Het laatste sportmarketingnieuws: Bavaria komt met geluksbroekje voor EK

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Bavaria komt met geluksbroekje voor EK voetbal
  • Nieuwe basketbalcompetitie heet BNXT
  • AllureNRG ondersteunt schaatsers Team IKO richting Winterspelen
  • EK voetbal bij Ziggo te zien in 4K
  • Atletiekunie en Le Champion willen samen mensen in beweging brengen
  • KPN start campagne richting EURO2020
  • Megafusie AT&T en Discovery heeft ook gevolgen voor sport

Bavaria komt met geluksbroekje voor EK voetbal

Bavaria onthulde deze week haar nieuwe EK-campagne ‘Geluk zit in een klein broekje’. Berry van Aerle heeft een hoofdrol in de campagne. In samenwerking met boxershortmerk Pockies ontwikkelde Bavaria een ‘geluksbroekje’, dat is gebaseerd op het shirt dat door het Nederlands elftal werd gedragen tijdens de legendarische EK-finalewedstrijd. Met de campagne speelt de Brabantse brouwer in op het gegeven dat bijgeloof en sport onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Florent Renders, marketing manager bij Swinkels Family Brewers: “Bavaria zou Bavaria niet zijn als we het EK onopgemerkt voorbij zouden laten gaan. We hebben in het verleden natuurlijk meerdere spraakmakende campagnes gehad. Nu zijn wij Nederlanders niet het meest bijgelovige volk van Europa, toch willen we het geluk van toen aan onze zijde hebben. Daarom hijsen we heel Nederland in oranje geluksbroekjes met het iconische retro dessin van toen. En die eerste drie punten? Die hebben we gewoon al in de pocket. Met dit broekje dragen we Oranje naar de finale. Want met het geluk aan onze kont, een pilsje in de hand en een beetje bijgeloof, is alles mogelijk!”

Nieuwe basketbalcompetitie heet BNXT

De nieuwe Belgisch/Nederlandse basketbalcompetitie gaat de BNXT League heten. De afgelopen maanden werd door de Belgische Pro Basketball League en de Dutch Basketball League crowdsourcing actie opgezet waarbij fans een naam voor de nieuwe league konden insturen. Uit meer dan 1100 inzendingen, viel de keuze uiteindelijk op BNXT League, ingezonden door de 17-jarige Justin Louakili uit Ravenstein die beloond wordt met een trip voor twee naar een NBA-wedstrijd en een duopas voor alle wedstrijden in de BNXT League.

De Dutch Basketball League omschrijft de nieuwe naam als volgt: ‘Het woord BNXT, dat extra jong aandoet vanwege het ontbreken van medeklinkers, bestaat uit de letters B(elgië) en N(ederland) en herbergt overduidelijk het woord ‘next’. Daarmee refereert BNXT aan de toekomst en doet een activerende oproep aan het volgende team, speler, partner, sponsor, kampioen, basketbalfan en sportliefhebber om het beste uit zichzelf te halen en een nieuwe, kleurrijke basketbalcommunity te smeden, waarbij samenwerking en groei voorop staan.’

AllureNRG ondersteunt schaatsers Team IKO richting Winterspelen

AllureNRG is een nieuwe sponsor van Schaatsteam IKO. De energieleverancier voor de zakelijke markt ondersteunt hiermee de schaatsers in hun route naar Beijing 2022, maar zoekt ook de samenwerking met de overige sponsors van Team IKO.

Eigenlijk is AllureNRG al sinds november 2020 sponsor van Team IKO, maar heeft hier toen extern geen ruchtbaarheid aan gegeven door de sponsorrechten over te dragen aan Kika, de stichting die strijdt tegen kinderkanker. Nu in mei de voorbereidingen voor het nieuwe olympische seizoen zijn begonnen, gaat AllureNRG haar sponsorschap zichtbaarder en actiever invullen.

De samenwerking tussen Team IKO, AllureNRG en Kika wordt ook voortgezet. Zo gaat AllureNRG onder begeleiding van de coaches en schaatsers van Team IKO zich voorbereiden op hun deelname aan Schaats voor Kika, de schaatstourtocht op de Weissensee.

