KNVB geeft geen akkoord voor erotiekgigant als nieuwe hoofdsponsor FC Emmen

FC Emmen moet waarschijnlijk toch weer op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. De KNVB heeft een samenwerking tussen de Eredivisieclub en de erotische webshop EasyToys namelijk verboden. Volgens de voetbalbond is het partnership met EasyToys in strijd 'met de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen'.

"We zijn enorm teleurgesteld dat we geen hoofdsponsor van FC Emmen worden. We beraden ons, in nauw overleg met FC Emmen, op vervolgstappen. Voor ons was de samenwerking een logische keuze. Wij zijn twee succesvolle bedrijven uit dezelfde regio en voelen ons sterk verbonden met deze club die net als wij op het hoogste niveau spelen. We zien dan ook het probleem niet”, aldus de uit Emmen afkomstige CEO Eric Idema. “Net als FC Emmen doen wij het graag net even anders door ons verhaal op een eigenzinnige manier te vertellen. Daar hadden we elkaar graag in willen versterken."

Taboe doorbreken

Het bestuur van de KNVB is van mening dat het hoofdsponsorschap van EasyToys ervoor zorgt dat de Eredivisieclub in verband wordt gebracht met de seksindustrie. De KNVB benadrukt hierin met name haar bezorgdheid over de jeugd, die in veel gevallen toch een voorbeeld zien in de voetballers en zich willen identificeren met hun voorbeelden. Dat EasyToys voor de jeugd al op zoek was naar een goed doel om de lege ruimte op de borst aan te schenken maakte geen verschil voor de voetbalbond. Ook het feit dat er bij de Drentse club behoefte is aan extra financiering maakte het oordeel niet anders.

“Wij hoopten juist dat meer positieve aandacht voor onze webshop zou bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche. Het feit dat erotiek en seksualiteit voor sommigen nog ongemakkelijke onderwerpen zijn, blijkt maar weer uit de beslissing van de KNVB. En dat terwijl onze toys inmiddels toch echt in twee van de vier Nederlandse huishoudens liggen.” Met de exposure die het hoofdsponsorschap van FC Emmen met zich zou meebrengen, hoopte de CEO seksualiteit op een leuke en speelse manier onder de aandacht te brengen. “Maar het moet natuurlijk wel spannend blijven.”

Terugkomen op besluit

Ook voorzitter van FC Emmen Ronald Lubbers is teleurgesteld dat de samenwerking niet doorgaat. “Eric is er met zijn bedrijf in geslaagd om online Europees marktleider te worden in de meest beoefende bezigheid van mensen. Het is toch fantastisch dat een bedrijf met haar oorsprong in de Drentse Zuidoosthoek het zover weet te schoppen?” En de groeiambities van EasyToys zijn nog niet gestild, weet de voorzitter. “We hadden dan ook veel vertrouwen dat de kracht van de combinatie van beide bedrijven een goede samenwerking zou worden.”

Zowel EasyToys als FC Emmen delen de hoop dat de KNVB nog terugkomt op haar besluit over het hoofdsponsorschap.