van onder meer Nike gaan alle sportmerken goede collecties met plus sizes (grote maten) ontwikkelen, met de aantekening dat dit ook voor mannen een fijne ontwikkeling is. Er komen sport hijabs, maar ook vrouwelijke sneakerfreaks en vrouwelijke skateboard video’s. Daarnaast komt er in de media én in beloning meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen die sporten.

Video: adidas Skateboarding Nora


Je eigen evenement

Misschien wel het opvallendste sportnieuws van 2017 was de 'sub twee uur' marathon van Nike in Monza. Zelden werd de traditionele sportinfrastructuur - in dit geval van de oudste sport van de wereld - zo buitenspel gezet als bij deze twee uur durende commercial van Nike. Red Bull heeft al jaren een handje van dit soort eigen evenementen en nu Mark Tuitert en Niels Kerstholt hun gelijk hebben gehaald bij de Europese Commissie rondom de Ice Derby, ligt de weg open voor veel meer eigen sportevenementen.

De stap is logisch: de internationale sportorganisaties zijn verouderd, corrupt, traag en staan bol van nepotisme. Daarnaast is er behoefte aan goede verhalen, epische grenzen en evenementen die opvallen tussen de miljoenen officiële sportevenementen. De opkomende eSports-leagues zijn een prima voorbeeld van hoe een compleet nieuwe 'sport'-industrie in een paar jaar tijd tot wasdom kan komen.

Go vegan

Veganisme is het strenge broertje van vegetarisme. Het wordt ook wel plantbased diet genoemd, oftewel je eet niets van dierlijke afkomst: geen vlees en vis, maar ook geen melk, kaas, eieren en honing. In de VS noemt rond de 6% van de mensen zichzelf nu veganistisch. In Nederland is er geen goed recent onderzoek, maar zou het om nog geen procent gaan. Maar daar gaat verandering in komen.

De traditionele reden voor veganisme is moreel: je doodt geen dieren. De huidige groei van veganisme, zeker in de sport, is minder altruïstisch: je zou er een betere atleet van worden, een vorm van natuurlijke doping. Op dit moment zijn tien van de beste twintig NBA-atleten veganist. Andere sporters volgen behoedzaam en tegelijkertijd groeit het aanbod aan plantbased producten en diensten het komende jaar spectaculair. Van vegan gyms, via allerhande veganistische gels, poeders en bars tot complete vegan lifestyle en personal trainers.

Minder social media

Na tien jaar ongebreidelde groei is 2018 het jaar van de kentering: er gaat niet nóg meer social media komen. Na een jaar waarin duidelijk werd dat de Silicon Valley molochen geen controle hebben over hun eigen uitvindingen met nog meer trollen en fake news tot gevolg, begint de wereld wakker te worden. Voor de topsport gelden nog een paar redenen: atleten zijn vogelvrij (vooral op Twitter) voor haat, racisme, seksisme en hooliganisme. Sportorganisaties zullen niet langer meer blind willen meewerken met monopolisten Facebook en Google, die steeds meer verdienen aan hun rechten. Sportmedia zullen hun eigen kanalen verder willen versterken, zoals bijvoorbeeld Disney (met dochter ESPN) nu poogt met een eigen streaming service.

ZIE OOK: Disney wil van ESPN het Netflix van de sport maken

Voor de gemiddelde atleet, club of sportsponsor betekent dit vooral anders kijken naar de contentstrategie: betere content, minder oppervlakkigheid, authentieke berichten, persoonlijke en betrokken communicatie. Maar ook meerdere kanalen inzetten, gebruik maken van de juiste community’s en investeren in peer-to-peer marketing. Daarnaast zien we een wederopstanding van de ouderwetse nieuwsbrief en groeit de communicatie via notificaties en message-apps, zoals Slack en WhatsApp.

Crazy crossovers

Triatlon en biatlon kent iedereen en de meerkamp bij atletiek is een van de oudste olympische onderdelen, maar dit is pas het begin van een nieuwe reeks sporten die opkomt, voornamelijk combinaties van bestaande sporten. De behoefte aan nieuwe - onderscheidende - concepten ligt hieraan ten grondslag, maar ook het relatieve gemak waarmee nieuwe producten, diensten of evenementen in de markt gezet kunnen worden.

Van de triatlon sprint (earthing), tot fietsen op het water of in de sneeuw en van de Nederlandse uitvinding schaakboksen tot de combinatie van squash en trampoline, er staat veel te gebeuren. Zelf kijk ik uit naar de combinatie van digital sports en ouderwets buiten sporten: welke FIFA player is de beste voetballer (of andersom)?

Video: Teqball


 
 

ZIE OOK: De vijf sporttrends voor 2017


Headerfoto: Shutterstock.com. Foto in tekst: Twitter@HammerSeries