Het laatste sportmarketingnieuws: 'Puma nieuwe kledingsponsor PSV'

In de week waarin 500 miljoen mensen Eliud Kipchoge het wereldrecord op de marathon zagen verbreken, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

‘Puma opvolger van Umbro als kledingsponsor PSV’

Puma lijkt komend seizoen de opvolger te worden van Umbro als kledingsponsor van PSV. Het Duitse sportmerk heeft PSV volgens het Eindhovens Dagblad een lucratieve aanbieding gedaan, die niet eenvoudig is te overtreffen. Umbro heeft naar verluidt nog minimaal tot januari de tijd om met de Eindhovenaren een nieuw contract te sluiten. PSV is nog met verschillende partijen in gesprek, waaronder Umbro. De huidige sponsor is sinds 2015 de kledingpartner van PSV en nam destijds het stokje over van Nike.

Overigens viel de verkoop van PSV merchandise in de eerste helft van 2019 enigszins tegen, zo stond onlangs te lezen in het jaarverslag van de club. De terugval heeft onder meer te maken met consumentenacties die niet altijd op hetzelfde moment in het jaar vallen, waardoor de cijfers soms wat fluctueren. PSV had daarnaast meer moeite dan verwacht om de populariteit van Hirving Lozano en Érick Gutiérrez in Mexico te verzilveren.

KNVB start met VAR-communicatie in stadions

Na een succesvolle proef tijdens de Johan Cruijff Schaal start de de KNVB start vanaf speelronde 10 in de Eredivisie met VAR-communicatie op de videoschermen in de stadions. Bij een VAR-ingreep zal op de videoschermen aangegeven worden wat de reden van de ingreep is, zodat duidelijk is voor het publiek waarom het spel stilligt.

De Eredivisieclubs hebben in overleg met de Eredivisie CV en de KNVB afgesproken om de VAR-communicatie vanaf het weekend van 19 oktober op de videoschermen in de stadions te tonen. Alleen de stadions van FC Emmen, Fortuna Sittard en RKC Waalwijk beschikken in de Eredivisie nog niet over geschikte videoschermen. Zodra deze clubs zover zijn, kunnen ze ook gebruik maken van de VAR-communicatie.

Op het moment dat de VAR contact zoekt met de scheidsrechter over een mogelijke herziening van een beslissing, wordt vanuit het ARAG KNVB Replay Center per tablet ingevoerd om welke situatie het gaat. Bijvoorbeeld: ‘check mogelijk hands’ of ‘doelpunt afgekeurd – buitenspel’. Dit bericht wordt rechtstreeks gepubliceerd op de videoschermen.

Opzet Holland Heineken House verandert in Tokio

De opzet van het Holland Heineken House gaat op de schop. Heineken gaat zich meer richten op de huldigingen van olympiërs. In het nieuwe TeamNL Tokyo Center kan het Nederlandse bedrijfsleven zich in Japan presenteren. Nieuw volgend jaar is dat er ook plaats is voor de partners van de Nederlandse sport en TeamNL, en andere Nederlandse internationale handelspartners. Met deze uitbreiding wordt het TeamNL Tokyo Center een multifunctioneel centrum met meerdere missies onder één dak. Papendal krijgt de centrale rol in het opzetten en exploiteren van het TeamNL Tokyo Center.

Jack’s Casino nieuwe titelsponsor World Series of Darts Finals Amsterdam

Jack’s Casino heeft zich voor minimaal drie jaar verbonden aan de World Series of Darts Finals. Het amusementsbedrijf is hiermee titelsponsor van de prestigieuze dartwedstrijd die plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam. Eric Olders, CEO van JVH gaming & entertainment, het moederbedrijf van Jack’s Casino, licht het sponsorship als volgt toe: “Een bezoek aan één van onze casino’s kent vele raakvlakken met darts. Een (ont)spannend spelletje spelen, entertainment, de sfeer en de gemoedelijke omstandigheden sluiten naadloos aan. Wij zijn erg verheugd over de samenwerking met PDC en zien het dan ook als een uitstekende kans om het aanbod van Jack’s Casino bij een passend publiek verder onder de aandacht te brengen. We gaan dartfans volop verrassen met speciale acties in AFAS Live, via onze online kanalen en vanzelfsprekend in de casino’s.”

De Jack’s Casino World Series of Darts Finals is voor Raymond Van Barneveld zijn laatste televisietoernooi in Nederland, voor zijn aangekondigde pensioen aan het eind van het jaar. Verder maken ook onder anderen Michael van Gerwen en Rob Cross hun opwachting.

Eurosport publiceert real-time hoogtepunten van Spelen via Twitter

Discovery en Eurosport gaan een samenwerking aan met Twitter voor de publicatie en ad sales van content rond de aankomende Olympische Spelen in Tokio 2020. Het partnership houdt onder andere in dat lokaal-relevante momenten van de Spelen te zien zijn via het platform. Ook worden de opening- en sluitingsceremonie live uitgezonden. Daarnaast bieden Discovery en Eurosport de Internationale Olympische Comité TOP-partners gespecialiseerde content marketingoplossingen om hun globale merken nog beter te promoten in Europa tijdens de Olympische Spelen. De partners kunnen advertenties in de Twitter streams inkopen.

LaLiga wil opnieuw wedstrijd spelen in de VS

LaLIga heeft opnieuw een verzoek ingediend een competitiewedstrijd te spelen in de Verenigde Staten. Als het aan de organisatie ligt, wordt het duel tussen Atletico Madrid en Villarreal op 6 december afgewerkt in het Hard Rock Stadium in Miami. Beide clubs steunen het initiatief van LaLiga. Verschillende instanties, zoals de UEFA, de Spaanse bond en de spelersvakbond moeten nog wel hun goedkeuring geven. Vorig jaar vonden de plannen van LaLiga om FC Barcelona-Girona in de VS te laten spelen geen doorgang, omdat zowel de Spaanse bond als de spelersvakbond zich met succes tegen het voornemen verzetten.

Headerfoto: Shutterstock.com