Het laatste sportmarketingnieuws: Wielerploeg Roompot-Charles stopt noodgedwongen

In de week waarin de Nederlandse topclubs in het voetbal mooie jaarcijfers overlegden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Wielerploeg Roompot-Charles houdt op te bestaan

Het is de Nederlandse wielerploeg Roompot-Charles niet gelukt een nieuwe hoofdsponsor voor 2020 vinden. Daarmee valt, in ieder geval voorlopig, het doek voor de formatie. In juli werd al bekend dat Roompot Vakantieparken na vijf jaar zou stoppen als hoofdsponsor van de procontinentale wielerploeg, die vorig jaar zomer fuseerde met Sniper Cycling. "We hebben zo lang mogelijk gewacht om dit bericht te sturen. Je blijft immers hopen dat er toch nog ergens een oplossing gevonden wordt, ook al werd de kans met de dag kleiner. Nu is het jammer genoeg definitief", zegt teammanager Michael Zijlaard in een persbericht. Zijlaard richtte de ploeg in 2014 samen op met Michael Boogerd, Erik Breukink, Jean-Paul van Poppel. De afgelopen vijf jaar werden de nodige successen geboekt met onder anderen Dylan Groenewegen en Pieter Weening.

Nieuwe bekercompetitie in vrouwenvoetbal; Eredivisie Cup

De KNVB en de Eredivisie Vrouwen hebben een nieuw toernooi in het leven geroepen. In de Eredivisie Cup kunnen de Eredivisieclubs elkaar vanuit verschillende lagen uitdagen om mogelijk van positie op de ladder te wisselen. De winnaar van de competitie krijgt een bijbehorende beker. De Eredivisie Cup bestaat uit vier lagen, waarop de acht clubs vanuit de eindstand van de Eredivisie Vrouwen van het afgelopen seizoen worden ingedeeld. De competitie wordt gespeeld over drie speelrondes, waarbij de teams per speelronde een uit- en thuiswedstrijd tegen elkaar spelen. Na drie rondes is er een winnaar. Er is behalve een beker en medailles, geen prijs verbonden aan de Eredivisie Cup.

PSV breekt met sponsor Investous vanwege ‘dubieuze handelwijze’

PSV zag zich deze week genoodzaakt het contract met sponsor Investous te verbreken. De Eindhovense club is van mening dat de reputatie van de club is geschaad en dat is een ontbindende voorwaarde in het contract. Investous is in opspraak geraakt omdat het mensen zou hebben verleid tot risicovolle investeringen in onder meer bitcoin en aandelen. Na een uitzending van het tv-programma Opgelicht deze week werd bekend dat veel mensen grote bedragen verloren hebben door via Investous te investeren in extreem risicovolle en ondoorzichtige beleggingen. Er liggen inmiddels meerdere aangiftes. PSV heeft alle banden met het bedrijf doorbroken en wenst niet langer met Investous geassocieerd te worden.

Mediarechten groeien wereldwijd naar 85 miljard dollar in 2024

Dankzij de opkomst van streamingservices gaan naar verwachting de mediarechten wereldwijd omhoog naar 85 miljard dollar in 2024. De rechten bedragen volgens Rethink TV momenteel nog 48,6 miljard dollar. Met name de populariteit van voetbal gaat zorgen voor een stijging in mediarechten. Rethink TV schat dat de waarde van 12,8 miljard dollar stijgt naar 31,9 miljard dollar. Dat heeft vooral te maken met de groeiende vraag naar Europees topvoetbal in Noord-Amerika en Azië. Ook kleinere sporten kunnen profiteren van de groei, omdat er meer platformen komen die zich door middel van sportrechten willen onderscheiden van de concurrentie.

Johan Cruyff Academy verwelkomt eerste esporters

Drie esporters zijn toegelaten tot de Johan Cruyff Academy. Samen met andere professionele sporters gaan zij een hbo-opleiding sportmarketing volgen, ondanks het feit dat ze niet officieel erkend zijn door het Nederlands Olympisch Comité. De toelating van de esporters is opmerkelijk. Topsporters zonder officiële NOC*NSF-status kunnen alleen bij uitzondering aan de Johan Cruyff Academy beginnen. De drie esporters hebben deze status niet, maar de Johan Cruyff Academy heeft nu wel besloten dat het tijd is om de eerste esporters toe te laten, in lijn met Johan Cruijff’s innovatieve manier om dingen aan te pakken.

Jens van der Flier (Team Gullit), Bob van Uden (AFC Ajax Esports) en Nick den Hamer (FC Groningen Esports) hebben aangetoond over exceptioneel talent te beschikken waarbij ze een dusdanig niveau hebben bereikt, dat de Johan Cruyff Academy besloten heeft hen toe te laten, volgens dezelfde toelatingsvoorwaarden die gelden voor andere topsporters.

Velon klaagt UCI aan voor ‘incorrect machtsmisbruik'

Velon heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen de UCI. De internationale wielerunie zou haar macht hebben misbruikt. Volgens Velon heeft de UCI haar eigen zakelijke belangen bevooroordeeld. Het dispuut draait om de Hammer Series, een meerdaagse wedstrijd uit de koker van Velon. De belangenorganisatie voelt echter tegenwerking van de UCI. De Hammer Series zou bijvoorbeeld niet op de wielerkalender van 2020 staan als de vermelding ‘Series’ niet werd geschrapt. De UCI heeft ook nieuwe regels ingevoerd waardoor ze zelf eigenaar wordt van de wedstrijddata van de renners.

Recordpoging Kipchoge op marathon te volgen via YouTube

YouTube heeft de rechten verkregen voor de recordpoging van Eliud Kipchoge, die de marathon binnen de twee uur wil lopen. De zogenaamde Ineos 1:59 Challenge is ook te volgen via een tweede scherm op de site van de organisator, waar onder meer data beschikbaar is en unieke beelden van Kipchoge worden vertoond. Wereldwijd hebben er al 30 broadcasters de rechten gekocht van de recordpoging van Kipchoge. De Keniaan probeerde in 2017 al eens de marathon binnen de twee uur te lopen en kwam in het Nike Breaking 2 project 25 seconden tekort voor deze mijlpaal.

Headerfoto: GoWildGoNature Pictures / Shutterstock.com