Het laatste sportmarketingnieuws: ING blijft thuis en voert geen campagne rondom WK in Qatar

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

In dit nieuwsoverzicht:

  • ING voert geen campagne rondom WK in Qatar, andere sponsors blijven ook thuis
  • Crypto-investeerders kopen Engelse club Crawley Town FC
  • PSG-voorzitter wil meer entertainment toevoegen aan Champions League
  • Deloitte voor tien jaar partner van IOC
  • BetCity.nl komende drie jaar hoofdsponsor van FC Volendam
  • Europese sponsormarkt herstelt en groeit met 17,8% in 2021

ING voert geen campagne rondom WK in Qatar, andere sponsors blijven ook thuis

ING gaat als hoofdsponsor van het Nederlands elftal niet mee naar het WK voetbal in Qatar. De bank maakt vanwege de mensenrechtensituatie in het land geen gebruik van de mogelijkheid om kaarten te krijgen voor personeel en klanten. Ook andere belangrijke KNVB-partners blijven thuis.

  • ING voert ook geen campagne rondom het WK. Dat betekent dat er geen reclamespotjes te zien zullen zijn op televisie.
  • “De mensenrechtensituatie in Qatar is de reden waarom wij bij dit toernooi niets doen”, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf.

ING, dat het contract met de KNVB onlangs nog verlengde tot en met 2028, laat weten dat het zich deze zomer voornamelijk richt op het EK vrouwenvoetbal in Engeland.

  • De KNVB-partners hadden wel plannen om gezamenlijk een thuisevent te organiseren tijdens het toernooi, maar het is niet zeker of dat zal doorgaan.
  • De mogelijkheid om reclame te maken tijdens het WK wordt door de andere sponsors, zoals Albert Heijn, KPN, Nederlandse Loterij en Bitvavo, voorlopig wel open gehouden.

Crawley Town FC gekocht door crypto-investeerders WAGMI United

De Engelse club Crawley Town FC is overgenomen door een groep van Amerikaanse investeerders in cryptocurrency. De club komt momenteel uit in de League Two en de nieuwe eigenaren - verenigd onder de naam WAGMI United - willen de ‘wereldwijde web 3 community’ in hun plannen betrekken door ‘een digital-first community-powered benadering’, zoals ze het zelf omschrijven.

  • “WAGMI United – dat staat voor ‘We’re All Gonna Make It – heeft als doel de manier waarop professionele sportclubs worden gerund te veranderen door community’s te bouwen van passionele fans en hen te betrekken zodat ze verhaal van het team gaan vertellen en de toekomst vormgeven”, is te lezen in het persbericht.
  • “De gebruikelijke aanpak ten aanzien van eigenaarschap heeft niet gewerkt bij Crawley Town FC. De club verliest honderdduizenden ponden per jaar en de fans zien het team al jaren achter elkaar slecht presteren. Wij denken dat het beter kan en de fans verdienen dat ook”, zegt Preston Johnson, die als een van de directeuren van Crawley Town FC gaat optreden.

Opvallend is dat de directeuren – naast Johnson is dat Eben Smith – de belofte hebben gedaan dat de supporters na hun tweede seizoen kunnen besluiten over de toekomst van het duo als ze er dan niet in zijn geslaagd te promoveren naar League One.

Vorig jaar probeerde WAGMI United het eveneens Engelse Bradford City over te nemen, met als doel een NFT-model voor het eigenaarschap van de club te introduceren. Die overname mislukte. Het is nog niet bekend of NFT’s rol gaan spelen bij Crawley Town FC.

Beroemdheden als Daryl Morey, directeur bij NBA-club Philadelphia 76ers, ondernemer Gary Vaynerchuk en TikTok personality Bryce Hall zijn investeerders in WAGMI United.

PSG-voorzitter: Champions League hoort ‘groter te zijn’ dan Super Bowl

De Champions League is al Jaren een van de best bekeken sportevenementen ter wereld. Zo keken er naar de finale van 2021 tussen Manchester City en Chelsea 590 miljoen mensen meer dan naar de Super Bowl. Paris Saint-Germain voorzitter Nasser Al-Khelaifi wil dat het voetbal beter inspeelt op de commerciële mogelijkheden die de Champions League biedt.

  • Ik snap niet hoe het kan dat de Super Bowl groter aanvoelt dan de Champions League-finale. ‘Onze’ finale zou groter moeten zijn”, zegt Al-Khelaifi in gesprek met The Athletic.
  • Volgens Al-Khelaifi is er in de VS en bij de Super Bowl een mindset van ‘creativiteit en entertainment’ als het op events aankomt. De voorzitter van PSG denkt dat het een goed idee is een openingsceremonie aan de Champions League-finale toe te voegen en nieuwe accommodaties, markten en formats te onderzoeken.

