Philips en PSV veroveren wereldrecord met langstlopende sponsorship in de sport

De langlopende sponsorverbintenis tussen Philips en PSV is goed voor een wereldrecord. Dat maakten Philips en PSV bekend op 1 september, daags na het 110-jarig bestaan van de voetbalclub. Dit record wordt officieel bekrachtigd door de erkenning als ‘Longest time to sponsor a sports team’ in het Guinness Book of World Records en wordt gevierd met onder andere een deepfake video met Frits Philips en een exclusief PSV-shirt.

De samenwerking tussen Philips en PSV bestond op 1 september 110 jaar en is daarmee uniek in de wereld. Sinds de oprichting van de Philips Sport Vereniging in 1913 zijn de club en het gezondheidstechnologiebedrijf onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als ‘founder’ van PSV speelde Philips een belangrijke rol in de ontwikkeling van de club. Philips en PSV werken tegenwoordig nauw samen aan nieuwe innovaties om PSV’s topsportklimaat te versterken. De kennis en oplossingen van Philips worden onder meer ingezet voor onderzoek op het gebied van voetbalcognitie en spierbelastbaarheid. Daarnaast is het bedrijf een van de drijvende krachten achter het PSV Brainport-partnership en natuurlijk de naamgever van het Philips Stadion.

Relevanter dan ooit

“We zijn als oprichter en partner al 110 jaar nauw betrokken bij de club", zegt Roy Jakobs, CEO van Philips. "Het is daarmee een goed voorbeeld van hoe wij als bedrijf staan voor langetermijnsamenwerkingen, gebaseerd op innovatie, relatie en impact. Het is een prachtige erkenning voor meer dan een eeuw vruchtbare samenwerking dat we nu ook een officieel wereldrecord te pakken hebben. Philips en PSV zijn vanuit Eindhoven uitgegroeid tot spelers van wereldformaat. Onze band is uniek en we blijven ons vernieuwen. Met onze innovaties in gezondheidstechnologie dragen we op meerdere vlakken bij aan betere prestaties van PSV. Dat maakt onze samenwerking misschien wel relevanter dan ooit.”

Verleden, heden en toekomst

“Philips staat natuurlijk aan de basis van het verleden, het heden en de toekomst van onze club”, aldus Marcel Brands, algemeen directeur bij PSV. “Hoewel de invulling van het sponsorship in de loop der jaren is veranderd, zijn we onverminderd blij met de inzet van Philips. We blijven samen innoveren en trekken samen op in maatschappelijke initiatieven, waarin we de hele regio betrekken. De samenwerking is daarom niet alleen belangrijk voor PSV, maar voor iedereen in de regio Brainport Eindhoven.”

Deepfake video

Het record werd aangekondigd met een video waarin Frits Philips met behulp van deepfake weer tot leven wordt gewekt en de hoofdrol speelt. Meneer Frits heeft altijd een bijzondere band gehouden met zijn geliefde PSV. In de video maakt hij een wandeling naar het Philips-stadion en ziet hij met veel genoegen dat er veel goeds is gebleven en veranderd. De video is in nauwe samenwerking met de familie Philips gemaakt.

Ter gelegenheid van de 110-jarige samenwerking tussen Philips en PSV is ook een exclusief PSV-shirt ontworpen met daarop de naam Philips. Het zogeheten PSV x Philips Celebration Kit is slechts in een oplage van 6.000 te verkrijgen en zal gedragen worden in de thuiswedstrijd tegen N.E.C. op 16 september.