PSV sluit miljoenendeal met PUMA als nieuwe kledingsponsor

PSV heeft in PUMA een nieuwe kledingsponsor gevonden. Het Duitse sportmerk en PSV zijn een partnerschap overeengekomen dat beide partijen met ingang van het seizoen 2020-2021 voor minimaal vijf seizoenen aan elkaar verbindt. PUMA is de opvolger van Umbro, dat sinds 2015 sponsor was van PSV.

Het ging al een tijdje rond dat PUMA de nieuwe kledingsponsor van PSV ging worden en tijdens de Nieuwjaarsshow 2020 in het Philips Stadion in Eindhoven werd de overeenkomst tussen de partijen door beide directies ondertekend. PUMA wordt de officiële kledingleverancier van het eerste elftal, Jong PSV, alle teams uit de PSV Jeugdopleiding, PSV Vrouwen en PSV Esports.

‘Merk met wereldwijde uitstraling’

Commercieel directeur Frans Janssen is enthousiast over de keuze voor PUMA. “Het fundament van dit partnerschap is de gezamenlijke ambitie om iedere dag weer beter te worden”, zegt de commercieel directeur van PSV in een reactie. “De club is trots dat een merk met een wereldwijde uitstraling kiest voor PSV en kijkt ernaar uit onderdeel uit te gaan maken van de PUMA-familie. PUMA biedt ons de kans om uniek en authentiek te blijven, terwijl we tegelijkertijd gebruik kunnen maken van de kennis en kwaliteit van één van ’s werelds grootste sportmerken”, aldus Janssen.

PUMA is lange tijd sponsor in het voetbal en werkt momenteel al samen met onder meer Manchester City, Borussia Dortmund, AC Milan en Valencia.

Johan Adamsson, Directeur Sports Marketing & Sports Licensing bij PUMA: "PSV kent een geweldige reputatie, is wereldwijd bekend en behoort tot de succesvolste Nederlandse clubs die er zijn, zowel nationaal als internationaal. Evenals PUMA streeft de club constant naar topsportprestaties en daarin hopen wij PSV de komende jaren te kunnen ondersteunen. Daarnaast is de club diepgeworteld in Eindhoven en omgeving. Een regio met wereldwijde invloed op het gebied van technologie en design. PUMA wil de band tussen stad, fans en club de komende jaren met nadruk naar voren laten komen.”

‘Aanzienlijke verbetering’

Over de bijdrage die PUMA gaat betalen werd afgelopen weken druk gespeculeerd. Daarbij werden zelfs bedragen van 40 tot 50 miljoen euro in totaal genoemd. PUMA gaat wel duidelijk meer betalen dan Umbro (dat ongeveer 4 miljoen euro per jaar betaalde). Volgens algemeen directeur Toon Gerbrands gaat het om een ‘aanzienlijke verbetering’ ten opzichte van het vorige contract. De internationale merchandise van de shirts kan via PUMA ook voor hogere opbrengsten zorgen.

Headerfoto: MDOGAN / Shutterstock.com