Het laatste sportmarketingnieuws: Dafne Schippers verruilt Nike voor adidas

Op Valentijnsdag lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Dafne Schippers verruilt Nike na bijna tien jaar voor adidas

Dafne Schippers heeft na bijna tien jaar haar samenwerking met Nike stopgezet. De Nederlandse topatlete verruilt het Amerikaanse sportmerk voor adidas. De 28-jarige Utrechtse begon haar partnership met Nike bij de Spelen van Londen in 2012.

De eerste scheurtjes in de relatie met Nike werden vorig jaar zichtbaar toen coach Bart Bennema in de Volkskrant liet optekenen dat Schippers ondanks een rugblessure aan wedstrijden meedeed omdat ze bang was gekort te worden op haar salaris van het sportmerk. Bennema liet weten dat deze clausule voor zover hem bekend alleen bij Nike bestond. Tegenover de eisen staat ook een hoger inkomen. Quote berekende dat Schippers in 2016 bijna een miljoen euro verdiende, waarvan waarschijnlijk ongeveer een derde tot de helft uit sponsorinkomsten komt.

Adidas baarde afgelopen jaar nog opzien met de introductie van de Adizero Adios Pro, waarmee lange afstandslopers diverse wereldrecords wisten te breken.

RKC Waalwijk brengt opnieuw speciaal carnavalsshirt uit

Net als vorig jaar heeft RKC Waalwijk ook in 2021 een speciaal carnavalsshirt op de markt gebracht. De Brabanders droegen het tenue tijdens het thuisduel met FC Emmen op Carnavalsvrijdag. De basis voor het carnavalstenue is confetti in de kleuren geel, blauw en rood, evenals de diagonale sjerp die verwijzen naar de kleuren van Waalwijk tijdens carnaval. Er is voor een zwarte achtergrond gekozen als symbool voor het feit dat carnaval niet gevierd kan worden zoals normaal gesproken. Belangrijk element van het shirt is het logo. Hierbij pronkt de leeuw van RKC met een sjaal in de carnavalskleuren én een mondkapje.

Aan het carnavalsshirt is ook nog een goed doel gekoppeld. In samenwerking met Fonds Gehandicaptensport werkt RKC Waalwijk namelijk hard aan de realisatie van een nieuwe mindervalide-tribune in het Mandemakers Stadion. De opbrengsten van de veiling van de wedstrijdshirts en verkoop van losse tenues komen hieraan ten goede.

Nederlandse gemeenten gaven in 2019 1,1 miljard euro uit aan sport

De Nederlandse gemeenten hebben in 2019 1,1 miljard euro netto aan sport uitgegeven. Dit betreft 1,7 procent van alle uitgaven van de gemeenten. Dit blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut waarvoor gebruik is gemaakt van financiële gegevens van gemeenten. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de uitgaven aan sport per inwoner, rekening houdend met inflatie, gelijk zijn gebleven. Per inwoner gaven de gemeenten vorig jaar gemiddeld 65,3 euro aan sport uit. In 2018 was dat 63,6 euro.

Van de uitgaven aan sport is 72 procent bedoeld voor bouw, onderhoud en exploitatie van sportvoorzieningen. Andere uitgaven betreffen stimulering van sportdeelname, zoals de organisatie van sportactiviteiten voor specifieke groepen, subsidies aan individuen en subsidies aan sportclubs.

Bekijk de rapportage ‘Monitor sportuitgaven gemeenten 2019’.

Schaatsfans blijven via Bubble Talk in contact met topschaatsers

Dit weekend vindt het laatste toernooi van de schaatsbubbel in Heerenveen plaats. In Thialf staan de WK Afstanden op het programma. Het gehele seizoen is er al geen publiek toegestaan. Om schaatsfans toch bij de schaatsers te brengen organiseerde House of Sports in samenwerking met de KNSB ‘BUBBLE TALK’: de online persconferentie voor schaatsfans. Schaatsfans konden hierdoor alle vragen stellen aan sporters zoals Sven Kramer, Kjeld Nuis, Ireen Wüst en Jutta Leerdam.

In een aparte zaal in Hotel Van der Valk Wolvega, het hotel waar de Nederlandse schaatsers verblijven, is een speciale ‘fanroom’ gecreëerd inclusief Zoom-verbinding om iedere avond schaatsfans vanuit huis te woord te kunnen staan. Inmiddels hebben al honderden schaatsfans zich aangemeld en hebben er al 10 BUBBLE TALK sessies plaatsgevonden met 20 topschaatsers, onder leiding van stadionspeaker Jan van der Meulen.

UEFA komt met nieuwe opzet voor Champions League

Als het aan de UEFA ligt gaat de opzet van de Champions League de komende jaren op de schop. De Europese voetbalbond heeft de clubs een voorstel gedaan voor een toernooi met 36 clubs, zonder groepssysteem. Deze plannen zijn al voorgelegd aan de competitieorganisatoren in Europa. Tot 2024 ligt de opzet van de Champions League, voor de periode daarna wordt momenteel nagedacht over het format.

De UEFA wil het groepssysteem loslaten en clubs in plaats daarvan wedstrijden tegen in totaal tien verschillende tegenstanders, verdeeld over thuis- en uitduels, laten spelen. Via een gewogen loting is de route naar de knock-outs voor iedere club anders. Verder zou de Champions League worden uitgebreid van 32 naar 36 teams. Met deze opzet worden er meer topduels gespeeld, zijn de wedstrijden spannender en vinden er meer duels plaats wat voor extra inkomsten zorgt. De competitieorganisatoren en andere belanghebbenden moeten nog instemmen met het plan. De nieuwe opzet komt onder meer voort uit de dreiging van de Europese topclubs een eigen competitie, de Super League, te beginnen.

Headerfoto: Juiced Up Media / Shutterstock.com