Nederlandse voetbalclubs zien sponsorinkomsten stijgen

Zowel Ajax, AZ, als PSV noteerde het afgelopen seizoen een groei in sponsorinkomsten. Bij Feyenoord bleven de opbrengsten stabiel. Dat blijkt uit de jaarrekeningen die de Eredivisieclubs onlangs presenteerden.

Ajax haalt van de drie clubs het grootste deel van haar inkomsten uit sponsoring: € 34,4 miljoen. Een stijging van € 4,3 miljoen ten opzichte van het vorige boekjaar. De sponsorinkomsten zijn gestegen door nieuwe sponsoren zoals bijvoorbeeld Iconix, verbeterde contracten, bonussen als gevolg van de sportieve prestaties en vergrote inkomsten door samenwerkingen met internationale partners zoals het Chinese Guangzhou R&F FC.

Dankzij de stijging in sponsorinkomsten en met name het succes in de Champions League verdubbelde de omzet van Ajax in het afgelopen boekjaar naar € 199,5 miljoen euro. Met aftrek van alle kosten, met name salarissen, maakte Ajax 51,9 miljoen winst.

PSV

Bij PSV stegen de inkomsten uit specifiek sponsoring van € 16,5 naar € 18,3 miljoen euro. Dat kwam mede door het verlengen van bestaande partner- en sponsorcontracten tegen hogere vergoedingen. Daarnaast sloot een aantal nieuwe merken zich per seizoen 2018/2019 aan bij PSV. GoodHabitz (rugsponsor), Jumbo en Alfa Romeo/Driessen Autogroep verbonden zich allen als partner aan de club. Alle aflopende sponsorovereenkomsten werden verlengd, waarbij CSU de stap naar Official Partner van PSV maakte.

De totale commerciële omzet van PSV is in het seizoen 2018/19 gestegen ten opzichte van een seizoen eerder met ongeveer 12% naar 29 miljoen euro.

De omzet van PSV groeide, door onder andere deelname aan de groepsfase van de Champions League, naar bijna € 97 miljoen. Het operationele resultaat kwam hierdoor uit op € 12 miljoen positief en het resultaat na belasting is € 4,6 miljoen. Dat is het hoogste resultaat van de afgelopen tien jaar, de incidentele transactie van de grond in 2011/2012 buiten beschouwing gelaten.

Feyenoord

Door het toetreden van nieuwe partners Office Centre, Uniglobe en Schaap & Citroen steeg de omzet op Partnerships bij Feyenoord. Vanwege vroegtijdige uitschakeling in de Europa League miste Feyenoord echter inkomsten uit bonussen, waardoor de totale omzet € 0,1 miljoen lager uitkomt dan het seizoen 2017-2018. De sponsorinkomsten bedroegen afgelopen seizoen € 15,2 miljoen.

De totale omzet van Feyenoord bedroeg € 70,8 miljoen in het seizoen 2018-2019. Dat is een daling van € 28,6 miljoen ten opzichte van het seizoen daarvoor. In die daling is het effect van Europees voetbal direct zichtbaar. De combinatie van UEFA-premies, recettes en impact op inkomsten als merchandise zorgt voor deze daling. Voor het eerst in de geschiedenis haalt Feyenoord zonder Europees voetbal een omzet van meer dan € 70 miljoen.

De totale kosten bedroegen tijdens het seizoen 2018-2019 € 70,25 miljoen. Feyenoord heeft het boekjaar 2018-2019 dus afgesloten met een positief bedrijfsresultaat van iets meer dan een half miljoen euro. Doordat het resultaat op transfers negatief uitpakte, is het totaal resultaat over het genoemde boekjaar € 5,9 miljoen negatief.

AZ

Tot slot wist ook AZ een (bescheiden) groei te realiseren in de sponsorinkomsten. De sponsoropbrengsten in het seizoen 2018/2019 bedroegen € 4,5 miljoen. Dat is € 100.000 meer dan een seizoen eerder.

Shirtsponsor van AZ en naamgever van het stadion was AFAS Software. De sponsorovereenkomst met AFAS Software loopt door tot en met seizoen 2021/2022. In het seizoen 2018/2019 had AZ elf strategische partners, te weten: AFAS Software, Under Armour, Amstel, Rabobank, Cavallaro, Balans, HSB Bouw, Keukensale/Sanisale, VHC Jongens, Vomar en CTS Group. Kledingsponsor van AZ is Under Armour. De overeenkomst met Under Armour loopt tot en met 30 juni 2020.

Ook de reclamebaten van AZ stegen; met € 400.000 van 5,2 naar € 5,6 miljoen. AZ heeft een winst van € 8 miljoen gerealiseerd. De netto-omzet over 2018/2019 is ten opzichte van het vorige boekjaar met 0,3% gestegen naar € 25,467 miljoen.

Stijging in uitgaven aan sportsponsoring

De groei van de sponsorinkomsten bij de topclubs is in lijn met de uitkomsten van de SponsorMonitor 2019, waaruit blijkt dat in 2018 de uitgaven voor sponsoring zijn gegroeid van € 755 naar € 760 miljoen. In het rapport werd al aangegeven dat de groei voornamelijk wordt veroorzaakt door toenemende sponsorbestedingen van de 100 grootste sponsors in Nederland.

Headerfoto: Shutterstock.com