Het laatste sportmarketingnieuws: Nederlandse Loterij keert 45 miljoen euro uit aan sport

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nederlandse Loterij draagt ruim 45 miljoen euro af aan de sport

De Nederlandse Loterij heeft in 2020 in totaal € 45,2 miljoen aan de Nederlandse sport uitgekeerd. In totaal keerde de Nederlandse Loterij over 2020 168,5 miljoen euro aan afdrachten uit: behalve het bedrag voor de sport, gaat het hierbij om € 106,1 miljoen voor de Nederlandse Staat en € 17,2 miljoen aan achttien verschillende goede doelen.

Het geld van de Nederlandse Loterij wordt zowel voor de topsport als voor de sport in de volle breedte ingezet. Anneke van Zanen-Nieberg, voorzitter NOC*NSF: “Wij zijn verheugd met de afdracht die de Nederlandse Loterij Organisatie in 2020 aan de sport heeft kunnen doen. Ze hebben in een uitdagend jaar een sublieme prestatie geleverd ten behoeve van de sport en goede doelen. Ook in 2020 heeft de Nederlandse Loterij met deze afdracht het weer mogelijk gemaakt dat vooral veel jeugdsport in Nederland doorgang heeft kunnen vinden. Door deze afdracht is het ook gelukt om de voor het sportaanbod in Nederland verantwoordelijke organisaties deze moeilijke tijd te laten overleven.”

De afdracht in 2021 is nagenoeg gelijk aan vorig jaar toen de totale afdracht € 173,1 miljoen bedroeg. Daarvan ontvingen NOC*NSF en de bonden € 46,4 miljoen.

Ajax gaat als eerste Nederlandse voetbalclub premium content-partnerschap aan met Twitter

Twitter gaat samenwerken met Ajax om premium clubcontent te promoten via de officiële Twitter-handles van de club. Ajax wordt de eerste Nederlandse voetbalclub die via dit programma samenwerkt met Twitter. Met de nieuwe overeenkomst sluit AFC Ajax zich aan bij het Twitter Amplify-programma, waarmee adverteerders kunnen vertrouwen op kwalitatieve en gecontroleerde content van 's werelds beste uitgevers op het gebied van sport, nieuws en entertainment.

Commercieel Directeur bij Ajax Menno Geelen: “Met 1,5 miljoen volgers is Twitter een heel belangrijk platform binnen onze digitale en sociale marketing- en mediamatrix. Het doel van Ajax is om zeer nauw samen te werken met de sociale platforms, daarom zijn we erg blij om een partnerschap met Twitter aan te gaan en ervoor te zorgen dat we waarde toevoegen aan ons bereik en daarnaast early adopters zijn in alle innovaties van het platform.”

Zoektocht naar mooiste shirt van Nederlands elftal

Het AD en de KNVB starten in aanloop naar EURO2020 de zoektocht naar het mooiste shirt aller tijden van het Nederlands elftal. Speciaal voor deze verkiezing zijn alle wedstrijdshirts vastgelegd, waarin Oranje ooit speelde. Het resultaat: een unieke collectie van 114 digitaal tentoongestelde shirts. Frank Evenblij en diverse Oranje-coryfeeën roepen voetbalfans op een stem uit te brengen op hun favoriet.

Deze campagne is de komende weken te zien in het AD, alle regionale titels van DPG Media en op de sociale kanalen van diverse spelers. Of kijk en stem via AD.nl/mooisteshirt.

Headerfoto: Nederlandse Loterij