Naar de Champions League-finale keken vorig jaar 700 miljoen mensen, terwijl de laatste Super Bowl in de VS ‘maar’ 112 miljoen kijkers had.

Deloitte voor tien jaar partner van IOC

Deloitte stapt in het The Olympic Partner (TOP) programma van het IOC met een tienjarige samenwerking. Deloitte wordt met het de samenwerking partner van vijf Olympische en Paralympische Spelen tot en met 2032, inclusief Parijs 2024, Milano Cortina 2026, Los Angeles 2028, de Olympische en Paralympische Spelen in 2030 en Brisbane 2032.

Deloitte gaat het IOC de komende periode voorzien van management- en businessadviesdiensten, inclusief advies over de digitale strategie en transformatie. Duurzaamheid, diversiteit, gelijkheid, inclusie en het ondersteunen van de carrière van sporters zijn focusgebieden in de samenwerking.

Het is de eerste keer dat Deloitte op deze schaal samenwerkt met het IOC. Wel zijn er verbintenissen met Nationale Olympische Comités zoals in de VS, Canada, Ierland en Duitsland. In Nederland is Deloitte partner van de Hockeybond en de aanstaande Invictus Games in Den Haag.

FC Volendam presenteert BetCity.nl als hoofdsponsor

BetCity is met ingang van het seizoen 2022/2023 de nieuwe hoofdsponsor van FC Volendam. De Nederlandse aanbieder van onder andere sportweddenschappen prijkt minimaal de komende drie seizoenen op de borst van de tenues van FC Volendam. BetCity neemt daarmee na zeven seizoenen het stokje over van HSB, dat in een andere prominente rol betrokken blijft bij de Keuken Kampioen Divisie-club.

  • Eerder dit seizoen sloten FC Volendam en BetCity al een samenwerking af als Premium Partner tot het einde van het lopende seizoen. Die banden worden vanaf de zomer dus flink aangehaald.
  • BetCity zal als hoofdsponsor zichtbaar zijn op het tenue van FC Volendam rondom wedstrijden van de club. FC Volendam en BetCity.nl ondernemen daarnaast veel actie om de diensten van BetCity op een zo zorgvuldig mogelijke wijze uit te rollen, waarbij de geldende regelgeving strikt in acht wordt genomen.

Reacties:

  • Mike Tol, commercieel manager van FC Volendam: “De ambitie van FC Volendam is om te groeien tot een stabiele Eredivisionist met een herkenbaar team en aanvallend voetbal. Een belangrijke factor hierin, is het realiseren van een begroting die aansluit bij dit ambitieniveau. We willen blijven investeren in de selectie en in de jeugdopleiding. De meerwaarde die het partnership met BetCity met zich meebrengt sluit daarbij aan. BetCity omarmt onze ambitie en draagt hier graag voor een langere periode zijn steentje aan bij.”
  • “FC Volendam heeft met een helder beleid sportief en commercieel grote stappen gezet. De ambitie om uit te groeien tot een stabiele Eredivisionist past bij de ambitie van BetCity om de komende jaren ook flink door te blijven groeien. Daarnaast heeft FC Volendam een bepaalde gunfactor die aansluit op onze kernwaarde om er op een sympathieke manier te zijn voor onze spelers”, zegt Melvin Bostelaar, CEO van BetCity.

Europese sponsormarkt herstelt en groeit met 17,8% in 2021

De Europese sponsormarkt heeft zich in 2021 hersteld van de terugval in 2020, toen er sprake was van een krimp met 23%. Dat blijkt uit onderzoek van de European Sponsorship Association in samenwerking met Nielsen.

  • Er is een groei te zien van 17,8% naar een totale waarde van de sponsormarkt van 27,85 miljard euro, staat in de 2022 ESA Sponsorship Market Overview. Als gevolg van de vaccinatieprogramma’s hebben Europese landen zich hersteld van de coronapandemie.
  • Sponsoring zit nog niet op het niveau van voor COVID-19, toen de sponsormarkt 30,69 miljard euro bedroeg. Het is ongeveer gelijk met de sponsormarkt van 2017 (27,69 miljard).

“Het is een grote opluchting voor iedereen die werkzaam is in de sponsorindustrie dat we weer terug kunnen keren naar meer normale omstandigheden. We weten dat sponsorshipsector veerkrachtig is en creatief in het geven van oplossingen in tijden van verandering om te laten zien aan sponsors dat investeren in sponsoring nog steeds de moeite waard is”, zegt Andy Westlake, voorzitter van de European Sponsorship Association.

Marco Nazzari, Managing Director International, Nielsen Sports, zei: “Nu de economie uit de coronapandemie komt en er weer live-events met fans mogelijk zijn, herstelt ook de sponsorindustrie.”

Het rapport is voor leden van ESA hier te downloaden.

Headerfoto: Noushad Thekkayil / Shutterstock.com