Het laatste sportmarketingnieuws: Sponsorinkomsten Ajax gestegen

In de week waarin Racing Point F1 in BTW een nieuwe titelsponsor presenteerde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ajax boekt winst van 53 miljoen euro, sponsorinkomsten blijven stijgen

Ajax heeft over de laatste zes maanden van 2019 een nettowinst geboekt van 53 miljoen euro. Dat maakte de Amsterdammers deze week bekend. De partnershipinkomsten stegen het afgelopen half jaar met 0,4 miljoen euro naar 17,4 miljoen euro. De stijging komt voornamelijk door nieuwe partnerships met onder andere Iconix, Makita en MyHeritage en verbeterde contracten met onder meer adidas en Bud. Daarnaast zijn de opbrengsten vanuit eSports hoger.

De netto omzet van Ajax bedroeg 110,4 miljoen euro, een toename van 6,2 miljoen euro door een stijging van de merchandise omzet en TV baten, het winnen van de Johan Cruijff Schaal en een stijging van de verkochte seizoenkaarten, business-seats en skybox-plaatsen. De televisie-inkomsten van 6,8 miljoen euro zijn gestegen met 1,1 miljoen euro met name door hogere televisie-inkomsten uit de UEFA Champions League met Ajax als enige deelnemer. De sportieve resultaten hebben de omzet uit merchandising positief beïnvloed. Deze omzet is gestegen met 2,0 miljoen naar 11,0 miljoen euro.

Bundesliga noteert recordomzet van 4,2 miljard euro

Ook in Duitsland werden op financieel gebied goede cijfers gepresenteerd deze week. De Bundesliga noteerde voor het vijftiende jaar op rij een recordomzet. In het seizoen 2018/'19 steeg de gezamenlijke omzet van alle 18 clubs met 5,4% naar 4,2 miljard euro. Media-inkomsten (1,48 miljard) en advertenties (845,4 miljoen) waren de grootste inkomstenbronnen. De 2. Bundesliga noteerde eveneens recordomzet met 782 miljoen euro, een toename van 28,5 procent.

Eleven Sports zet WhatsApp in om wedstrijdbeelden met gebruikers te delen

Online broadcaster Eleven Sports gaat WhatsApp inzetten om doelpunten en hoogtepunten uit Champions League-wedstrijden met abonnees te delen. Het heeft hiervoor een nieuwe service in het leven geroepen. Voorlopig gaat Eleven Sports de dienst alleen aanbieden in Portugal. Ook voor LaLiga, de Bundesliga en Ligue 1 kunnen abonnees zich aanmelden om hoogtepunten en doelpunten te ontvangen.

Leipzig speelt Champions League-wedstrijd met verschillende shirts

Er ontstond afgelopen woensdag online enige verbazing toen de spelers van RB Leipzig in beeld werden gebracht voor de Champions League-wedstrijden tegen Tottenham Hotspur. De voetballers bleken namelijk niet allemaal hetzelfde shirt aan te hebben. Sommige spelers hadden een shirt met groot zwart-wit logo, anderen droegen het shirt met het traditionele rood-gele logo. Op social media werd al een van een marketingstunt gesproken, maar de officiële verklaring is dat er onvoldoende originele shirts vanuit het hotel waren meegenomen. In de tweede helft speelde iedereen van de Duitse ploeg wel met het originele logo op het shirt.

Headerfoto: MDI / Shutterstock.com