Fors verlies Feyenoord, partnershipinkomsten stijgen wel

Feyenoord heeft over het boekjaar 2020-2021 een verlies van 17 miljoen euro geleden. Volgens de directie is dit vooral te wijten aan een negatief transferresultaat. Opvallend is dat ondanks de coronapandemie de inkomsten uit partnerships met 1,4 miljoen stegen ten opzichte van het seizoen 2019/’20.

Feyenoord leed over het boekjaar 2020-2021 een operationeel verlies van 4 miljoen euro. Dat is voor een aanzienlijk deel (2 miljoen euro) toe te schrijven aan de coronapandemie. Dankzij steun van de rijksoverheid, kostenbesparingen (inclusief een loonoffer van al het personeel) en het afzien van restitutie door supporters en zakelijke relaties kon het ongekende omzetverlies door de coronacrisis van 26 miljoen euro grotendeels worden gecompenseerd. Op transfergebied leden de Rotterdammers een groot verlies. Het transferresultaat was 13 miljoen euro negatief.

Nieuwe overeenkomsten en loyaliteit

De stijging in de inkomsten uit partnerships komt voort uit nieuwe overeenkomsten met TOTO, Disney en Blue Amigo en groeiende inkomsten uit de samenwerking met Verloning.nl. Ook verlengde hoofdsponsor Droomparken, dat verder ging onder de naam EuroParcs, het contract met één jaar. In totaal bedroegen de inkomsten uit partnerships afgelopen seizoen 16,4 miljoen euro.

Daarnaast toonden de partners zich loyaal richting Feyenoord, waardoor vaste inkomsten gewaarborgd bleven en compensatie beperkt werd. De coronapandemie had wel effect op een aantal (variabele) inkomstenstromen, die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het stadionbezoek of internationale reizen, waardoor de stijging lager uitviel dan in een regulier seizoen het geval was geweest, zo laat Feyenoord weten in het jaarverslag.

Overigens daalden de totale inkomsten uit partnerships, business seats, units en boarding wel, namelijk met 7,2 miljoen euro. Deze daling is voornamelijk het gevolg het spelen van de thuiswedstrijden met beperkt of zonder publiek.

Lees in dit artikel meer over het nieuwe sponsormodel van Feyenoord en hoe de club haar supporters wil bereiken en binden.

PSV

PSV meldde onlangs dat het voor het eerst in tien jaar een nettoverlies heeft geleden. Het verlies van de Eindhovense club bedroeg over het boekjaar 2020/2021 23,2 miljoen euro, voornamelijk veroorzaakt door de invloed van de coronapandemie. Ook op de commerciële afdeling was de impact van COVID-19 merkbaar, daar liepen de inkomsten met 19 procent terug.

Mede omdat de stadions in het Nederlandse voetbal afgelopen seizoen lang leeg waren, daalde de omzet van PSV met ongeveer 25 miljoen euro. Dit verlies werd deels gecompenseerd door de NOW- en TVL-regeling van de overheid. Omdat PSV op transfergebied meer uitgaf dan er binnenkwam blijft onderaan de streep een fors verlies over.

De pandemie en coronamaatregelen hadden ook een negatieve uitwerking op de commerciële cijfers van PSV. De totale commerciële inkomsten voor het seizoen 2020/’21 (partnerships en alle andere zakelijke concepten) daalden met 19%, van 27,6 miljoen naar 22,3 miljoen. Bij de omzet van de sponsors en partners viel de schade mee. Omdat PSV kon voldoen aan het grootste gedeelte van de rechten bedroeg de daling ongeveer 10%.

Op commercieel gebied heeft het seizoen vooral in het teken gestaan van het vinden van passende oplossingen voor alle relaties. Met iedereen is besproken hoe de gemiste rechten, met name op hospitality gebied, konden worden gecompenseerd.

De belangrijkste veranderingen op sponsorgebied waren de komst van PUMA als shirtsponsor en het toetreden van Swinkels Family Brewers als zesde partner tot het Brainport Partnership. PSV verwelkomde bovendien een aantal nieuwe partners, zoals Tricorp, BMW, SIMAC, Anycoin Direct en CTAC. Ook sloot een aantal nieuwe merken zich aan bij PSV Vrouwen: TOTO, In3 en MaxiMondo verbonden zich allen als sponsor voor langere tijd aan de club.

Ajax

Eerder meldde ook Ajax al een forse omzetdaling. De netto-omzet in het seizoen 2020/2021 bedroeg 125,2 miljoen euro, een daling van 37,1 miljoen door lagere voetbalopbrengsten, vooral als gevolg van het spelen zonder publiek. De sponsorinkomsten van Ajax daalden met 6,9 miljoen euro naar 27,7 miljoen. In totaal leden de Amsterdammers afgelopen seizoen een nettoverlies van 8,1 miljoen euro geleden, een verslechtering van 28,8 miljoen ten opzichte van boekjaar 2019/2020.

De sponsorinkomsten van AZ Alkmaar en Willem II daalden in het seizoen 2020/’21 eveneens als gevolg van corona. Bij AZ zijn de sponsorinkomsten met 2,8 miljoen euro teruggelopen. Bij Willem II was sprake van een halvering van de inkomsten naar 2,4 miljoen euro.

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com