Sport in het mobiele tijdperk: de visie van Facebook

Samen met Mathys van Abbe ging ik met Týrsday het veld op tijdens een door Facebook georganiseerd evenement over 'sports and mobile'. Mobile is vandaag de dag gemeengoed geworden en dit geldt met name voor de sport. Facebook heeft daarnaast vooral zijn succes te danken aan de explosieve groei en adoptie van de smartphone, waarbij sport (naast topics als muziek, events etc.) een van de belangrijkste contentstromen vormt. Niet voor niets dat Facebook daarom met het Sports Stadium  sport steeds meer probeert te claimen en consumenten stimuleert om hierover te interacteren. In deze blog een aantal ontwikkelingen en inzichten over 'sports and mobile' bij Facebook. 

Het gebeurt niet vaak dat je een uitnodiging van Facebook krijgt. Het leek ons daarom een goed plan om naar de experts van het sociale medium te luisteren, zeker doordat het onderwerp sport in het mobiele tijdperk ook centraal stond. Het evenement werd letterlijk op het veld gehouden bij Tennis Club de Paris. Voor het eerst in de geschiedenis gaven Facebook en Instagram een inkijkje in haar data. Het insights team  wist daarbij een aantal interessante bevindingen te delen.

Sport in het mobiele tijdperk

De meest voor hand liggende feit van de dag was ook meteen de belangrijkste: Facebook is er nauwelijks meer voor de (desktop) computer.  Het gehele evenement draait om de mobiele telefoon. Ongeveer vier jaar geleden ging Facebook onder het gezag van Mark Zuckerberg zich volledig toeleggen op mobile in plaats van desktop en wist Facebook in no-time  uit te groeien tot de sterkste speler op het mobiele scherm. Facebook gebruikt het immense succes van de algemene app om geboorte te geven aan nieuwe apps als Messenger of om bestaande- en succesvolle apps als Instagram te omarmen. Omdat sport veelal plaatsvindt in een niet-fixed (of desktop) internetomgeving, leidt Facebook het peleton in de verbinding van en naar sportfans.

Zelfs wanneer men thuis op de bank een sportwedstrijd aan het volgen is, wordt de mobiele telefoon (naast de traditionele televisie) het meest gebruikt. Een quote die meerdere malen tijdens het evenement terugkwam: Mensen gebruiken slechts 5 niet-native apps op hun smartphone voor 80% van de tijd. Facebook en Instagram (en WhatsApp) staan in de top 5, waardoor we een springplank zijn naar sport en andere content. Zo had Facebook tijdens het WK voetbal in 2014 meer dan 350 miljoen voetbalfans. Daarnaast stond de teller van het aantal interacties over voetbal in november 2015 op maar liefst 1,6 miljard, die fans wereldwijd op hun eigen of een tijdlijn van iemand anders geplaatst hadden.

Nicola Mendelsohn (Facebook’s VP van EMEA): ‘Niet alle sporten eerlijk verdeeld’

Facebook spreekt over 650 miljoen sportfans op hun platform. Dat is ruim 43% van het totale aantal Facebook-gebruikers (1,6 miljard). Dit aantal lijkt en is misschien nog vrij laag: het betreft namelijk het aantal gebruikers dat ook daadwerkelijk aangegeven heeft sportfan te zijn. Door het liken van pagina’s van teams, clubs, sporten, atleten etc., maar ook door interacties over sport online te zetten. Niet iedereen laat zijn of haar liefde voor sport ook weten op Facebook, waardoor het aantal sportfans in realiteit waarschijnlijk nog veel hoger ligt. Desalniettemin is 2/3e van een miljard mensen natuurlijk erg hoog.

Het komt waarschijnlijk niet als een verrassing aan dat voetbal bovenaan het lijstje staat als de meest populaire sport op Facebook. Naast voetbal deed Facebook ook onderzoek naar rugby, tennis, atletiek, formule 1 en wielrennen. Een aantal resultaten zijn in de afbeeldingen hieronder te vinden. Zo blijkt wielrennen een van de populairste sporten zijn voor sportfans van alle leeftijden, waarbij de helft (50%) uit mannelijke fans bestaat en zondag de populairste dag is om te praten over de sport. Daarnaast blijkt Usain Bolt met 2,2 miljoen volgers de populairste atleet op Instagram te zijn, gevolgd door - opvallend! – de 21-jarige Engelse schoonspringer Tom Daley (1,1 miljoen volgers) en de Amerikaanse zwemmer Michael Phelps (718k).

Het aantal gebruikers per sport varieert op Facebook en Instagram sterk. Op Facebook vinden met name interacties plaats over evenementen en wedstrijden, Instagram draait met name om het volgen van atleten.

Sport en Facebook

Met Týrsday focussen we ons sterk op de sporter als personal brand en deze ontwikkeling kwam tijdens het Facebook-evenement ook goed naar voren. Facebook neemt zelf geen rol in het creëren van content en is in de toekomst ook niet van plan om te concurreren met sporten, atleten en (sport)evenementen. Het platform biedt daarom een perfecte plek om te connecten met je fans en traffic te genereren naar je eigen branded omgeving (platform). Bij de atleten die we met Týrsday begeleiden zien we dan ook dat het meeste verkeer via Facebook op het eigen platform terecht komt, wat Facebook bombardeert tot een van de belangrijkste zakelijke partners voor sporters, sponsors en sportorganisaties.

Hoewel aan nieuwe producten als Facebook Sports Stadium en Facebook Mentions niet veel aandacht werd geschonken, was op het evenement duidelijk te zien dat Facebook zich steeds nadrukkelijker in de sportwereld weet te mengen. Daarnaast boden de gedeelde data enkele interessante inzichten hoe Facebook werkt en hoe gebruikers het sociale medium gebruiken om (sportgerelateerde) content te delen.


Deze blog verscheen eerder in aangepast vorm op Tyrsday.com