EK voetbal bij Ziggo te zien in 4K

Bij Ziggo zijn vanaf 11 juni 2021 alle EK voetbalwedstrijden op de zender NPO1 met 4K-beeldkwaliteit te zien. Na Formule 1 is het EK voetbal het tweede grote sportevenement dat door Ziggo in 4K wordt uitgezonden. “Ziggo biedt klanten graag toegang tot hun favoriete content in de hoogst haalbare kwaliteit. Hierbij staan gemak en de beste kijkervaring centraal. Ook als je niet bij de wedstrijden in het stadion aanwezig kan zijn, lijkt het door de 4K-beeldkwaliteit van Ziggo ook vanaf de bank in de woonkamer alsof je zelf op de tribune zit”, zegt Marcel de Groot, directeur Consumentenmarkt.

Atletiekunie en Le Champion willen samen mensen in beweging brengen

De Atletiekunie en Le Champion, de sportorganisatie achter veel bekende fiets-, hardloop- en wandelevenementen, gaan intensiever samenwerken. Centraal in deze samenwerking staat het stimuleren van sport en bewegen, in het bijzonder hardlopen. De partijen gaan elkaar ondersteunen op communicatief gebied en ontwikkelen gezamenlijk programma's om mensen te ondersteunen in een actieve leefstijl.

"Door onze krachten te bundelen, kunnen we nóg meer aandacht en zichtbaarheid voor onze mooie sport genereren. Hardlopen is voor iedereen. Die boodschap willen wij zo breed mogelijk verspreiden", aldus Ron van der Jagt, algemeen directeur van Le Champion. "Juist in deze tijd is het maatschappelijk belang van een actieve leefstijl groot en moeten wij als partijen de krachten bundelen om mensen in beweging te brengen."

Pieke de Zwart, directeur van de Atletiekunie, sluit zich hierbij aan: "In deze tijd, waarin bewegen juist zo belangrijk is, willen wij meer dan ooit mensen in Nederland stimuleren om te gaan en vooral te blijven bewegen. Hardlopen in het bijzonder. Le Champion is een leidende speler als het gaat om grote, aansprekende hardloopevenementen. De samenwerking met Le Champion versterkt onze gezamenlijke missie en biedt uitgelezen kansen om nog meer mensen aan het hardlopen te krijgen én te houden. Onze organisaties vullen elkaar perfect aan. Samen komen we verder!"

KPN start campagne richting EURO2020

KNVB-partner KPN is zijn EURO 2020-campagne gestart. Daarin laat KPN zien hoe de Oranjekoorts zich 'door heel Nederland verspreidt'. Onder aanvoering van Frenkie de Jong trappen de spelers van het Nederlands Elftal de campagne af: “De leeuw is los”, waarna de Oranjekoorts zich als een lopend vuurtje verspreidt via WhatsApp-groepen, social media en televisie. Matthijs de Ligt, Steven Berghuis en Steven Bergwijn krijgen vervolgens op verschillende manieren van dichtbij mee hoe heel Nederland het EK samen met Oranje meebeleeft.

“Met onze campagne laten we zien hoe de Oranjekoorts zich op verschillende manieren verspreidt en welke rol wij daar als het netwerk van Nederland in hebben. We laten niet alleen de verbinding tussen de Oranjefans zien, maar ook hoe spelers en fans eigenlijk ontzettend nauw verbonden zijn”, aldus Yvette Belt-Beekman, verantwoordelijk voor merk en marcom bij KPN.

Megafusie AT&T en Discovery heeft ook gevolgen voor sport

De mediadivisie van het Amerikaanse AT&T gaat fuseren met Discovery, de eigenaar van onder meer Animal Planet en Eurosport. De groep wil met de fusie een nieuwe streamingdienst creëren om het op te nemen tegen concurrenten als Netflix en Disney+. De waarde van het nieuwe, nog naamloze bedrijf, wordt geschat op 150 miljard dollar.

De fusie heeft niet alleen gevolgen voor de streamingmarkt, ook de sportwereld kan er in de toekomst iets van merken. Als eigenaar van Eurosport heeft Discovery in Europa onder meer de rechten van de Olympische en Paralympische Spelen en vele wielerkoersen. WarnerMedia, de mediadivisie van AT&T die zich nu afsplitst, is onder meer eigenaar van sportkanalen TNT, TBS en Bleacher Report. De nieuwe mediagigant krijgt daarmee de rechten van onder andere de NBA, NHL en MLB. Het is aannemelijk dat Discovery en WarnerMedia een (nieuw) streamingplatform gaan creëren, met een enorm groot en divers sportaanbod.