Het laatste sportmarketingnieuws: Feyenoord introduceert nieuw businessmodel

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Feyenoord introduceert met Feyenoord Accelerator nieuw businessmodel

Feyenoord lanceert een nieuw concept binnen haar zakelijke portfolio: Feyenoord Accelerator. Hiermee wil de club zich richten op bedrijven die het potentieel hebben om exponentieel te groeien. “Voetbalsponsoring is voor veel bedrijven een interessant platform om hun naamsbekendheid, populariteit en omzet te vergroten”, laat de club weten. “Een klein decennium geleden maakte Feyenoord de omslag van sponsoring naar partnership. Een filosofie waarbij de partner (sponsor) samen met Feyenoord een plan uitrolt om commerciële doelstellingen te behalen.” Met deze aanpak wil Feyenoord voorloper zijn in het Europese sponsordomein.

Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord: “Met het Feyenoord Accelerator-model creëert Feyenoord nieuwe groeikansen. We zien kansen bij bedrijven in de markt die het potentieel hebben om exponentieel te groeien, maar nog niet de budgetten hebben om als Partner bij Feyenoord in te stappen. Dit terwijl zij juist gebaat zijn bij veel exposure en aansprekende campagnes richting hun doelgroep.”

Fans kunnen via NFT aandeel van 1% in Mexicaanse club kopen

Club Necaxa uit Mexico biedt supporters de kans mede-eigenaar te worden van de club. Via een veiling met een NFT wordt 1% van de aandelen verkocht. De Club Necaxa Token is uniek en wordt verhandelbaar via de blockchain. De hoogste bieder krijgt de token en het aandeel in de Mexicaanse club. De eigenaar van de token krijgt verder toegang tot alle thuis- en uitwedstrijden van Club Necaxa en mogen gebruikmaken van de faciliteiten van de club. Het is overigens nog onzeker of de plannen doorgang kunnen vinden, omdat de Mexicaanse voetbalbond bezwaar heeft gemaakt. De bond wil eerst geïnformeerd worden over de plannen en moet goedkeuring geven voor de verkoop van het aandeel.

Club Necaxa is onlangs gekocht door een Amerikaanse investeringsgroep, waar ook Mesut Özil onderdeel van uitmaakt.

KNVB brengt via documentaire bijzondere verhalen uit amateurvoetbal

De KNVB en het Oranje Fonds hebben de documentaire ‘Jouw club voor iedereen’ gelanceerd, waarin diverse bijzondere verhalen uit het amateurvoetbal aan bod komen. De documentaire is de hele maand juni te zien via de digitale kanalen van KPN.

In de documentaire wordt onder meer een kijkje genomen bij vereniging AVV Sloterdijk, een club die als thuishonk dient voor buurtbewoners, statushouders en ongedocumenteerden die willen voetballen en op die manier dichter bij de maatschappij komen te staan. Ook oud-profs Tim de Cler en Houssin Bezzai vertellen wat de amateurclub voor hen zo bijzonder maakt en waarom zij nog wekelijks een balletje trappen bij hun oude club Lugdunum.

In Nederland hebben we maar liefst 3.000 voetbalverenigingen die samen het grootste sociale netwerk van Nederland vormen. Al tientallen seizoenen komen hier ieder weekend 3,5 miljoen mensen, die elkaar helpen als dat nodig is. In een wereld die steeds afstandelijker wordt, blijkt amateurvoetbal juist te kunnen verbinden.

Campina breidt partnership NOC*NSF uit met Paralympisch TeamNL

In het Olympisch Stadion Amsterdam hebben FrieslandCampina en NOC*NSF dinsdag 1 juni - op Wereldmelkdag - de uitbreiding van hun samenwerking bekend gemaakt. Naast een verlenging van de samenwerking als supplier van Olympisch TeamNL ondersteunt Campina deze Spelen ook de Nederlandse paralympische sporters. Met Campina kwark, wei- en caseïne supplementen en voedingsadvies van zuivelexperts wil Campina de topsporters op weg helpen naar de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio. Daarnaast werd bekendgemaakt dat handbiker Jetze Plat deze zomer ook ambassadeur van Campina wordt, naast Dafne Schippers en Epke Zonderland.

Campina heeft als missie om de veerkracht van Nederland te voeden. Ondersteuning van het Olympisch en nu ook het Paralympisch TeamNL is daarom een logische volgende stap. Jetze Plat: "In topsport is zuivel een belangrijk onderdeel van de voeding: zuivel bevat proteïne wat bijdraagt aan spierherstel. Fantastisch dat Campina ons hier ook op het belangrijkste moment in onze sportcarrière van gaat voorzien. Ik kijk er daarnaast naar uit om samen met Campina de Paralympische Spelen nog meer onder de aandacht te brengen."

Content Stadium lanceert nieuwe app voor live creëren van on-brand social media content

Content Stadium heeft een nieuwe app gelanceerd: Content Stadium LIVE. De mobiele app is ontworpen voor het on-the-go maken en delen van branded social media afbeeldingen en video's. De Nederlandse Eredivisie club FC Utrecht testte de app de afgelopen twee maanden om, in hun eigen huisstijl, langs-de-lijn social content te maken en te delen met hun fans. Met de app kunnen gebruikers branded frames, -stickers en -lettertypen toevoegen aan hun foto's en video's, rechtstreeks vanaf hun smartphone.

Joris van Peer (Social Media Creative FC Utrecht) is blij met de nieuwe functie van Content Stadium. “Voorheen was er niet veel visueel verschil tussen onze live Instagram Stories en die van andere clubs. Of we zouden op en neer moeten gaan naar ons kantoor om dergelijke branded content te kunnen maken met onze laptops.”

“Met Content Stadium LIVE kunnen we met onze mobiele telefoons foto's en video's maken, frames in onze eigen stijl toevoegen en deze in een mum van tijd op onze Stories posten. We kunnen onze frames ook thematiseren, bijvoorbeeld door frames met beide clublogo's op een wedstrijddag te gebruiken. Dit betekent dat we nu direct langs de lijn unieke verhalen kunnen maken voor Instagram Stories die er geweldig uitzien.”

Content Stadium is partner van SPORTNEXT. Kijk voor meer informatie op www.contentstadium.com.

KPN komt met nieuwe esports-serie ‘Road to GOAT’

In ‘KPN Road to GOAT’ gaan Raoul de Graaf (FC Roelie, Bankzitters) en Koen Weijland (bondscoach E_Oranje) op zoek naar de ‘FIFA GOAT 2021’ (Greatest Of All Time) binnen de eDivisie en E_Oranje community. In een zesdelige YouTube-serie zoeken zij een FIFA-fan in alle opzichten. Tijdens de serie worden zes talenten met onder andere een ‘Reality battle’ en een ‘FIFA challenge’ getest op verschillende GOAT-aspecten: fysiek, mentaal, vaardigheden, entertainment en kennis. Het gaat om het totaalplaatje. Want een echte GOAT is naast een goede gamer een fantastische entertainer en kan ook met een echte bal uit de voeten.

“Esports en gaming zijn de snelst groeiende sportcommunities in de wereld”, zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN. “Met ons supersnelle 5G- en glasvezelnetwerk is KPN hét netwerk van gamend Nederland. ‘KPN Road to GOAT’ is een verlengstuk van onze bestaande partnerships met de KPN eDivisie en E_Oranje van de KNVB. Het is daarnaast een prachtige uitbreiding op het succesvolle KPN YouTube Format ‘Legends of Gaming’ en onze steun aan het Nederlandse Rocket League Team dat zich eerder deze week kwalificeerde voor de Olympische Spelen in Tokyo.”

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com