Het laatste sportmarketingnieuws: NOC*NSF verwacht kleine daling sponsorinkomsten

In de week waarin LaLiga aankondigde het salarisplafond te verlagen waardoor clubs moeten gaan bezuinigen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NOC*NSF verwacht kleine daling sponsorinkomsten

NOC*NSF verwacht in 2021 een kleine daling van de totale sponsorgelden (cash + in natura) van 1,27 miljoen naar 20,5 miljoen euro. De daling komt door de in natura sponsoring die daalt met 2 miljoen euro. De cashinkomsten uit sponsoring groeien juist naar 13,1 miljoen euro. Rabobank gaat een nieuwe meerjarige sponsoring aan met NOC*NSF. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de sportkoepel publiceerde.

Bij NOC*NSF vallen de geprognosticeerde sponsorinkomsten in 2020 van 10,2 miljoen euro lager uit dan de begrote 12,5 miljoen euro. Deze daling van 2,3 miljoen heeft te maken met het aanpassen van de overeenkomst met Heineken als gevolg van het annuleren van het TeamNL Tokyo Center, korting op de overeenkomsten met de Partners in verband met het niet realiseren van alle afspraken en verplaatsing van activaties Olympische- en Paralympische Spelen met de daarbij behorende opbrengsten naar het volgende jaar.

In 2021 is sponsoring uit cash begroot op 13,1 miljoen, wat neerkomt op een verhoging van 0,6 miljoen ten opzichte van de begroting 2020. De twee grootste afwijkingen zijn enerzijds het afsluiten van een meerjarige overeenkomst met de Rabobank en anderzijds het lager uitvallen van de bijdrage in 2021 vanuit het IOC als gevolg van het 4-jaarlijkse betaalschema IOC.

NOC*NSF laat weten dat is gebleken dat partners meer inzetten op lokale maatschappelijke impact en minder geïnteresseerd zijn in grootschalige afspraken met een veelvoud aan bonden. Dat zou betekenen dat TeamNL als commercieel model zijn langste tijd gehad heeft.

Acteurs Ryan Reynolds en Rob McElhenney nemen Welshe voetbalclub over

Een opvallende overname deze week in het voetbal. Het Welshe Wrexham AFC is vanaf nu namelijk in handen van acteurs Ryan Reynolds en Rob McElhenney. De club die uitkomt op het vijfde niveau in Engeland was voorheen in handen van supporters. Zij moesten daarom nog goedkeuring geven voor de overname. Van de tweeduizend leden, waren er maar 26 tegen een overname door Reynolds en McElhenney.

Het duo heeft laten weten minimaal 2,64 miljoen dollar in de club te willen investeren. De Hollywood-acteurs willen daarnaast hun eigen roem gebruiken om Wrexham AFC te promoten. Daarnaast zouden er plannen zijn om een serie over de Welshe club te laten maken. Recent verschenen er op Netflix en Amazon al docu-series over onder meer Juventus, Sunderland en Tottenham Hotspur.

Amerikaans olympisch comité start nieuw marketingplatform voor atleten

Het Amerikaans Olympisch en Paralympisch Comité gaat een proef starten met een nieuw programma waardoor Team USA atleten een inkomen kunnen verdienen via groeps- en individuele marketing- en sponsormogelijkheden. Het Athlete Marketing Platform wordt in maart gelanceerd en loopt in eerste instantie voor een jaar. Via een app en online portal kunnen atleten op drie verschillende manieren geld verdienen.

  • Een gegarandeerd basisbedrag wordt betaald aan atleten die meedoen aan de groepsmarketing.
  • Atleten die hier recht op hebben ontvangen een bedrag aan royalty’s van verkopen van producten of merchandise waar hun naam, afbeelding of gelijkenis op staat.
  • Atleten hebben ook de mogelijkheid individuele sponsordeals af te sluiten via het platform.

Alleen sporters die in het meest recente wereldkampioenschap in hun sport, of een soortgelijke competitie, zijn uitgekomen of zich al gekwalificeerd hebben voor Tokio 2020 of Peking 2022 kunnen gebruikmaken van deze nieuwe sponsormogelijkheden. Atleten kunnen op het platform zelf hun prijs bepalen en aanbiedingen van geïnteresseerden accepteren of weigeren. Atleten die meedoen ontvangen allemaal minimaal een bedrag van 1250 dollar.

TenCate Grass en Heracles Almelo verlengen historische samenwerking

Heracles Almelo heeft het contract met Partner in Business TenCate Grass opnieuw verlengd. De nieuwe verbintenis loopt tot medio 2022. Topman Michael Vogel van TenCate Grass ondertekende onlangs de nieuwe overeenkomst. Namens Heracles Almelo zetten algemeen directeur Rob Toussaint en commercieel manager Tom Uitzetter hun handtekening.

Rob Toussaint, algemeen directeur Heracles Almelo: “Heracles Almelo en TenCate zijn al bijna 100 jaar aan elkaar verbonden. Bijna nergens in de voetbalwereld zie je nog zulke duurzame relaties. Wij zijn trots op de verlenging van deze historische samenwerking. Heracles Almelo is een laagdrempelige club en het kunstgras van TenCate helpt ons hierbij, zowel wedstrijden, trainingen als evenementen worden in ons stadion gehouden. Alles gebeurt hier binnen Heracles Almelo op honderd meter breedte en honderd meter lengte. Dat geeft een familiair gevoel.”

TenCate Grass heeft de afgelopen tijd samen met de spelers en de staf van Heracles Almelo een nieuw, innovatief kunstgrasveld ontwikkeld en getest.

Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0 / Crea2017)