Tjitske Benedictus over de sponsorstrategie van ING: 'Tonen vaker maatschappelijke betrokkenheid'

ING is een van de grootste sportsponsors van Nederland. De bank is onder meer bekend van de samenwerkingen met de KNVB en het KLM Open. In de BV Sport op ALLsportsradio was Tjitske Benedictus, hoofd sponsoring bij ING, te gast om te praten over de sponsorstrategie voor 2019 en de toekomst van de Oranjevrouwen.

Benedictus werd eind 2018 door Sponsorreport nog uitgeroepen tot meest invloedrijke persoon in de Nederlandse sponsorindustrie. Eerder won ze met ING onder meer een SponsorRing voor de samenwerking met de KNVB. Voor 2019 is het WK vrouwenvoetbal in Frankrijk hét speerpunt op het gebied van sport voor de bank. "Er is een enorme verandering zichtbaar ten opzichte van een aantal jaar geleden. Lieke Martens is uitgegroeid tot een held voor kinderen. Je hebt winnaars nodig om een sport vooruit te helpen en dat is de afgelopen jaren gebeurd met het vrouwenvoetbal in Nederland."

De toekomst voor vrouwenvoetbal in Nederland is rooskleurig, voorspelt Benedictus. "Veel kinderen zijn fan van de OranjeLeeuwinnen. Zij kijken heel anders tegen het team aan dan dat kinderen tien, twintig jaar geleden deden. Wat ook helpt is dat de meiden heel leuk en spontaan. Ze zijn normaal gebleven. Als ze dat weten vast te houden in combinatie met sportieve successen, dan voorspel ik veel goeds voor de Oranjevrouwen."

Esports

Benedictus kiest met ING voor een gerichte sponsorstrategie. Daar passen cultuur en sport goed in. Net zoals alle merken kijkt de bank wel voortdurend om zich heen op zoek naar nieuwe kansen. Waar veel bedrijven hun vizier al hebben gericht op esport, houdt ING voorlopig de boot nog af. "Esports is here to stay, dat is duidelijk. Als ING hebben we echter nog geen plannen om sponsoring van dit domein op te pakken."

"ING sponsort heel veel en het is steeds belangrijker om echt impact te maken met je partnerships. Het wordt van belang als merk je maatschappelijke betrokkenheid te tonen in sponsoring. Dat verwacht het publiek ook van je. Daarom focussen we ons steeds meer. Dit jaar kiezen we echt voor vrouwenvoetbal. Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Als je het verschil wilt maken, moet je bemind worden en dat kun je maar op aantal punten doen."

BV Sport

In de BV Sport nemen sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake en Robert Denneman de luisteraar mee in de wereld van de geldstromen in de sport. Met studiogasten, telefonische interviews, achtergronden en mooie anekdotes uit het heden en verleden.

De BV Sport is er iedere woensdag van 15.00 tot 16.00 uur. Elke uitzending levert SPORTNEXT een bijdrage aan het programma.

Headerfoto: Shutterstock.com

Luister de uitzending hieronder terug: