Het laatste sportmarketingnieuws: Jumbo en NOC*NSF helpen sportclubs bij creëren gezonde sportomgeving

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Partnership Jumbo en NOC*NSF helpt sportclubs bij creëren van gezonde sportomgeving

Jumbo Supermarkten en NOC*NSF gaan een verregaande samenwerking aan op het gebied van gezonde voeding en sport. De partijen hebben hiervoor een nieuw leerprogramma over voeding, gezondheid en sport ontwikkeld voor trainers en coaches: Jumbo Foodcamp. Vanaf volgend jaar kan de Jumbo Foodcamp-module worden ingezet bij alle ruim 25.000 Nederlandse sportverenigingen die via de sportbonden zijn aangesloten bij NOC*NSF.

Om iedereen te helpen en te inspireren gezonder te eten en (meer) te bewegen wordt onder andere de Jumbo Foodcoach-app ingezet, die mede is ontwikkeld met behulp van de topsportexpertise van NOC*NSF en het schaats- en wielerteam van Jumbo-Visma. De ervaringen met de Jumbo Foodcoach-app zijn nu verwerkt in een nieuw leerprogramma: Jumbo Foodcamp. Deze module wordt toegevoegd aan de bestaande leerprogramma’s die NOC*NSF en de sportbonden aan hun verenigingen aanbieden.

Met Foodcamp willen Jumbo en NOC*NSF trainers, coaches, kantinemedewerkers en bestuurders van sportclubs ondersteunen bij het creëren van een gezonde sportomgeving. “We voegen Jumbo Foodcamp toe aan onze leerprogramma’s, omdat we ervan overtuigd zijn dat deze kennis zeer waardevol is voor lokale sportverenigingen”, zegt Marc van den Tweel, algemeen directeur bij NOC*NSF. “We leren trainers al meer over onderwerpen als coachen, bewegen en psychologie. Daar voegen we nu het zeer belangrijke aspect voeding aan toe. Met dit nieuwe programma willen we sporters nog meer sportplezier laten beleven door hen beter te adviseren over de juiste voeding op het juiste moment.”

Openingsceremonie Olympische Spelen van 2024 in Parijs op de Seine

De openingsceremonie van de Zomerspelen van 2024 vindt plaats op de rivier de Seine. Dat maakte het organisatiecomité deze week officieel bekend. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een openingsceremonie van het grootste sportevenement ter wereld buiten een stadion plaats zal vinden.

Meer dan 160 boten met daarop de atleten van meer dan tweehonderd delegaties zullen volgens het plan bijna 6 kilometer over de rivier varen, tussen de Pont d'Austerlitz en de Pont d'Iéna in het centrum van Parijs. Het einde van de ceremonie vindt plaats op de promenade van de Trocadéro.

Heroes Den Bosch krijgt bedrag van nieuwe partner Anycoin Direct uitbetaald in Bitcoin

Anycoin Direct is voor de komende twee seizoenen de Official Crypto Partner van Heroes Den Bosch. De Bosschenaren ontvangen het volledige sponsorbedrag in Bitcoin en zijn daarmee het eerste basketbalteam in Europa met zo’n unieke deal. De crypto-broker uit Veghel kwam al eerder in het nieuws vanwege een soortgelijke samenwerking met PSV Eindhoven.

General Manager Stefan Wessels vertelt trots: “Anycoin Direct is een grote speler in de wereld van cryptocurrency, een wereld met tal van mogelijkheden en een veelbelovende toekomst. Heroes Den Bosch heeft de ambitie om op commercieel vlak voorop te lopen, onder andere door innovatieve samenwerkingen aan te gaan. Dit partnership past uitstekend in dat plaatje. Daarnaast is het natuurlijk super bijzonder dat wij de eerste basketbalclub in de EU zijn met een Official Crypto Partner die het volledige sponsorbedrag in Bitcoin uitbetaalt.”

Meerderheid Tweede Kamer wil verbod op gokreclames

De Tweede Kamer wil reclames voor online gokken aan banden leggen. Een meerderheid heeft ingestemd met een motie van Kamerlid Michiel van Nispen (SP) voor een verbod op ‘ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen’. Sinds 1 oktober is online gokken in Nederland legaal. Bedrijven zijn sindsdien zowel op tv als online volop zichtbaar. De Kamer is bezorgd dat gokverslaving hierdoor toeneemt, vooral onder jongeren.

Eerder deze week ging een nieuwe Reclamecode Online Kansspelen al van kracht. Er komt een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok en zogenaamde Twinspots mogen niet langer. In de code maken de vergunde aanbieders van kansspelen bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de hoeveelheid reclame voor online kansspelen te beteugelen.

Er staan in de nieuwe reclamecode geen beperkende maatregelen met betrekking tot sponsoring, maar hij heeft natuurlijk wel effect op de activatie van sponsorships door kansspelorganisaties.

Sponsordeal FC Twente met cryptomunt Floki zorgt voor ophef

FC Twente kondigde vrijdag een samenwerking tot en met het eind van het seizoen aan Floki, het bedrijf achter de gelijknamige cryptovaluta. De sponsordeal zorgde voor de nodige ophef, omdat wordt getwijfeld aan de legitimiteit van Floki en de gevaren die gepaard gaan met beleggen in cryptocurrencies.

Een van de onderdelen van het partnership is dat Floki de komende tijd zichtbaar is op de LED-boarding en backdrops in het stadion van FC Twente. De club verdedigt de deal met Floki door onder meer te wijzen naar andere partnerships. “We zijn erg verheugd om samen te werken met een innovatief en toonaangevend merk als Floki, waar veel sportmerken en ook clubs al mee samenwerken”, vertelt Paul van der Kraan in een persbericht. "Zoals aan elke vorm van beleggen een risico hangt, is dat met crypto ook", zei de club later tegen de NOS.

Floki is recent partnerships aangegaan met Napoli, Bayer Leverkusen, Spartak Moskou en Fenerbahçe. Het bedrijf is bezig met grotere promotie, die zij wereldwijd inzetten in de media en via samenwerkingen in de sport.

De Autoriteit Financiële Markten waarschuwt consumenten al langere tijd voor het handelen in crypto’s. Volgens de AFM is voorzichtig geboden. Het stelt dat de kans ‘reëel’ is dat crypto’s hun waarde geheel verliezen.

FC Twente is de eerste club iIn Nederland die wordt gesponsord door een cryptomunt. Onder meer Ajax, PSV en NEC hebben wel al sponsordeals met bedrijven waar je cryptomunten kunt kopen en verkopen.

CarNext gaat ‘werk’ auto Verstappen verkopen voor goed doel

CarNext gaat de Honda Civic Type R 'werk' auto van wereldkampioen Max Verstappen verkopen via CarNext.com. De auto gaat op 23 december in de verkoop voor € 33.333. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel dat CarNext hiervoor heeft uitgezocht: Wings for Life van Red Bull. CarNext is sinds vorig jaar sponsor van Verstappen.

Verstappen heeft afgelopen seizoen de aangepaste auto gebruikt als zijn persoonlijk vervoermiddel om naar de F1 races te rijden. Over de verkoop zegt de Nederlander: “Ik ben blij dat ik mijn auto voor een goed doel als Wings for Lofe kan verkopen. Om zeker te zijn dat de verkoop in goede handen is, doe ik dat samen met mijn partner CarNext. Ik heb voor een definitief afscheid nog één keer in de auto gereden en ik hoop dat hij in geode handen is bij de nieuwe eigenaar.”

Lees ook ons artikel over de economische impact van Verstappen op de Formule 1.

Headerfoto: Shutterstock.com