De vijf trends voor 2014

De vijf sporttrends voor 2014 zijn: 1) de transparante atleet 2) yoga en broga 3) de ontsporting van sport 4) de psyche als laatste horde 5) de robots komen eraan. Ik heb een kader voor deze trends geschreven waarin ik de huidige stand van zaken in de wereld van sport beschrijf, lees dat ook vooral. Hieronder licht ik de vijf sporttrends toe.

Lees hier het kader voor de trends van 2014

De transparante atleet
Sport draait om atleten en gaat alleen nog maar meer om atleten draaien. Mensen verbinden zich het liefst met mensen. Daarom doet de atleet als object van discussie of affectie het beter dan het sportteam of sportevenement. Dit geldt overigens voor zowel professionele atleten (supersterren) als voor amateur sporters: de sporter als mediakanaal met tweets en foto’s. De belangrijkste toevoeging voor 2014 is dat er sportief kwantificeerbare waarden bij dat dashboard komen: aantal kilometers, uren getraind, correcte balaannames, snelheid van schieten/slaan en andere sportstatistieken. Daarnaast komt er een biologisch kwantificeerbare component die de atleet nog transparanter maakt: wattage, hartslag, verzuring, stress en nog verdergaand: bloedwaarden, hormonen en DNA. Steeds vaker realtime, tijdens het trainen en tijdens de wedstrijd. Deze dashboards maken onze atleten transparant waardoor we bijna letterlijk in de huid van onze grote en kleine helden kunnen kruipen.

Yoga en broga
Yoga en verwante studiosporten behoren tot de snelst groeiende sporten in de Verenigde Staten, zowel in aantal beoefenaars als in uitgaven. Inmiddels zijn er in de VS meer dan 20 miljoen mensen die yoga beoefenen die gezamenlijk meer dan 10 miljard dollar uitgeven. Europa ligt nog achter ten opzichte van de VS. Zo ligt het aantal beoefenaars van Yoga in Nederland rond de 600.000. Als dit gelijk zou zijn aan het percentage in de VS zouden dit er bijna twee keer zo veel zijn. Deze achterstand wordt komende tijd deels ingelopen, mede door de interesse van grote sportmerken (Lululemon, Nike) voor deze sport. De grootste groeier zal het yoga voor mannen zijn, gekscherend wel bro-ga genoemd (bro = brother). Het aantal mannen dat aan yoga doet ligt ruim onder de 20%, dus dit is een enorme groeimarkt. Daarmee is yoga een van de weinige sporten waar de mannen in de minderheid zijn. Al gaat de emancipatie van vrouwen in voorloop-sporten zoals hardlopen hard: daar is 50/50 bijna bereikt.

De ontsporting van sport
De sneaker is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Nike is het grootste kleding- en schoenenbedrijf ter wereld. Een van de redenen dat ook modebedrijf H&M een sportlijn heeft ingevoerd. Al deze sportkleding wordt steeds minder specifiek voor sport gebruikt. De hoge kwaliteit materialen (zogenaamde functional wear) bewijzen hun diensten net zo goed in het dagelijks leven als tijdens het sporten. Dit geldt ook voor de sporttechnologie, zoals activiteitenmonitors, sporthorloges, sportzonnebrillen en racefietsen. Daarmee kruipt sport steeds verder buiten de oevers van de sport. Sport wordt onderdeel van de niet-sport maatschappij en is minder herkenbaar als sport. Opvallend verschijnsel is bijvoorbeeld de running crews waarin de stadse vrijheid en het eten (en drinken) na afloop van veel groter belang zijn dan de snelheid, tijd, uitslag of competitie. Dit is sport ontdaan van alle basiskenmerken van sport.

De psyche als de laatste horde
Mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam. Sport is praktisch ontstaan vanuit deze klassieke gedachte. Bij goede geestelijke activiteit hoort een goed getraind lijf. Inmiddels is de focus op het lijf compleet doorgeslagen. Dit heeft niet alleen esthetische oorzaken, maar ook praktische. Het lijf laat zich nu eenmaal makkelijker beïnvloeden dan de geest. Maar het succes van sport (zowel op topniveau als voor de amateur) ligt in de geest: het aanleren routines, het verbeteren van techniek, het leren omgaan met tegenstellingen en het herkennen van stress. De relatieve verwaarlozing van de psyche zal snel verleden tijd zijn omdat het kwantificeren van de psyche binnen handbereik ligt. Stress (en zijn positieve tegenhanger flow) zijn de nieuwe lievelingsgebieden van de investeerders in Silicon Valley. Coaches zullen de impact van hun gedrag en trainingschema’s op zowel de fysieke als psychische waarden van de atleten monitoren. De trainbare geest is nabij. 

De robots komen eraan
Tijdens het WK voetbal in Brazilië zal de aftrap gedaan worden door een verlamde jongen in een robotisch exoskelet. De volgende stap van robotisering van de sport is al gezet: er zijn complete voetbal WK’s voor robots. Om van de beruchte robot wars nog maar te zwijgen. Met de enorme groei in de kwaliteit en kwantiteit van robots, duurt het niet lang meer of een voetbalwedstrijd tussen twee elftallen robots is minstens even interessant als tussen twee elftallen mensen. De drones komen vanuit de militaire arena naar de sportarena. De robots worden gevoed met statistieken van bedrijven als Prozone, Infostrada en Opta sports. De digitalisering van sport zien we overigens al op grote schaal in de wereld van de games en fantasy leagues. Het grootste kanaal op YouTube is het kanaal van PlayStation waarin alle video-opnames van acties uit (virtuele!) voetbalwedstrijden te zien zijn. De mens is weldra niet meer nodig om een goede partij sport te kijken.

Lees hier de trends van 2013

Lees hier de trends van 2012

Afbeeldingen: Omegawave - Royal Olive - WhatsOn