Het laatste sportmarketingnieuws: Almere City introduceert periode-sponsoring

In de week waarin Australië en Indonesië hun interesse toonden in de organisatie van het WK 2034, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Primeur Almere City FC: club introduceert periode-sponsoring

Een noviteit bij Almere City FC komend seizoen. Op de voorkant van het shirt van de club uit de Keuken Kampioen Divisie staan vier afwisselende sponsornamen. Almere City wil haar 'eigenwijze karakter' laten zien door op vernieuwende wijze de hoofdsponsor te koppelen aan één van de vier periodes in de Keuken Kampioen Divisie. S&S Online Marketing verbindt zijn naam aan de eerste periode.

De wijziging valt samen met de strategische keuze van HIT Profit, de huidige hoofdsponsor. Het bedrijf kiest, omwille van haar landelijke positionering, voor een bredere ondersteuning van de sport, verdeeld over meerdere clubs in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Wel hebben Almere City en HIT Profit besloten om hun positieve samenwerking voor de komende twee jaar te verlengen, onder andere voorwaarden.

Algemeen directeur John Bes van Almere City FC heeft veel vertrouwen in de periode-sponsoring: "Deze nieuwe vorm van shirtsponsoring stelt ons in staat om meer uit de markt te halen. Tegelijkertijd kunnen we nu meer campagnematig aandacht genereren voor een shirtsponsor en activaties toespitsen op een periode in het jaar die voor de sponsor in kwestie het meest relevant is."

Real Madrid start met vrouwenteam

Real Madrid heeft komend seizoen een eigen vrouwenteam. De Spaanse grootmacht heeft voor €500.000 het naar het hoogste niveau gepromoveerde CD Tacón gekocht. De licentie van de kleine Madrileense club wordt overgenomen door Real. De Spaanse voetbalbond zet het komende jaar extra geld - €20 miljoen - opzij voor de ontwikkeling van vrouwenvoetbal. De bond was er veel aan gelegen Real Madrid te betrekken bij de plannen en toe te voegen aan de Liga Iberdrola, de hoogste vrouwencompetitie in Spanje. Tacón werd in 2014 opgericht door het managementbureau van oud-speler Ana Rossell.

Milaan mag Winterspelen 2026 organiseren

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft de Olympische Spelen van 2026 toegewezen aan Milaan. De Italiaanse stad kreeg de voorkeur boven Stockholm, de enige andere kandidaat. Milaan gaat het evenement samen organiseren met Cortina d'Ampezzo, waar onderdelen als skiën, rodelen, langlaufen en schansspringen. Van de 81 uitgebrachte geldige stemmen gingen er 47 naar de Italianen. Stockholm, dat zich samen met wintersportplaats Are kandidaat had gesteld, kreeg 34 mensen achter zich.

In aanloop naar de stemming haakten veel steden af, voornamelijk vanwege een gebrek aan draagkracht bij de lokale bevolking of het niet willen nemen van grote financiële risico's. Mede doordat er regelmatig kandidaat-steden afvallen in de verkiezingsrace, besliste het IOC afgelopen week dat steden die interesse hebben in het organiseren van de Olympische Spelen eerst een referendum dienen te houden onder de inwoners alvorens zich officieel kandidaat te stellen.

Coca-Cola verlengt langlopend partnership met IOC tot 2032

Het IOC, Coca-Cola en de Chinese zuivelgigant China Mengniu Dairy Company gaan gezamenlijk een partnership aan tot 2032. Het is voor het eerst dat het IOC twee bedrijven in een gezamenlijk partnership heeft. Het partnership combineert de niet-alcoholische dranken en zuivelproducten categorieën tot één nieuwe, gezamenlijke categorie. De overeenkomst heeft een looptijd van 12 jaar tot en met de Zomerspelen in 2032. De waarde zou rond de 3 miljard dollar liggen.

Voor het Chinese bedrijf Mengniu is het de eerste keer dat het wereldwijd TOP-partner wordt. Met de verlenging is Coca-Cola het bedrijf dat het langst partner is van het IOC. De samenwerking startte zoals bekend bij de Olympische Spelen in Amsterdam in 1928.

Japanse bedrijven steken recordbedrag van 3 miljoen dollar in Spelen

Er was deze week veel nieuws rondom de Olympische Spelen. Het IOC meldde namelijk ook dat het Japanse bedrijfsleven een recordbedrag van ruim 3 miljard dollar (circa 2,65 miljard euro) heeft gestoken in de Spelen van 2020 in Tokio. Het oude record aan nationale sponsorgelden bij de Zomerspelen stond op ongeveer 1,1 miljard en werd bij Londen 2012 genoteerd. Maar liefst 62 Japanse bedrijven leveren een financiële bijdrage aan Tokio 2020. Bridgestone, Panasonic en Toyota, alle afkomstig uit Japan, zijn niet eens meegerekend omdat zij al TOP-partner van het IOC zijn.

Opzet Fed Cup gaat op de schop

In navolging van de Davis Cup gaat ook de opzet van de Fed Cup op de schop. Het landentoernooi voor vrouwen krijgt een zogenaamd ‘World Cup of Tennis’ format. Er vindt in april in Budapest een Fed Cup Finals plaats, waar twaalf landen aan meedoen. Er wordt gespeeld in vier poules van drie landen, waarna direct de halve finales en finale op het programma staan. Boedapest organiseert de Finals tot en met 2022. De prijzenpot bedraagt in totaal $18 miljoen, waarvan $12 miljoen naar de spelers gaat en $6 miljoen naar de nationale federaties.

Barcelona presenteert nieuw tenue via gaming platform Roblox

Om de jeugd zo goed mogelijk te bereiken is FC Barcelona een samenwerking aangegaan met online gaming platform Roblox. Op het platform werd het nieuwe tenue voor het komende seizoen gepresenteerd. Via Roblox kunnen gebruikers hun eigen games maken. Het platform heeft wereldwijd 90 miljoen gebruikers, waarvan het merendeel behoort tot Gen Z.

Headerfoto: Wikimedia (cc 3.0) Youri 165