Het laatste sportmarketingnieuws: 'Sponsorindustrie is ondanks corona gezond'

In de week waarin Willem II het contract met hoofsponsor Destil verlengde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

‘Sponsorindustrie is ondanks coronacrisis gezond’

Er is ondanks de corona-pandemie vertrouwen in het lange termijn welzijn van de sponsorindustrie. Dat blijkt uit de European Sponsorship Association’s Sponsorship Sentiment Tracker, zo schrijft Sponsorreport. Uit de eerste resultaten van het onderzoek blijkt dat het grootste deel van de sponsors hun benadering van de sponsorships gedurende de lockdown wel aanpast, maar dat ze sponsorcontracten in de toekomst zullen blijven eerbiedigen. De ondervraagden zijn wel onzeker over de huidige algemene status van sponsoring als gevolg van de COVID-19 pandemie, met een gemiddelde score op vertrouwen van 5,5 op 10. Merken zijn over het algemeen positiever dan rechtenhouders.

Iets minder dan driekwart van de sponsors zegt dat ze kijken naar het verlengen van sponsorcontracten. De helft van de sponsors onderzoekt of ze aanvullende assets nodig hebben om hun sponsordoelen te bereiken.

Noodfonds van 110 miljoen euro voor sportverenigingen

Het kabinet stelt 110 miljoen euro extra beschikbaar om sportverenigingen te ondersteunen in de coronacrisis. Dat maakte minister Martin van Rijn vrijdagmiddag bekend. Sportverenigingen zijn financieel geraakt door de maatregelen om het coronavirus in te dammen. De minister geeft hiermee gehoor aan de oproep van NOC*NSF om een stevig pakket, van weliswaar 150 miljoen euro, aan noodmaatregelen voor sportverenigingen.

De 110 miljoen euro extra voor de sportsector is opgedeeld in twee delen. In de eerste plaats gaat er 90 miljoen euro naar sportverenigingen door de huur kwijt te schelden over de periode 1 maart tot 1 juni 2020. Voor veel sportverenigingen is de huur de grootste kostenpost op de begroting. Met deze maatregel worden ruim 11.000 sportverenigingen ondersteund.

Ten tweede gaat er 20 miljoen euro naar sportverenigingen met een eigen accommodatie. Deze verenigingen worden geconfronteerd met omzetverlies en doorlopende lasten en komen vaak niet in aanmerking voor de rijksbrede regelingen. Per sportvereniging gaat het om een eenmalige tegemoetkoming van maximaal 2500 euro. Zo kunnen verenigingen trainingen voor de jeugd hervatten en activiteiten opzetten voor niet-leden.

Vuelta 2020 definitief niet van start in Nederland

La Vuelta Holanda heeft de start van de Ronde van Spanje 2020 moeten teruggeven aan de Spaanse organisatie van de wielerkoers. Het verplaatsen van de drie etappes van augustus naar het najaar blijkt technisch onhaalbaar vanwege de beschikbaarheid van accommodaties en het parcours in die periode. De organisatie zal met de publieke en private partners de mogelijkheid van een start in 2022 onderzoeken en afwegen ten opzichte van afgelasten.

Vanwege het coronavirus is de wielerkalender opnieuw ingedeeld en de Tour de France verplaatst naar augustus september. De Vuelta begint daarom ook een stuk later – er wordt gesproken over oktober of zelfs november. Naast de organisatorische barrières, achten de projectorganisatie en de publieke partners het niet wenselijk om - in de grote onzekerheid die er heerst rond de situatie van het coronavirus - te koersen op een publieksevenement in het najaar.

Winst addias neemt in eerste kwartaal 2020 met 97% af

Het coronavirus heeft adidas in het eerste kwartaal van 2020 hard geraakt. Het Duitse bedrijf zag de winst met maar liefst 97% afnemen. De daling wordt met name veroorzaakt door een totale instorting van de verkoop in China. Adidas zag bovendien de voorraden tussen januari en april met 32 procent toenemen, omdat het bedrijf onverkochte producten uit onder meer China moest terugnemen. Topman Kasper Rorsted liet al weten dat hij voor het tweede kwartaal van dit jaar een omzetdaling van 40 procent verwacht.

Rorsted verwacht in de loop van het jaar wel enige tekenen van herstel, omdat consumenten vanwege de thuisisolatie meer sportspullen gaan kopen. Dit zullen zij voornamelijk online moeten doen, aangezien tweederde van de adidas-winkels wereldwijd is gesloten.

Helden lanceert samen met Ministerie van VWS speciaal magazine over sport in oorlogstijd

In aanloop naar 4 en 5 mei lanceren Helden en het Ministerie van VWS een digitaal Helden Magazine met verhalen over sport in oorlogstijd. Ze willen zoveel mogelijk mensen laten stilstaan bij het feit dat 75 jaar geleden een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog.

Frits Barend en Henk van Dorp onderzochten ooit hoe het er in ons land aan toe ging tijdens de oorlog op sportgebied. De verhalen met hun ontdekkingen, over voetbal en baanwielrennen, zijn nu te lezen in de speciale uitgave van Helden Magazine. Mede dankzij sten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn de verhalen ook online te lezen.

Bavaria laat supporters PSV-Ajax herbeleven in 8D

Supporters van PSV kunnen met dank aan Bavaria en Triple Double op een speciale manier nog eens nagenieten van de wedstrijd PSV-Ajax uit 2018. De wedstrijdbeleving van het Philips Stadion is verwerkt in een audiofragment in 8D. Door het fragment te bewerken en te beluisteren met een koptelefoon of oordopjes, lijkt alsof je op de middenstip van het Philip Stadion staat.

Headerfoto: Paolo Bona / Shutterstock.com