Nederlandse Loterij zet support voor Nederlandse sport centraal in Olympische en Paralympische campagne

Voor de tweede keer op rij vinden de Olympische en Paralympische Spelen plaats in de coronapandemie. Dat betekent dat er bij de Winterspelen in Peking wederom geen supporters op de tribunes aanwezig mochten zijn. De TeamNL-atleten konden dus tijdens hun wedstrijden niet rekenen op de fysieke steun van hun familie en vrienden. Om de sporters op afstand toch te ondersteunen zijn TeamNL en Nederlandse Loterij een grootschalige campagne gestart met een hoofdrol voor de naasten van de sporters. De support voor de Nederlandse sport staat centraal.

Tijdens de Zomerspelen in Tokio hebben TeamNL en de Nederlandse Loterij het ‘Welkom Thuis’ in Scheveningen georganiseerd. De Nederlandse atleten kregen in 2021 bij terugkomst uit Japan een warm welkom op het strand van Scheveningen, waar ze werden herenigd met familie en vrienden en in het zonnetje werden gezet. Vanwege het succes van het concept en de positieve reacties van de sporters, is voor de Spelen in Peking voortgebouwd op ‘Welkom Thuis’. Nederlandse Loterij zorgt ditmaal samen met NOC*NSF voor een warm welkom in de Nederlandse Loterij lounge.

“Nederlandse Loterij is de grootste supporter van de Nederlandse sport en sporters. Daar hebben we onze campagne voor de Winterspelen omheen gebouwd”, vertelt Judith Keizer, Sponsoring & Activatie Manager bij Nederlandse Loterij. “Naast de supporters die normaal gesproken op de tribune zitten, zijn er nog veel meer mensen die onze atleten steunen en aanmoedigen. Als Nederlandse Loterij zorgen we voor ondersteuning, maar dat geldt zeker ook voor de begeleidingsstaf, familieleden en vrienden. Allen spelen zij een belangrijke rol in het ondersteunen van de atleten op weg naar topprestaties.”

"Met de campagne maken we duidelijk dat we met z’n allen supporters zijn van de Nederlandse sport"

Judith Keizer (Nederlandse Loterij)

Achter Oranje

In de campagne-uitingen van Nederlandse Loterij staan daarom de personen achter de atleten centraal. In de tv-commercial van Nederlandse Loterij bedanken de schaatsers de begeleidingsstaf voor hun harde werk, de ijsmeester voor het goede ijs en de schaatsenslijper voor de scherpe ijzers, met als overkoepelende boodschap dat alle spelers van Nederlandse Loterij de sport steunen. Ook worden de bijdragers, naast de sporters, in het zonnetje gezet.

Dit concept is doorgetrokken naar de campagne ‘Achter Oranje’. Keizer: “We willen laten zien hoe belangrijk de rol van familie en vrienden is bij het waarmaken van de grote droom voor veel sporters: presteren op de Olympische Spelen. Daarom hebben we in samenwerking met RTL Boulevard een aantal items gemaakt met de familie van drie topschaatsers, Kjeld Nuis, Antoinette de Jong en Sven Kramer. Hun naasten moeten de wedstrijden noodgedwongen thuis voor de tv volgen in plaats van op de tribune in China. Wat doet dan met hen? En wat betekent het voor de schaatsers dat hun grootste trouwe fans niet in Peking zijn? Dat komt terug in alle content die is gemaakt."

State-of-the-art espressomachine

Op social media besteedde Nederlandse Loterij logischerwijs ook veel aandacht aan de Winterspelen. Naast de (vele) felicitaties voor alle medailles en andere topprestaties die werden neergezet in Peking, is er online aandacht voor de personen die achter de atleten staan. Samen met DPG Media zijn er vijf korte video-items gemaakt met de families van sporters. De familieleden van Hein Otterspeer en Merijn Scheperkamp komen aan het woord over eerste deelname aan de Spelen. Met de families van Jutta Leerdam en Irene Schouten en het KNSB Talent Team van de shorttrackers is er live op een kleine mobiele tribune gekeken naar de races in Peking.

Omdat Nederlandse Loterij een kansspelorganisatie is, wordt er ook de link gelegd met wedstrijden voorspellen. Via de social media-kanalen van de Lotto, Staatsloterij en TOTO werd aandacht besteed aan de mogelijkheid om in te zetten op wie er een (gouden) medaille wint.

Om de sporters zelf ook iets mee te geven stuurde Nederlandse Loterij een state-of-the-art espressomachine naar Peking, zodat de sporters de beste koffie hadden. “Het is vanuit ons weer een klein beetje support aan de atleten. Daarnaast zorgt het maken van een goede koffie aan elkaar voor wat afleiding in het Olympisch dorp. Want de leukste gesprekken heb je toch bij de koffieautomaat”, aldus Keizer.

Huldigingen op Schiphol

Net zoals in voorgaande jaren is ook de ontvangst van de TeamNL-atleten op Schiphol bij hun terugkeer een belangrijk element in de campagne van Nederlandse Loterij. De Olympiërs en Paralympiërs komen met verschillende vluchten terug uit Peking. Bij elke vlucht staan familieleden en vrienden in de aankomsthal om hun helden een warm welkom te geven.

Op maandag 21 februari ontving Nederlandse Loterij de laatste vlucht met olympiërs in de Nederlandse Loterij TeamNL lounge. Hier werden de sporters herenigd met familie en vrienden en konden ze in een intieme setting hun mooie verhalen met elkaar delen. Aansluitend vond de huldiging plaats in het Holland Heineken (t)Huis. Op 14 maart worden de Paralympische medaillewinnaars gehuldigd. “Het samenbrengen van de atleten met familie is ons en de sporters vorig jaar heel goed bevallen, dus we zetten het dit jaar graag voort”, zegt Keizer. “We vieren de uitzonderlijke prestaties op feestelijke wijze in het bijzijn van familie, vrienden en medesporters. De pers kan de hele reis van de aankomst op Schiphol tot het moment dat de sporters in de auto naar huis stappen volgen, dus dat levert ongetwijfeld mooie beelden op.”

Ondanks de coronamaatregelen is Nederlandse Loterij er wederom in geslaagd een betekenisvolle campagne vol bijzondere momenten neer te zetten. Keizer: “We weten hoe belangrijk familie is voor de sporters. Dat willen we naar voren brengen in deze campagne. We zijn heel blij dat we ook iets voor de familieleden kunnen doen en hen kunnen bedanken voor alle support door de jaren heen. Zo maken we duidelijk dat we met z’n allen supporters zijn van de Nederlandse sport.”