Het laatste sportmarketingnieuws: Ronaldo haalt flesjes EK-sponsor Coca-Cola uit beeld

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Telstar verloot plek als assistent Louis van Gaal voor het goede doel
  • TOTO hoofdsponsor Dutch Darts Open en partner NDB
  • Ronaldo haalt flesjes EK-sponsor Coca-Cola van tafel voor persconferentie
  • Albert Heijn reageert met gevatte video op ophef
  • Opwaardering partnership: TOTO wordt mouwsponsor bij PSV

Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie gaan samen om groei te bewerkstelligen

De meerderheid van de Eredivisie- en Eerste Divisieclubs heeft ingestemd met het besluit om samen toe te werken naar een nieuwe voetbalorganisatie die zich sterk maakt om beide competities zowel sportief, commercieel, organisatorisch, sociaal-economisch en als merk te laten groeien.

Voor de 34 betaald voetbalclubs levert het nieuwe businessplan meerdere voordelen op. De nieuwe voetbalorganisatie krijgt meer zeggenschap over de sportieve- en commerciële aspecten van de competities. Ook vergroten de clubs de slagvaardigheid door een dagelijks bestuur en een one-tier board met meer bevoegdheden te benoemen. Daarnaast stemmen zij in met het nieuwe businessplan, waarvan alle clubs in het betaald voetbal profiteren:

  • Betere sportieve prestaties, nationaal en Europees;
  • Meer inkomsten voor de clubs;
  • Positievere associatie regionaal, nationaal en wereldwijd;
  • Meer interesse voor sponsorship betaald voetbal;
  • Meer solidariteit en versterking van de competitive balance, waarmee het niveau en de spanning in de competities verder stijgt;
  • Het beter benutten van de rol die het betaald voetbal heeft ten behoeve van maatschappelijke doeleinden.

Negen Europese competities brengen mediarechten onder in één pakket

Een groep van negen Europese competities bundelt de krachten in een gezamenlijke mediapropositie. De zogenaamde European Leagues hoopt op deze manier meer kijkers te trekken en extra inkomsten te genereren. Onder meer Denemarken, Noorwegen en Zwitserland maken deel uit van de groep. Door gezamenlijk de rechten aan te bieden, kunnen de competities een pakket aanbieden waarbij het hele jaar door voetbal aangeboden wordt. Het pakket moet naar verwachting tussen de 5 en 20 miljoen dollar opbrengen.

Telstar verloot plek als assistent Louis van Gaal voor het goede doel

Louis van Gaal keert eenmalig terug als hoofdcoach in het betaald voetbal. De voormalig bondscoach gaat namelijk een wedstrijd van Telstar leiden. Hij zoekt voor die rentree nog een assistent voor het coachen tijdens een duel in de Keuken Kampioen Divisie. Iedereen kan zich melden voor de vacature in Velsen door een lot te kopen. Een gedeelte van de opbrengst gaat naar Stichting Durf te Dromen en Spieren voor Spieren. Een lot kost 2,63 euro en is te koop via www.louismoetwinnen.nl.

TOTO hoofdsponsor Dutch Darts Open en partner NDB

TOTO is de nieuwe hoofdsponsor en naamgever van de Dutch Open Darts. TOTO en de Nederlandse Darts Bond (NDB) gaan een verbintenis aan voor één jaar, met de intentie het hoofdsponsorschap langdurig voort te zetten. De TOTO Dutch Open Darts vindt plaats op 3, 4 en 5 september 2021 in Assen.

“Ik ben trots en zeer verheugd dat TOTO zich als hoofdsponsor verbindt aan de Dutch Open Darts”, aldus NDB-directeur Paul Engelbertink. “TOTO ondersteunt al jaren de sport en de Nederlandse sportweddenschappenaanbieder is natuurlijk een mooie match met de darters en de dartsport. We gaan dan ook leuke activaties ontwikkelen. Samen zorgen we ervoor dat we ook de komende jaren de TOTO Dutch Open Darts op grootse wijze blijven organiseren en alle dartsfans verder laten genieten van dit unieke dartsevenement. Samen met TOTO kijken we uit naar een succesvolle en langdurige samenwerking.”

Ronaldo haalt flesjes EK-sponsor Coca-Cola van tafel voor persconferentie

Dat Cristiano Ronaldo er alles aan doet om zijn lichaam zo goed mogelijk te verzorgen, is geen geheim. Dat de Portugese superster geen fan is van Coca-Cola werd maandagavond voorafgaand aan een persconferentie op het EK duidelijk. De aanvoerder van het Portugese elftal haalde twee flesjes cola van tafel en zette ze buiten beeld. Ronaldo zette in plaats van cola een flesje water voor hem. Hij gaf daarbij ook nog de boodschap ‘Drink water’ mee. Hoewel Coca-Cola grof betaald voor het partnership met de UEFA, zal het merk niet wakker liggen van de actie van Ronaldo. De beelden zijn door media wereldwijd opgepikt en zorgen voor veel zichtbaarheid van het merk.

Albert Heijn reageert met gevatte video op ophef

Er ontstond vorige week nogal commotie over de brief van de KNVB aan Jumbo met het verzoek de Snollebollekes-reclame van tv te halen. Voorafgaand aan de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Oekraïne op het EK reageerde Albert Heijn middels een video op social media met een knipoog op de ophef. In de video kleedt de man van Ilse (hoofdrolspeelster in de reclames van Albert Heijn, red) zich onder andere in een Heineken Hemd, een Jumbo Juichcape en een Bavaria geluksbroekje. Dat onder het motto 'Samen voor Oranje. Samen staan we achter onze jongens'.

Lees ook de opinie (van donderdag) van Bas van Rossum over de strijd om de Oranjefan tussen Jumbo en Albert Heijn.

Opwaardering partnership: TOTO wordt mouwsponsor bij PSV

PSV en TOTO hebben hun samenwerking opengebroken en opgewaardeerd. De aanbieder van sportweddenschappen blijft de komende twee seizoenen als Official Partner aan PSV verbonden en krijgt nu ook een vaste positie op de mouw van de PSV-shirts bij alle Eredivisiewedstrijden. In het contract is tevens een optie voor nog eens twee seizoenen opgenomen.

Commercieel directeur Frans Janssen legt uit waarom PSV en TOTO het onderlinge partnership hebben opgewaardeerd. “De ervaring met TOTO uit het eerste jaar is goed. TOTO heeft laten zien dat zij de PSV-supporter begrijpt en creëert activaties die herkenbaar en relevant voor onze achterban zijn. Wij hebben Philips een ereplaats op ons tenue kunnen geven en daardoor kwam er een nieuwe positie op het shirt vrij. Die gaat de komende seizoenen ingevuld worden door TOTO, zoals zij dat ook al tijdens bekerwedstrijden en vriendschappelijke duels heeft gedaan.”

Headerfoto: Review News / Shutterstock.com