Het laatste sportmarketingnieuws: Heroes en Red Bull bundelen krachten

In de week waarin Barça-gate een pijnlijk vervolg met de arrestatie van onder anderen oud-voorzitter Josep Maria Bartomeu, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Heroes en Red Bull bundelen krachten

Basketbalcub Heroes Den Bosch maakte deze week bekend te gaan samenwerken met Red Bull. Het Oostenrijkse concern wordt ‘official beverage drink partner’. Red Bull is allesbehalve een vreemde eend in de sportwereld. Zo heeft merk een eigen Formule 1-stal, is het betrokken bij verschillende toonaangevende clubs in het voetbal en heeft het zich aan diverse extreme sports en sporters verbonden. Nu sluit Red Bull zich aan bij Heroes Den Bosch, wat uniek is voor de club én het basketball in Nederland.

Clubeigenaar Bob van Oosterhout legt uit: “Red Bull is een fantastisch merk met een krachtige, energieke uitstraling. Het past daarmee perfect bij Heroes Den Bosch, dat niet alleen wil presteren op het hoogste niveau, maar, geheel in lijn met onze overtuiging ‘We entertain people!’, ook een grote mate van entertainment wil bieden en mensen wil inspireren. Ook Red Bull geeft al jarenlang vleugels aan teams en atleten. De adrenaline die door de aderen van Max Verstappen stroomt in zijn RB16 moeten de spelers van Heroes Den Bosch ook voelen op de vloer van de Maaspoort. Ik ben ervan overtuigd dat Red Bull de club van de juiste vibe voorziet nu wij zeker ook de functionele kant van het product optimaal kunnen gaan benutten rond het team.”

2Basics ontwikkelt nationale plasma wervingscampagne in de VS

Blood Centers of America (BCA), verantwoordelijk voor ruim 50% van de Amerikaanse bloedvoorziening, is een partnerschap aangegaan met Riot Games’ League Championship Series (LCS) – de grootste esports competitie van de Verenigde Staten. Het Haarlemse marketingbureau 2Basics initieerde het partnership en is verantwoordelijk voor de invulling van deze samenwerking.

Vanaf 5 maart gaat BCA ‘Official First Blood Partner’ van de LCS (League of Legends Champion Series) van start. De eerste campagne is een grootschalige plasma wervingscampagne in de Amerikaanse gaming- en esports community. Aanleiding is de snelgroeiende vraag naar plasma donaties door de Covid-19 pandemie.

Tijdens de First Blood Saves Lives campagne roept BCA jongeren op zich aan te melden als bloeddonor. Hun eerste keer doneren kan tot wel drie mensenlevens redden. Tijdens de eerste actie, First Blood, in het spel League of Legends wordt aandacht gevraagd voor het belang van het doneren van bloed. First Blood is voor gamers een belangrijk moment. Het is te vergelijken met een openingsgoal.

In 2018 startte Sanquin al een samenwerking met Riot Games. Samen met 2Basics lanceerde de bloedbank de #myfirstblood campagne.

PSV en DELA sluiten maatschappelijk partnership

PSV en Coöperatie DELA gaan de komende vier seizoen met elkaar samenwerken. Gezamenlijk willen DELA en PSV maatschappelijke impact op de regio proberen te maken. Supporters en leden zullen onder meer acties tegemoet kunnen zien waarbij PSV en DELA samen maatschappelijke impact willen realiseren.

Coöperatie DELA kent net als PSV haar ontstaan in Eindhoven. Beide dragen uit dat men er in de samenleving is voor elkaar. Volgens Commercieel Directeur Frans Janssen passen PSV en DELA daarom perfect bij elkaar. “Samenwerken en er zijn voor deze regio zit in ons beider DNA”, aldus Janssen. “Met DELA krijgen wij er een partner bij die oog heeft voor de sociale ontwikkeling in deze regio. Een partner die het saamhorigheidsgevoel bovendien versterkt.”

“Het saamhorigheidsgevoel zit in beide organisaties”, vertelt DELA’s bestuursvoorzitter Edzo Doeve. “Bij DELA zien we iedere dag hoe belangrijk het is om herinneringen te maken. We stimuleren mensen om vooral bij leven aan je dierbaren door te geven wat van waarde is. Bij PSV zitten meerdere generaties op de tribune. Die maken samen herinneringen.”

Onthulling nieuwe F1-auto Williams in AR gaat niet door vanwege hack

Het Formule 1-team van Williams wilde de wagen voor het nieuwe seizoen onthullen op spectaculaire wijze. Via een eigen app zouden fans met behulp van augmented reality de auto in bijvoorbeeld hun eigen huis kunnen bekijken. Het plan moest echter voortijdig worden afgeblazen vanwege een hack. De app van de Britse renstal was gehackt, waardoor er al beelden van de FW43-B op internet werden gelekt. Williams verwijderde de app verontschuldigde zich op social media.

Headerfoto: Screenshot YouTube/ Heroes Den Bosch