Het laatste sportmarketingnieuws: Recordbedrag aan shirtsponsoring voor PL-teams

In de week waarin Liverpool een contentsamenwerking aanging met het Uninterrupted van LeBron James, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Premier League-teams halen recordbedrag op aan shirtsponsoring

De financiële groei van de Premier League kent vooralsnog geen eind. Voor het tiende jaar op rij hebben de 20 clubs neer geld aan shirtsponsoring binnengehaald dan het seizoen ervoor. In totaal incasseren de clubs komend seizoen €390 miljoen (£349,1 miljoen) via sponsors op het shirt, €37,5 miljoen meer dan in 2018. Manchester United verdient dankzij een lucratieve deal met Chevrolet het meest: €71,4 miljoen. Rivaal Manchester City volgt op gepaste afstand met opbrengsten van €50,2 miljoen. Het verschil tussen de topclubs en laagvliegers is overigens erg groot. Brighton & Hove Albion ontvangt met €1,5 miljoen het minst van alle teams in de Premier League.

Budweiser komt naar Nederland en sponsort Ajax

Budweiser heeft deze week een spectaculaire entree gemaakt in Nederland. Het Amerikaanse biermerk, onderdeel van ABInBev, tekende een zesjarig contract met Ajax tot medio 2025. Budweiser sponsort zowel het mannen- als vrouwenteam. Het contract met Jupiler / AB InBev, voorheen sponsor van de Amsterdammers, zou volgend jaar aflopen en is nu dus opengebroken met Budweiser als vertegenwoordigend merk. Budweiser zou 12 miljoen euro gaan betalen in zes jaar. Met de deal wordt Budweiser naast Ziggo, adidas, Iconix en ABN AMRO een van de vijf grootste sponsors van de club.

Vorig jaar werd Budweiser het officiële bier van de Premier League. Komende periode zal Budweiser met meer clubs deals gaan afsluiten, maar Ajax is nu de eerste.

Amerikanen willen investeren in Feyenoord

Nog meer nieuws over Amerikanen in Nederland. Een investeerder uit de VS is geïnteresseerd in Feyenoord. Volgens het AD wil de Amerikaanse partij 'fors investeren' in Feyenoord, maar daarvoor in de plaats willen ze wel 'zeggenschap op alle fronten' en een deel van de winst. De Rotterdammers zouden de komst van de investeerder toejuichen. Met de extra miljoenen denkt Feyenoord de aansluiting weer te kunnen vinden met Ajax en PSV. Het is nog onduidelijk wie de Amerikaanse investeerder precies is. de interesse vanuit de VS zou de reden zijn geweest voor de breuk tussen algemeen directeur Jan de Jong en de raad van commissarissen.

Roompot stopt na vijf jaar met sponsoring van wielerploeg

Roompot Vakanties zal volgend jaar niet meer te zien zijn in het profpeloton. Het neemt na vijf jaar afscheid als hoofdsponsor van het team. De beslissing om na 2019 niet meer verder te gaan als hoofdsponsor van Roompot-Charles Cycling Team werd maandag meegedeeld aan het teammanagement. Het gaat om een beleidskeuze die losstaat van sportieve resultaten of van de samenwerking van de afgelopen jaren, een samenwerking die steeds in een uitstekende verstandhouding is verlopen. Roompot Vakanties laat weten: "De doelstellingen van Roompot Vakanties met het wielerteam zijn, met uitzondering van ‘het rijden van een grote ronde’, allemaal bereikt. Zo droeg de ploeg bij tot de internationale naamsbekendheid van Roompot."

KNVB start tijdens Johan Cruijff Schaal pilot met uitleg VAR-besluit

De KNVB start tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal met een pilot om de VAR-momenten in het stadion te verduidelijken. Elk VAR-moment zal op de videoschermen in het stadion schriftelijk getoond worden. Op deze manier moeten VAR-beslissingen voor fans op de tribune beter inzichtelijk worden. Eén van de verbeterpunten die voortkwamen uit het eerste seizoen VAR in de Eredivisie, was dat het publiek beter geïnformeerd wilde worden over VAR-situaties. Te vaak wisten toeschouwers niet precies waarom de VAR ingreep.

Op het moment dat de VAR contact zoekt met de scheidsrechter over een mogelijke herziening van een beslissing, voert de assistent-VAR vanuit het ARAG KNVB Replay Center per tablet in om welke situatie het gaat. Bijvoorbeeld: ‘mogelijke strafschop vanwege handsbal’ of ‘mogelijke rode kaart vanwege overtreding’. Dit bericht wordt rechtstreeks gepubliceerd op de videoschermen.

In overleg met de clubs wordt gekeken wanneer de VAR-communicatie op videoschermen als vast onderdeel bij de Eredivisiewedstrijden kan worden aangeboden.

Formule 1-serie op Netflix keert terug

De documentaireserie Formula 1: Drive to Survive keert volgend jaar terug op Netflix. De streamingdienst maakte deze week bekend dat er een tweede seizoen in de maak is. Verschillende coureurs worden dit sportseizoen gevolgd voor een reeks die in 2020 moet verschijnen. In tegenstelling tot het eerste seizoen hebben Ferrari en Mercedes nu wel hun medewerking verleend. Er wordt het hele seizoen gefilmd, van de openingsrace in Melbourne tot de laatste Grand Prix in Abu Dhabi. Begin maart verscheen het eerste seizoen van Formula 1, waarin het sportjaar 2018 aan bod kwam.

La Liga nieuwste klant van Content Stadium

Aan het al indrukwekkende rijtje sportorganisaties waarmee Content Stadium samenwerkt, werd deze week nog een topnaam toegevoegd. La Liga is de nieuwste klant van Content Stadium. De Spaanse topcompetitie gaat gebruikmaken van de templates die het Nederlandse bedrijf biedt. Met Content Stadium kunnen organisaties in een handomdraai visuals voor op social media creëren.

Headerfoto: Silvi Photo / Shutterstock.com