Zorgverzekeraars als sportsponsor: een gouden combinatie?

Zorgverzekeraars en de sportindustrie. Het lijkt een voor de hand liggende combinatie, maar tot op heden zijn er weinig (succesvolle) samenwerkingen geweest tussen organisaties uit beide sectoren. Zilveren Kruis en de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) hebben onlangs wel een meerjarige samenwerking afgesloten. Oud-schaatser en chef de mission voor de Winterspelen Carl Verheijen heeft wel een idee waarom zorgverzekeraars nauwelijks de verbinding maken met de Nederlandse sportindustrie.

Door de jaren heen zijn er natuurlijk wel voorbeelden geweest van succesvolle cases tussen zorgverzekeraars en sportorganisaties of -evenementen. Denk bijvoorbeeld aan Interpolis en Willem II, de Wandelbond en Zorg van de Zaak die pleiten voor een wandeling tijdens werktijd en VGZ dat al jarenlang betrokken is bij de Nijmeegse Vierdaagse. Maar geen enkele ziektekostenverzekeraar heeft zich tot dusver prominent aan de sport verbonden.

Zilveren Kruis probeert daar verandering in te brengen. De zorgverzekeraar gaat de KNGU ondersteunen bij het project nijntje Beweegdiploma. Zilveren Kruis gaat inhoudelijk en communicatief bijdragen, om zo veel mogelijk kinderen de essentiële beweegvormen bij te brengen én beweegplezier te laten ervaren. De samenwerking met de zorgverzekeraar moet waarde gaan toevoegen voor alle KNGU-leden. Zo biedt Zilveren Kruis een korting op de zorgpolis aan alle gymsporters en kunnen ze gebruik maken van een speciaal sportpakket ontwikkeld voor het KNGU zorgcollectief.

'We geloven in de kracht van sport'

“Bij Zilveren Kruis geloven we in de kracht van sport. Niet voor niks zijn we al sinds jaar en dag samenwerkingspartner van verschillende sportbonden en natuurlijk NOC*NSF”, zegt Marcel Woudman, alliantiemanager bij Zilveren Kruis, in een persbericht. “Bij Zilveren Kruis helpen we verzekerden natuurlijk bij het vinden en regelen van zorg. Maar net zo belangrijk is het ondersteunen bij gezondheid. Gezondheid is meer dan ‘niet ziek zijn’. Het is een totaalplaatje, waar bewegen onderdeel van is. We motiveren, jong en oud, aan de slag te gaan met hun gezondheid. We hopen samen met de KNGU komend jaar nog meer kinderen met plezier te laten bewegen.”

Aantoonbaar maken dat sport en bewegen bijdraagt aan de gezondheid

Zilveren Kruis zet in de samenwerking met de KNGU vooral in op het ondersteunen bij gezondheid. Maar hoe kun je inzichtelijk maken dat een partnership tussen een zorgverzekeraar en – in dit geval – een sportbond daadwerkelijk heeft bijgedragen aan een betere gezondheid van de leden? Daar zit volgens Carl Verheijen, voormalig directeur van twee gezondheidscentra in Nijkerk en sinds 2018 directeur innovatie en kennis van de Noaber Foundation, de crux. In een interview in het vakblad Sport & Strategie laat hij zijn licht schijnen op hoe verzekeraars te verleiden zijn het belang van sport en bewegen hoger in het vaandel te zetten. “Je moet kunnen laten zien, dat mensen, door in te zetten op sport, bewegen en gezondheid, minder vaak ziek zijn. Je moet aantoonbaar kunnen laten zien dat meer sport en bewegen bijdraagt aan de gezondheid. Probleem is dat we in Nederland alleen bijhouden wie ziek of niet ziek is, niet hoe een gezonde leefstijl bijdraagt aan je gezondheid. Dat moet je anders meten en organiseren.”

'Vanuit het perspectief om klanten weg te halen bij de concurrentie begrijp ik waarom een verzekeraar bijvoorbeeld sponsor in de sport zou willen worden'

Carl Verheijen (chef de mission TeamNL)

Geen verdienmodel

Volgens chef de mission Verheijen zit er voor ziektekostenverzekeraars tot nu toe geen verdienmodel in als zij zich prominent verbinden aan de sport. “Zorg verzekeren heeft twee kanten. De ene is de zorg verzekeren, letterlijk: goed inschatten wat er aan kosten komt en goede premie berekenen, liefst zodanig dat de kosten minder stijgen. Maar elke verzekeraar heeft ook een commerciële kant en dat is zoveel mogelijk klanten bij de concurrentie weghalen en zijn kant op trekken waardoor de premie wat omlaag kan. Vanuit dat perspectief begrijp ik waarom een verzekeraar bijvoorbeeld sponsor in de sport zou willen worden. Want dan profileer je je ten opzichte van je concurrenten. De vraag is dan wel of NOC*NSF de juiste partner is. Of moet je niet iets anders sponsoren? Of spotjes op tv kopen?”

Mogelijk dat Zilveren Kruis en de KNGU een succesvol praktijkvoorbeeld kunnen neerzetten wat navolging gaat krijgen in de sportindustrie. Want dat er ooit een zorgverzekeraar een groot partnership afsluit in de sport, lijkt verzekerd.

Wil je het gehele interview met Carl Verheijen lezen? Bestel dan deze editie van het vakblad Sport & Strategie of word abonnee.

Headerfoto: Ivo Antonie de Rooij / Shutterstock.com