Logo van Drake prijkt tijdens El Clásico op FC Barcelona-shirt

Zondagmiddag zal FC Barcelona tegen Real Madrid in een ander shirt aantreden dan normaal. Op de plek van hoofdsponsor Spotify staat dit weekend namelijk het silhouet van een uil. Het is het logo van platenlabel en kledinglijn OVO, opgericht door de Canadese rapper Drake. Hij behaalde begin vorig jaar als eerste artiest de vijftig miljard streams op Spotify en wordt daar nu voor in het zonnetje gezet.

De wijziging op het shirt is een uitvloeisel van de samenwerking tussen FC Barcelona en Spotify. Afgelopen maart werd de handtekening gezet onder een verbintenis tot medio 2026, waarmee de Catalanen volgens Spaanse media zo’n zeventig miljoen euro per jaar zouden verdienen en waardoor het historische Camp Nou sinds dit seizoen door het leven gaat als Spotify Camp Nou.

Mijlpaal vieren

Ook werd bij het sluiten van de sponsordeal bekend dat het Spotify-logo op het shirt van FC Barcelona een paar keer per seizoen kan plaatsmaken voor een alternatief. Dat gebeurt komende zondag voor het eerst, wanneer de Zweedse streamingdienst er dus voor kiest om haar plekje af te staan aan Drake en zo zijn mijlpaal op Spotify te vieren. Ook zullen de spelers van FC Barcelona tijdens de warming-up een shirt dragen met achterop de naam van Drake en rugnummer vijftig.

Drake is dus niet de laatste artiest die dit seizoen een plekje op het shirt van FC Barcelona krijgt, maar het is nog niet bekend voor wie Spotify nog meer het veld gaat ruimen. Voor Drake is de primeur op het FC Barcelona-shirt overigens niet zijn eerste samenwerking met een sportteam. Zo lanceerde NBA-team Toronto Raptors, waar Drake supporter en ambassadeur van is, eerder al een OVO-kledinglijn waarbij ook Nike betrokken was.