Het laatste sportmarketingnieuws: Bud start voor EK samenwerking met Gullit

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • ASML en PSV breiden samenwerking uit
  • PEC Zwolle vindt in VDK Groep tijdelijke hoofdsponsor totdat gokmarkt opengaat
  • Campagne gelanceerd voor ‘noodzakelijk’ nieuw Nederlands Pro-Team
  • Bud start voor EK samenwerking met Ruud Gullit
  • Globalrunning.com blijft travel partner van TCS Amsterdam Marathon

ASML en PSV breiden samenwerking uit

ASML en PSV gaan de onderlinge samenwerking verder uitbreiden. De partners starten een aantal initiatieven die de leidende rol van de Brainportregio op het gebied van technologie en innovatie laten zien, die de regio nog aantrekkelijker moeten maken voor haar inwoners en die bijdragen aan het vestigingsklimaat voor (inter)nationaal toptalent.

Een sleutelrol is weggelegd voor de nieuwe ‘ASML Community Lounge’. In deze ruimte in het Philips Stadion komen medewerkers van ASML en mensen uit de Brainport regio samen om te genieten van voetbalwedstrijden of andere bijzondere momenten. Vanaf september 2021 worden er evenementen georganiseerd voor kinderen die extra aandacht verdienen, cliënten van het Leger des Heils, de Voedselbank en andere hulpverlenende instanties. Tenslotte zal de ASML Community Lounge ook nieuwkomers in de regio verwelkomen, zodat zij zich sneller thuis voelen.

Volgens het Eindhovens Dagblad gaat ASML jaarlijks zo'n 500.000 euro meer betalen voor het partnership met PSV. ASML is onderdeel van Brainport Eindhoven.

PEC Zwolle vindt in VDK Groep tijdelijke hoofdsponsor totdat gokmarkt opengaat

VDK Groep is tot 1 januari 2022 de nieuwe hoofdsponsor van PEC Zwolle. VDK Groep, dat al een positie op de mouw bezet, is één van de grootste installatiebedrijven in Noord- en Oost-Nederland en wil zich ook landelijk verder positioneren. Het bedrijf met de wortels in de Regio Zwolle bestaat daarbij uit dertig sterke lokale installatiebedrijven die allen een eigen specialisme of regio hebben.

Het bedrijf vult een gat van een half jaar op, dat is ontstaan omdat PEC Zwolle in onderhandeling is met een aantal internationale bettingpartijen, die naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 januari 2022 een exposurepakket inclusief shirtsponsoring gaan afnemen, laat PEC-voorzitter Adriaan Visser weten. “De Nederlandse overheid heeft de gokmarkt daarvoor vrijgegeven vanaf eind 2021 en heeft deze vrijgave gekoppeld aan een vergunningstelstel. Deze vergunningen worden naar verwachting in de maanden oktober en november verleend aan zo’n 20-30 gokbedrijven. Belangrijke bepaling hierbij is dat zij geen enkele vorm van reclame mogen maken, voordat de vergunningen daadwerkelijk zijn toegekend en daarvan zijn we dus in afwachting. In de tussentijd hebben we met VDK Groep een uiterst prettige overeenkomst gesloten.”

Campagne gelanceerd voor ‘noodzakelijk’ nieuw Nederlands Pro-Team

Het Nederlandse wielrennen heeft na het wegvallen van Roompot-Charles Cycling Team nog maar één professionele wielerploeg boven het Continentale niveau: Team Jumbo-Visma. Dat is schrikbarend weinig voor een wielerland met 17 miljoen inwoners, miljoenen wielrenners en zóveel talent. Daarom moet er minimaal één, maar het liefst meerdere, Nederlandse ProTeams komen die zich vestigen tussen de continentale teams en Team Jumbo-Visma. BEAT Cycling en Het is Koers! hebben het initiatief genomen tot een onafhankelijke campagne waarin gebrek aan een Nederlandse wielerploeg op ProTeam niveau wordt aangekaart, met als doel om te laten zien hoeveel enthousiasme en draagvlak er in Nederland is voor een of meerdere ProTeams.

Via een aparte campagnepagina worden stakeholders van elke orde en grootte uitgenodigd zich achter deze onafhankelijke boodschap te voegen. Zo kan gezamenlijk worden aangetoond dat een grote hoeveelheid fans, liefhebbers, merken en organisaties vinden dat Nederland een ProTeam verdient.

Bud start voor EK samenwerking met Ruud Gullit

Bud is een samenwerking aangegaan met Ruud Gullit. Elke overwinning van Nederland in juni en juli wordt op social media gevierd met een boodschap van Gullit en winacties voor alle voetbalfans om het succes in stijl te vieren. De campagne onthult ook de aanstaande drop van een limited edition fanshirt, waar ontwerper Tom de Regt voor Bud een eigen draai aan heeft gegeven.

Ruud Gullit over de samenwerking: “Ik weet als geen ander hoe het is om kampioen te worden met behulp van de support echte fans. Voetbal brengt ons samen. Juist nu is dat misschien wel belangrijker dan ooit. Met elkaar dromen we ervan om het succes van ‘88 te herhalen. Samen met Bud en alle Nederlandse voetbalfans zullen wij ze de komende weken supporten in het verwezenlijken van hun droom om dit toernooi te winnen.”

Niet alleen worden deze momenten van overwinning via social kanalen van Bud in stijl gevierd. Er is ook een samenwerking met retail partner Jumbo, die klaar zal staan voor voetbalfans tijdens dit grootse toernooi. Bij elke triomf organiseert Bud in samenwerking met Jumbo een winactie waarbij je twee wedstrijd tickets kan winnen voor een meerdaagse trip bij aankoop van Bud.

Globalrunning.com blijft travel partner van TCS Amsterdam Marathon

Globalrunning.com blijft de komende vijf jaar de official travel partner van de TCS Amsterdam Marathon. Le Champion heeft de samenwerking met de touroperator gespecialiseerd in hardloopreizen verlengd tot en met minimaal de editie van 2025.

Globalrunning.com gaat met complete arrangementen de organisatie volledig ontzorgen op het gebied van reizen naar de marathon van Amsterdam. Jaarlijks komen er veel buitenlandse lopers naar Nederland om mee te doen aan de race.

René Wit, Race Director TCS Amsterdam Marathon: “De TCS Amsterdam Marathon staat niet alleen bekend om het snelle en aantrekkelijke parcours, maar ook om het grote aantal internationale deelnemers. Het evenement is geliefd over de hele wereld. Een goede travel partner is voor onze marathon dus ontzettend belangrijk.”

London Marathon

TCS heeft zijn sponsoring in de hardloopwereld verder uitgebreid door vanaf komend jaar naamgever te worden van de London Marathon. Het consultancybureau was al technologiepartner van de marathon en is nu de komende zes jaar ook titelsponsor als opvolger van Virgin.

TCS zal zijn technologie inzetten om de marathonbeleving te vergroten en een gezonde levensstijl promoten. Dat houdt een verdere verrijking en personalisering in van de beleving van alle deelnemers en toeschouwers via data, het toegankelijker maken van het evenement, het versterken van de fundraising en het bevorderen van activiteiten.

Headerfoto: Bud