Het laatste sportmarketingnieuws: Serena Williams bestbetaalde sportvrouw van 2019

In de week waarin bekend werd dat in Engeland komend seizoen alle wedstrijden van de Barclays FA Women’s Super League live worden uitgezonden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Serena Williams bestbetaalde sportvrouw van 2019

Voor het vierde jaar op rij is Serena Williams de bestbetaalde sportvrouw ter wereld. De inmiddels 37-jarige Amerikaanse verdiende volgens Forbes tussen 1 juni 2018 en 1 juni 2019 $29,2 miljoen. Het merendeel is afkomstig uit sponsorcontracten. Williams verdiende ‘maar’ $4,2 miljoen aan prijzengeld. Naomi Osaka staat tweede op de lijst met een geschat inkomen van $24,3 miljoen. De Japanse sprong in een jaar tijd van $1,5 miljoen aan inkomsten uit sponsorcontracten naar $16 miljoen. De top vijf wordt gecompleteerd door Angelique Kerber ($11,8 miljoen), Simona Halep ($10,2 miljoen) en Sloane Stephens ($9,6 miljoen). Kiki Bertens komt niet in de top 15 voor, wat betekent dat ze minder heeft verdiend dan $5,3 miljoen.

KNVB en Heineken versterken partnership

Het partnership van de KNVB en Heineken wordt verlengd en versterkt tot en met in elk geval 2024. Onderdeel van de nieuwe afspraken tussen de voetbalbond en de brouwer is dat met ingang van seizoen 2019/’20 Heineken in plaats van Amstel als sponsor is verbonden aan de TOTO KNVB Bekerfinale. De voetbalbond en de brouwer werken al een kwart eeuw op vele terreinen samen. Het samenspel zal, naast commerciële activiteiten, onder andere bestaan uit grootschalige activaties voor Oranjefans rondom de wedstrijden van het Nederlands mannen én vrouwen elftal in de OnsOranje Fanzones. Maar ook op het gebied van de gezonde sportkantines in het amateurvoetbal zal Heineken zich meer laten gelden, waarbij het alcoholvrije Heineken 0.0 een belangrijke rol gaat spelen.

David Lette, Marketing Directeur bij Heineken Nederland: “Heineken is een zeer trouwe commerciële partner van de KNVB en ik ben ongelofelijk blij dat we opnieuw naar elkaar hebben uitgesproken om onze unieke band voort te zetten. Net als op het veld geldt ook hier ‘never change a winning team’.”

Ronaldo meest waardevolle sporter op social media

Dankzij zijn enorme schare volgers op social media – alleen op Instagram volgen 177 miljoen de Portugees – is Cristiano Ronaldo de meest waardevolle sporter op social media. Forbes keek naar de interactieratio en het engagement en stelde aan de hand daarvan een ranglijst samen. Ronaldo scoort het beste op deze onderdelen. Hij had het afgelopen jaar in totaal 887,2 miljoen interacties op social media. Lionel Messi volgt op gepaste met 367,1 miljoen interacties. Conor McGregor is de enige niet-voetballer in de top 7 met 159,7 miljoen interacties.

Engels gokbedrijf onder vuur wegens het betalen van salaris Rooney bij Derby County

Wayne Rooney keert in 2020 terug naar Engeland. De inmiddels 33-jarige aanvaller gaat spelen voor Derby County, de ploeg van Phillip Cocu. Met de komst van Rooney kondigde de club uit het Championship haar beste sponsordeal uit het bestaan aan. 32Red is de nieuwe hoofdsponsor en het Engelse gokbedrijf zou ook een groot deel van het salaris van Rooney á £109.000 per week voor haar rekening nemen. Reden voor speculatie is onder meer dat Rooney met rugnummer 32 gaat spelen. De Engelsman zou vier tot vijf keer zoveel verdienen als het gemiddelde salaris in Championship.

La Liga gaat competitie- en Europese wedstrijden vertonen in treinen

Treinreizigers in Spanje kunnen komend seizoen genieten van Lionel Messi, Eden Hazard en Diego Costa. La Liga heeft een contract getekend met Renfe, het Spaanse equivalent van de NS. Zowel de competitiewedstrijden, Champions League als Europa League zijn te zien in de hogesnelheidstreinen. De duels zijn beschikbaar via PlayRenfe, het multimediale contentplatform van de trein. In een later stadium wil Renfe de wedstrijden ook beschikbaar maken voor haar goedkoopste treinen.

Samenwerking Ajax en ICONIX uitgebreid en verbeterd.

Energiedrank-producent ICONIX heeft het langlopende sponsorcontract met Ajax uitgebreid en verbeterd. Vanaf seizoen 2019-2020 schuift ICONIX van Official Sponsor op naar Official Partner van Ajax. De looptijd van het contract is tot juni 2028. Ajax en ICONIX gaan samenwerken aan het verder laden van het thema ‘Focus First, Legend Later’.

Elroy Kromheer, Commercieel Directeur bij ICONIX: “Het afgelopen half jaar waren we sponsor van Ajax, voor ons een belangrijk onderdeel van de marktintroductie van ICONIX. Als partner van Ajax en Amsterdams merk gaan we nu een stap verder en gaan richting fans onze belofte activeren. Te beginnen met een grote actie tot eind augustus waarbij fans bij aankoop van ICONIX kans maken op seizoenkaarten voor de komende tien jaar.”

Deze week startte de gezamenlijke retailactie ‘Fan for Life’ waarbij men bij aankoop van een blik ICONIX seizoenkaarten voor de komende tien jaar kan winnen. Deze actie loopt bij de grotere retailers. Meer informatie is te vinden op www.ajaxfanforlife.nl.

Headerfoto: lev radin / Shutterstock.com