Het laatste sportmarketingnieuws: Ziggo steunt Ajax na 'passende maatregelen'

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoofdsponsor Ziggo steunt Ajax na ‘passende maatregelen’

Ziggo blijft aan als hoofdsponsor van Ajax. Het bedrijf zegt positief te reageren op de verklaring van Ajax naar aanleiding van de conclusies uit het interne onderzoek naar omgangsvormen op de werkvloer.

  • “Ajax neemt, naast het ontslag van Marc Overmars, met het aangekondigde cultuurprogramma ook belangrijke stappen om een veilige werk- en sportomgeving te garanderen. Als hoofdsponsor vinden we dit passende maatregelen en kijken op een positieve manier naar de toekomst en ons partnership”, laat de hoofdsponsor weten in een statement.
  • Naar aanleiding van het wangedrag van voormalig directeur spelerszaken Marc Overmars werd er, mede op verzoek van Ziggo, een intern onderzoek gestart bij Ajax. Deze week liet Ajax de resultaten van het onderzoek zien naar aanleiding van de zaak. De belangrijkste conclusie in de rapportage van Bezemer & Schubad was dat de cultuur binnen Ajax veranderd moet worden. Ajax belooft hier werk van te maken.

Overmars moest begin februari vertrekken als directeur spelerszaken bij Ajax omdat hij gedurende een lange periode grensoverschrijdende berichten had gestuurd naar vrouwelijke medewerkers van de club.

Ziggo hield zich na de onthullingen op de vlakte over voortzetting van de samenwerking. Nu maakt het bedrijf duidelijk de cultuurverandering binnen Ajax toe te juichen. Ziggo is sinds 2015 hoofdsponsor van de club en heeft nog een verbintenis met Ajax tot en met 2025. Het betaalt de Amsterdammers jaarlijks 9 miljoen euro, met een maximale bonus van 3 miljoen euro daarbovenop.

SD Worx twee jaar langer hoofdsponsor van vrouwenwielerploeg

SD Worx heeft het contract als hoofdsponsor van de succesvolle vrouwenwielerploeg verlengd tot eind 2026. De Europese payroll- en HR-dienstenverlener zag mede door de goede resultaten in het voorjaar voldoende redenen om de samenwerking - die oorspronkelijk tot en met 2024 liep - nu al uit te breiden.

  • “Wij verbinden onze naam aan een sport die aan het groeien is en waar teamgeest en diversiteit belangrijk zijn”, zegt SD Worx CEO Kobe Verdonck. “Natuurlijk helpt dit sponsorship ons ook bij het uitbouwen van onze internationale naamsbekendheid. Dit is een succesvolle samenwerking, waarbij er een groot vertrouwen is tussen sponsor en team. Door nu al te verlengen tot en met 2026 engageren we ons om het vrouwenwielrennen verder te laten professionaliseren.”
  • Teammanager van SD Worx, Erwin Janssen: "Het is als wielerploeg van groot belang dat je in alle rust en continuïteit kunt werken aan de toekomst. Dit is een project voor de lange termijn. Als je wilt bouwen en toptalenten de kans wilt geven om zichzelf te ontwikkelen, heb je een horizon van vier jaar nodig. We zijn al zes jaar opeenvolgend de nummer één in het vrouwenwielrennen. Het is ons doel om ook de komende vier jaar de beste van de wereld te blijven.”

Basketballclub Heroes Den Bosch introduceert dynamisch NFT-ticket

Basketballclub Heroes Den Bosch is een vijfjarige samenwerking aangegaan met GUTS Tickets, dat onder meer ‘s werelds grootste uitgever van NFT tickets is. Ook supporters van Heroes Den Bosch kunnen vanaf heden digitale memorabilia van evenementen ontvangen. Er wordt zelfs nog verder gegaan, want De de NFT tickets van Heroes Den Bosch zullen namelijk - als eerste ter wereld - veranderen van uiterlijk, afhankelijk van het resultaat van de wedstrijd.

  • Na een overwinning van Heroes ontvangen de fans een NFT met groene gloed en final score, en na een nederlaag krijgen ze een NFT met rode gloed. De tickets leven na de wedstrijd als het ware voort als uniek verzamelitem voor de fans.
  • Bob van Oosterhout, clubeigenaar Heroes Den Bosch: "Werken met NFT tickets is vooruitstrevend en zeer kansrijk. De mogelijkheden zijn enorm voor de club, maar nog veel belangrijker: voor de fans. Dat zij nu digitale memorabilia kunnen verzamelen van ‘hun’ club, is een fantastische toevoeging aan hetgeen we onze fans te bieden hebben."

Headerfoto: Photo Ajax Jasper Ruhe