Meer beleving en multifunctionaliteit Goffertstadion vergroten inkomsten NEC

Waar in de voetbalwereld voorheen vooral de nadruk lag op het draaien van omzet tijdens en vlak na thuiswedstrijden, wordt het stadion nu ook steeds vaker ingezet voor (zakelijke) evenementen, bijeenkomsten voor sponsors of het organiseren van een maatschappelijke activiteit. Beleving en multifunctionaliteit zijn hierbij de kernwoorden, die ervoor zorgen dat er buiten de wedstrijddagen om ook veel te beleven valt voor bezoekers. NEC wist met behulp van haar partners Beewan Sports Experience en YveY in een paar jaar tijd de horeca-omzet te verdubbelen én samen met de fans een geliefd supportershome te realiseren.

NEC en de Goffert zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen vinden alle thuiswedstrijden van de Nijmeegse eredivisionist in het Goffertstadion plaats, ook buiten de wedstrijddagen is er volop activiteit in de thuishaven van NEC. “We verhuren onze zakelijke ruimtes steeds vaker. Daar speelt de renovatie van deze ruimtes een grote rol in”, zegt Algemeen Directeur Wilco van Schaik. “Als club proberen wij ook onze relaties met elkaar in contact te brengen. We kijken welke behoeften er zijn en proberen bedrijven uit ons netwerk aan elkaar te koppelen.”

Zo ging het ook bij de renovatie van een skybox in het stadion en de realisatie van de Jupiler businesslounge. NEC bracht Beewan en YveY in contact met de juiste partners, waarna het balletje ging rollen. “Een stadion heeft verschillende functies. Supporters moeten zich er thuis voelen en het DNA van de club terugzien. Zakelijke relaties moeten een warm gevoel bij de club krijgen en het idee hebben dat ze in een prettige omgeving kunnen netwerken of relaties kunnen meenemen. Ons doel is de sportbeleving optimaliseren door ruimtes multifunctioneel en sfeervol in te richten, zodat een unieke ervaring ontstaat”, zegt Rob van Rijswijk, directeur van Beewan Sports Experience dat interieur en experience oplossingen ontwikkelt.

'Investeringen om de kwaliteit en beleving in skyboxen en businesslounges te verhogen verdienen zich altijd terug'

Wilco van Schaik (NEC)

Doelgroep in acht nemen

Samen met een aantal partners is Beewan Sports Experience verantwoordelijk geweest voor het ontwerp en de realisatie van een aantal skyboxen bij NEC, de Jupiler businesslounge, restaurant ‘Bikkels’ en het supportershome ‘De Schup’. Van Rijswijk legt uit hoe Beewan in grote lijnen te werk gaat. “Het eerste wat je altijd doet, is de doelgroep in acht nemen. Wie zijn de potentiële gebruikers? Bij een supportershome trek je samen met de fans op en draait het voornamelijk om de aankleding en sfeer. Er hangen in ‘De Schup’ bijvoorbeeld sjaaltjes, shirts en zaken die herinneren aan de Europese wedstrijden van NEC. Het is belangrijk de ruimte zo in te richten dat al deze attributen een plek krijgen. Bij een skybox zorg je voor kwalitatief hoogstaande, eigentijdse materialen, voldoende elektra en aansluitpunten, multifunctionaliteit en meer subtiele verwijzingen naar de club of stad waar je bent.”

YveY is actief in de wereld van hospitality en events. Het verzorgt bij zes voetbalstadions in Nederland de publieks- en/of de businesscatering. YveY helpt clubs van het stadion een multifunctioneel inzetbaar horecabedrijf te maken. “We zijn erin gespecialiseerd om buiten wedstrijddagen het stadion als evenementenlocatie te exploiteren. Hierdoor stijgen de inkomsten uit de horeca en binden we de regio aan een stadion of club. Ook bij NEC hebben we samen met Beewan een aantal multifunctionele ruimtes gerealiseerd, die snel zijn om te bouwen. Dat kun je bewerkstelligen door met dividers te werken, waarmee je een grote ruimte in meerdere kleinere ruimtes kunt opdelen. Daarnaast is het van belang om bepaalde zaken in de ruimte snel te kunnen verplaatsen, zoals tafels. Verder zorgen we altijd voor dynamiek, met bijvoorbeeld beeldschermen aan de muur en de juiste verlichting waarmee je de sfeer van een club of bedrijf kunt overbrengen op de bezoekers”, aldus YveY-directeur Daniël Frankenhuis.

Meer rendement

Inmiddels vinden er buiten de wedstrijden van NEC om jaarlijks tussen de 150 en 175 evenementen in het Goffertstadion plaats. Het aantal events is de laatste paar jaar (met uitzondering van de coronaperiode) enorm toegenomen. Dat komt volgens Frankenhuis voor een groot deel door de grondige renovatie van de skyboxen, het restaurant en de businesslounge. “Het exploiteren van het Goffertstadion is nu echt een extra inkomstenbron voor NEC. En in mijn ogen zou het stadion eigenlijk bij iedere club voor extra omzet moeten zorgen. Wij geloven erin dat je door het stadion zowel van buiten als binnen esthetisch en functioneel aan te pakken, je er veel meer rendement uit kunt halen. Dat is bij NEC wel bewezen. Daar is de omzet uit het stadion in een paar jaar tijd verdubbeld en de winst verdrievoudigd.”

Van Schaik onderschrijft de positieve gevolgen van de verbouwing van de zakelijke ruimtes. “Wij krijgen regelmatig complimenten over de inrichting van de skyboxen en de businesslounge. Het is voor ons als club enorm belangrijk omdat we onze relaties in een goede en prettige atmosfeer wedstrijden willen laten bekijken. De kwaliteit die we aanbieden moet top zijn. Onze partners nemen vrienden of familie naar het stadion, of komen naar een wedstrijd om zaken te doen. Met welke reden je ook bij ons komt, we willen dat je tevreden naar huis gaat en hebt genoten van de service die we bieden. Het feit dat de eigenaar van de skybox enorm tevreden is, rechtvaardigt als het ware al de investering. Maar daarnaast hebben we veel meer mogelijkheden om zakelijke ruimtes doordeweeks te verhuren. En dat doen we dus ook. Dit soort investeringen verdient zich altijd terug.”

Foto's: Broer van den Boom

Dit artikel staat ook in het SPORTNEXT Magazine. De editie 'winter 2021/2022' staat in het teken van de vermenging tussen sport en politiek en hoe de sportwereld steeds vaker een katalysator is voor maatschappelijke thema's als inclusie, diversiteit en duurzaamheid. Je kunt het magazine los bestellen, of word nu abonnee!

Lees ook de column van Dönüs Coban. Zij vindt de Spelen een uitgelezen kans aan om de mensenrechtenschendingen in China aan te kaarten. Maar het IOC, sponsors en atleten houden zich uit angst voor represailles angstvallig stil.