Sportbrokers brengt partnerships in kaart op basis van data

Wanneer in de sportwereld een sponsordeal wordt gesloten, kijkt men vaak pas tijdens of zelfs na afloop van een partnerships of het succesvol was. Maar daar komt verandering in. Marketingbureau Comeback Business & Sports en onderzoeksbureau Markteffect hebben namelijk de handen ineengeslagen. Gezamenlijk introduceren zij het nieuwe sponsorship platform Sportbrokers, waar op basis van data en research een sponsormatch kan worden gemaakt.

Sportbrokers heeft een model ontwikkeld dat op voorhand de potentie en de fit van een sponsorship nauwkeurig in kaart brengt, aan de hand van data. Hieraan liggen de belangrijkste marketing- en sponsor KPI’s ten grondslag. Dit resulteert in de Sportbrokers Potential Index (SPI): het uiteindelijke indexcijfer dat aangeeft in hoeverre er een match is tussen het merk en het sponsorobject. Op basis van data en research kan vervolgens een sponsormatch worden gemaakt.

De SPI is aan de ene kant een uitkomst voor sporters, sportclubs, sportbonden, sportcompetities of sportevenementen die op zoek zijn naar een (duurzaam) sponsorship. Zij kunnen fact based aantonen waarom een potentiele sponsor een match zou zijn en hoe groot de potentie van het sponsorship is.

Aan de andere kant biedt de SPI dé oplossing voor merken en bedrijven die hun marketingbudget ook in sportsponsoring willen investeren, maar niets aan het toeval over willen laten. Zij kunnen door Sportbrokers laten onderzoeken welk sponsorobject het beste past bij de doelen die zij met het sponsorship willen bereiken.

'Duurzame sponsorrelaties worden opgebouwd op basis van feitelijkheden'

Wouter van Kwawegen (Commercieel directeur, Comeback Business & Sports)

Kracht van data

Wouter van Kwawegen (Commercieel directeur, Comeback Business & Sports): "Wij geloven in de kracht van data in combinatie met sportsponsoring. Vaak wordt tijdens, of zelfs na afloop van een sponsorship pas gekeken hoe succesvol het is en hoe goed de match is tussen beide partijen."

"Echter is het essentieel om juist op voorhand de match te onderzoeken: passen beide partijen bij elkaar, sluit het sponsorship aan bij de doelstellingen van het merk, welke impact kunnen we verwachten zodra de sponsorship een feit is, hoe kunnen onderhandelingen over een sponsorship in een sneltreinvaart komen en waar liggen de meeste commerciële kansen m.b.t. het sponsorship? Wij hebben met de SPI een unieke tool ontwikkeld waarmee duurzame sponsorrelaties worden opgebouwd op basis van feitelijkheden."

'Grondige check'

Het onderzoeksbureau Markteffect is verantwoordelijk voor het leveren van de onderzoekdata aan het platform. Michael Petit (Marketing Manager, Markteffect): "Markteffect werkt voor ontzettend veel mooie clubs, bonden en merken binnen de sport. Je ziet een duidelijke verandering in de behoefte naar data. Zowel sponsor als sponsorobject willen steeds vaker en steeds nauwkeuriger weten wat een sponsorship oplevert. En eigenlijk is het heel bijzonder dat er op voorhand geen grondige check wordt gedaan bij een sponsorship. Dit voorkomt namelijk vervelende verrassingen."