Het laatste sportmarketingnieuws: AC Milan gaat samenwerken met Jay-Z's Roc Nation

In de week waarin het KLM Open 2020 definitief werd afgelast, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

AC Milan gaat samenwerking aan met bedrijf Jay-Z

AC Milan gaat een uitgebreide samenwerking aan met Roc Nation agency, het bedrijf van Jay-Z. De Italiaanse club wordt onder meer op commercieel en digitaal gebied ondersteund door het Amerikaanse entertainmentbedrijf. Het is voor Roc Nation het eerste partnership met een Europese topclub. AC Milan krijgt op zeven gebieden ondersteuning, te weten: liefdadigheid, muziek programmering, merchandise, samenwerkingen met derden, branding en creatieve activaties, digitale strategie, commercieel en culturele evenementen en belevingen.

De deal kwam tot stand nadat Roc Nation en AC Milan hadden samengewerkt aan de productie van het digitale muziekevenement ‘From Milan With Love’, een eerbetoon aan alle zorgmedewerkers. Roc Nation mengt zich steeds meer in het Europese voetbal. Het bedrijf werkt al samen met onder meer Romelu Lukaku en Kevin De Bruyne.

Nieuwe Eredivisiebal ontworpen door muzieklabels Top Notch en Noah’s Ark

Muzieklabels Top Notch en Noah’s Ark zijn dit jaar door Eredivisie Media & Marketing (EMM) gevraagd om de officiële Derbystar Eredivisiebal vorm te geven. In het ontwerp zetten de muzieklabels een elftal aan talentvolle Nederlandse hiphop-artiesten op het podium. Daarmee neemt de bal een sprong van de klassieke kunsten - op de vorige editie sierden etsen van Rembrandt het leder - naar een nieuwe generatie kunstenaars.

Op de bal, genaamd 'De Beloften', zijn portretten van Yade Lauren, S10, Delany, Mensa, Lucass, Philly More, Caza, Jack, Wally A$M, Sor en ADF Samski te vinden. "Stuk voor stuk artiesten waarvan Top Notch en Noah’s Ark geloven dat zij het gaan maken in 2020/’21," zegt Vincent Patty van Top Notch & Noah's Ark. "Allemaal hebben ze hun eigen stijl, geluid, achtergrond en verhaal, maar tegelijkertijd hebben ze ook iets gemeen: een talent en de onuitputtelijke toewijding hun droom te verwezenlijken."

Patrick Mahomes tekent meest lucratieve contract in sportgeschiedenis

Hij werd in 2018 MVP van de NFL en dit jaar won hij met zijn ploeg Kansas City Chiefs de Super Bowl. De pas 24-jarige Patrick Mahomes is deze week door zijn club rijkelijk beloond voor deze prestaties. De quarterback tekende een nieuw contract ter waarde van maar liefst 450 miljoen dollar, wat inclusief bonussen kan oplopen tot 503 miljoen dollar. De nieuwe verbintenis heeft een looptijd van tien jaar. De deal tussen Mahomes en de Chiefs is het meest lucratieve contract ooit in de sportgeschiedenis. Het afgelopen jaar was Kirk Cousins de bestbetaalde speler in de NFL, met een jaarsalaris van 60,5 miljoen dollar.

Spaanse regering wil verbod op sponsoring gokbedrijven; grote consequenties LaLiga

Als het aan de Spaanse regering ligt komt er nieuwe wetgeving over de marketingmogelijkheden van gokbedrijven. Minister van Consumptie Alberto Garzón wil dat promotionele uitingen van gokbedrijven nog maar één uur per dag te zien zijn, tussen 1 uur en 5 uur ’s nachts. Hij pleit tevens voor een verbod op shirtsponsoring en naamsponsoring van stadions van gokbedrijven.

De strikte wetgeving kan grote implicaties hebben voor het Spaanse voetbal. Maar liefst 17 clubs hebben een sponsorcontract met een gokbedrijf. Valencia, Sevilla, Levante, Osasuna, Granada, Leganés, Alavés en Mallorca hebben alle logo’s van gokbedrijven op hun shirts staan. Mocht het voorstel van Garzón worden aangenomen, dan lopen Spaanse clubs miljoenen aan inkomsten mis.

Kika van Es sponsor oude amateurclub

Kika van Es is komend seizoen shirtsponsor van haar oude amateurclub Olympia’18. De ruimte die zij hiervoor krijgt op het shirt bij het selectieteam van Onder 15, stelt ze ter beschikking aan BrabantSport in combinatie met haar eigen naam. BrabantSport is de organisatie die de Oranjeleeuwin met haar ambassadeurschap belangeloos ondersteunt. Op deze manier brengt Van Es BrabantSport onder de aandacht én kan ze Olympia’18 een duwtje in de rug geven.

Headerfoto: LiveMediaSrl / Shutterstock.com