Het laatste sportmarketingnieuws: Asito presenting partner van OKT Curling in Nederland

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Leeuwarden heeft primeur met eerste OKT Curling in Nederland

Voor het eerst vindt er in december 2021 een Olympisch Kwalificatie Toernooi Curling in Nederland plaats. Leeuwarden is gastheer van het kwalificatietoernooi, dat van zaterdag 4 december tot en met zondag 19 december wordt gehouden in de Elfstedenhal. Voor het Nederlands heren curlingteam is het OKT Curling een unieke mogelijkheid om zich op eigen bodem te kwalificeren voor de Olympische Winterspelen van Beijing in 2022. Asito heeft zich als presenting partner verbonden aan het evenement.

Triple Double sportmarketing, sinds 2015 eigenaar van de commerciële rechten van de Nederlandse Curling Bond, neemt de organisatie van het evenement voor haar rekening. Norberth Korsmit: “De komst van het OKT naar Nederland is voor ons de bekroning van een jarenlang traject waarin we curling als kleinste sport van Nederland cool hebben gemaakt. Iedereen vindt het leuk om te doen. En hoe gaaf zou het zijn als er in 2022 in Beijing voor het eerst in de geschiedenis een Nederlands curling team op de Olympische Spelen staat? We hopen dat het Nederlandse mannenteam op veel support kan rekenen in het realiseren van hun grote droom.

Albert Heijn en KNVB lanceren spaarprogramma voor amateurclubs

Albert Heijn en de KNVB hebben samen met bondscoach Louis van Gaal Voetbalpassie gelanceerd, een digitaal spaarprogramma waarmee klanten Voetbalpassiepunten kunnen sparen om zo hun lokale voetbalclub te sponsoren. De punten die door klanten gespaard zijn, gaan rechtstreeks naar de desbetreffende clubs.

De clubs kunnen de bijdrage goed gebruiken. Verenigingen zijn vanwege het coronavirus veel inkomsten misgelopen, bijvoorbeeld door de sluiting van de kantines. Hierdoor hebben veel amateurclubs het financieel lastig. Met het opgehaalde bedrag van Voetbalpassie kunnen zij bijvoorbeeld trainingsmateriaal aanschaffen of een financiële reserve opbouwen voor het onderhoud van de velden of het clubhuis.

Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal KNVB: “Elk weekend zijn er gemiddeld zo’n 3 tot 4 miljoen mensen bezig met voetbal, van ouders tot spelers tot vrijwilligers. Voetbal is daarmee het grootste sociale netwerk van Nederland. Door corona zijn bij veel clubs de reserves op en zij maken zich wel een beetje zorgen. Vanuit de KNVB en vanuit de overheid zijn er al diverse programma’s opgezet om clubs hierbij te begeleiden en te ondersteunen. Voetbalpassie is daarnaast een laagdrempelig initiatief waar alle clubs automatisch aan meedoen en niet heel veel extra tijd aan kwijt zijn. Fantastisch om samen met onze partner Albert Heijn de schouders hieronder te zetten en met Voetbalpassie de amateurclubs financieel extra te ondersteunen en de betrokkenheid van voetballiefhebbers bij hun club te vergroten.”

TOTO opent zeecontainer met prijzen voor Feyenoord-fans

Op de dag dat de club 51 jaar geleden de Wereldbeker won - 9 september - opende TOTO samen met clubicoon Ulrich van Gobbel een zeecontainer vol exclusieve Feyenoord-prijzen.

Voor De Kuip is een bijzondere zeecontainer geplaatst met artwork (graffiti) van herkenbare elementen van de club, de stad en de supporters. Gedurende het seizoen staat de TOTO-zeecontainer bol van exclusieve Feyenoord-prijzen die supporters kunnen winnen.

Belgische basketbalster Emma Meesseman wordt uithangbord voor Nike

De naam Emma Meesseman doet in Nederland wellicht niet meteen belletje rinkelen, maar de Belgische basketbalster wordt de komende jaren een van de uithangborden van Nike. Zij is de allereerste basketbalspeelster uit Europa die de eer te beurt valt. Het Amerikaanse sportmerk heeft een reclame gelanceerd met de 28-jarige Meesseman. In de video is te zien hoe Emma altijd zichzelf is gebleven, ondanks de vele prijzen en haar status van superster in de WNBA.

AA Drink en Continu eerste founding partners KNLTB Padel

Continu Professionals en AA Drink worden de eerste founding partners van KNLTB Padel. De samenwerkingen werden beklonken tijdens de Decathlon Copa de Padel in Utrecht. Continu en AA Drink tekenden een overeenkomst om de komende drie jaar samen met de KNLTB verder bouwen aan de groei van de padelsport in Nederland.

De padelsport groeit hard in Nederland. Door gezamenlijke activaties met de founding partners wil de KNLTB de sport verder professionaliseren en het dynamische en verrassende karakter van de sport zichtbaar maken bij een breed publiek.

Albert-Jan Smid, commercieel manager KNLTB: “Fantastisch dat AA Drink en Continu aan boord zijn en we samen deze nieuwe sport omarmen. De sport groeit hard maar staat qua professionaliteit en activiteiten nog in de kinderschoenen. Een mooi moment om in te stappen dus. We hebben ruimte voor 4 founding partners en zijn met een aantal partijen voor de resterende 2 plekken in gesprek."

Cristiano Ronaldo verbreekt records voor shirtverkoop met terugkeer bij United

Dat de supporters van Manchester United blij zijn met de terugkeer van Cristiano Ronaldo, blijkt wel uit de vele shirts die er van de Portugese aanvaller zijn verkocht. Het tenue van Ronaldo is online zelfs het bestverkochte shirt in de eerste 24 uur dat het beschikbaar is. De vijfvoudig wereldvoetballer van het jaar houdt onder meer Lionel Messi (Paris Saint-Germain) en Tom Brady (Tampa Bay Buccaneers) achter zich, meldt Fanatics. De retail partner van United maakte verder ook bekend dat het shirt van Ronaldo in eerste uren dat het beschikbaar was in de webshop, het meest verkopende item buiten Noord-Amerika ooit was.

bwin wordt eerste bettingpartner van UEFA

UEFA heeft een driejarig partnership afgesloten met bwin als Official Partner van de UEFA Europa League en de UEFA Europa Conference League. Het is voor het eerst dat UEFA een partnership afsluit met een gokbedrijf.

Als de Official Sports Betting Partner van de UEFA Europa League en UEFA Europa Conference League zal bwin exposure krijgen in beide competities, via logo’s op de televisiebackdrops, in de stadions, via uitgebreide boarding en via websites en social media. Belangrijk onderdeel van de samenwerking is de ondersteuning die UEFA van bwin krijgt in zijn strijd tegen matchfixing.

Guy-Laurent Epstein, marketingdirecteur van UEFA, over de samenwerking. “Via het partnership met bwin kan UEFA zich meer publiekelijk verbinden met de sportwedmarkt en krijgt UEFA bredere toegang tot market intelligence en ondersteuning uit zowel integriteits- als commercieel perspectief. bwin is wereldwijd leider in sportweddenschappen en heeft een lange traditie in partnerships in voetbal, met zowel clubs, federaties als competitie.”

Headerfoto: Michele Morrone / Shutterstock.com