Hier is alle informatie over de sprekers te vinden en daarnaast zijn relevante artikelen onder de biografieën opgenomen.
Marcel Beerthuizen
Marcel Beerthuizen is als oprichter en directeur van adviesbureau bigplans een expert op het gebied van partnership marketing. Marcel is auteur van het boek de Sportsponsorgids en heeft in de afgelopen twintig partnerships begeleid voor grote en kleine merken in de sport-, kunst, cultuur en mediawereld. Hij werkte eerder voor diverse gerenommeerde reclamebureaus, onder meer als oprichter en managing direct van TBWA\BEC, en was acht jaar (1999 – 2007) voorzitter van de Stichting SponsorRing, de jaarlijkse verkeizing van de beste sponsoringcases in ons land.
Sarah Sladek, CEO XYZ University
Sarah Sledek is dé Amerikaanse expert op het gebied van generatiemarketing. Wat zijn de gevolgen voor sport en sportvereniging van de verschuiving van babyboomers naar generatie XY, die totaal anders in het leven staat? Sarah is auteur van het boek ‘The end of the membership as we know it’ en voor SPORTNEXT voor de eerste keer in Nederland te zien en te horen!
Maarten van Bottenburg, hoogleraar Sportontwikkeling Universiteit Utrecht
Maarten van Bottenburg is hoogleraar Sportontwikkeling aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Voor zijn benoeming tot hoogleraar was Maarten van 2004 tot 2009 bijzonder hoogleraar aan de USBO en lector Sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg. In de periode van 2002 tot 2007 vormde hij samen met Jan Janssens de directie van het Mulier Instituut, waarvan hij tevens één van de oprichters is. Voordien was hij directeur van een sociaal-wetenschappelijk onderzoeksbureau, gespecialiseerd op sportgebied.
Jan de Jong, directeur NOS
Jan de Jong kent de (Nederlandse) sportmediawereld als geen ander. De Jong begon zijn loopbaan bij Veronica Sport en in 1993 tradt hij in dienst bij de NOS. In 1996 werd hij hoofd Marketing en Communicatie. Sinds 2005 is de Jong toegetreden tot de directie waar hij van 2007 tot en met 2010 de rol van mediadirecteur vervulde. Sinds 2010 is hij algemeen directeur.
Richard Kaper, hoofd afdeling Sportparticipatie NOC*NSF
Richard Kaper is van mening dat accomodatiebeleid meer is dan sportaanbod, hij zegt daarover op de website van de Stichting Waarborgfonds Sport: “Het gaat erom mensen eerst echt te boeien – door hen te raken op hun motivatie en drijfveer – en dan te binden aan de unieke sfeer, cultuur en identiteit van de sportverenigingen. Accommodatiebeleid, is naast het juiste sportaanbod en passende begeleiding van trainers, één van de drie balangrijkste pijlers in de Sportagenda 2016.”
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog, Consumpsy
Maud Ebbekink is één van de weinige consumentenpsychologen die Nederland telt. Ze zet haar kennis over marketing- en consumentenpsychologie in om marketinguitingen onweerstaanbaar en winstgevender te maken.
Jorik Heins, marketingexpert, Consumpsy
Jorik Heins is een marketing expert met een onvermoeibare passie voor internet marketing. Door het combineren van creativiteit en kennis uit de marketing psychologie, weet hij als geen ander hoe effectieve marketinguitingen ontwikkeld kunnen worden. Duidelijk en doelgericht, zo begint een succesvolle marketinguiting.
Hans den Oudendammer directeur Rotterdam Topsport
In 1999 beëindigde Hans na twintig jaar zijn politieke carrière en werd aangewezen als directeur van Rotterdam Topsport. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van topsport in Rotterdam, internationale topsportevenementen, verbetering van de topsportinfrastructuur en talentontwikkeling. De organisatie werd opgericht in 1990. Tijdens zijn loopbaan bij Rotterdam Topsport was Hans den Oudendammer onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van de Grand Départ Tour de France 2010 en betrokken bij de voorbereidingen voor het bid Youth Olympic Games 2018.
Jurryt van de Vooren, sporthistoricus, Sportgeschiedenis.nl
Jurryt van de Vooren (1969) is sporthistoricus en eigenaar van de website Sportgeschiedenis.nl. Hij werkt bij het Olympisch Stadion. Verder is hij in dienst bij VPRO Geschiedenis als redacteur en beheerder van de website. Hij is de enige Amsterdammer, die is afgestudeerd op Feyenoord.
Eerdere bijdragen
Sportgeschiedenis als zoektocht naar onze identiteit
In 2012 kreeg Nederland er zestien jaar aan Olympische geschiedenis bij
Sporthistoricus met een wapenvergunning kijkt terug op 2012
Dimitri Bonthuis, Manager Marketing & Communicatie, ABN AMRO World Tennis Tournament
Dimitri Bonthuis is betrokken bij de grootste sportevenementen in Nederland (onder andere Eneco Tour en WK Limburg 2012) en sinds 2008 namens Ahoy Rotterdam verantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie van het ABN AMRO World Tournament
Gijsbregt Brouwer, strategist in sports & new media
Gijsbregt Brouwer is de expert op het gebied van sport en nieuwe media. Hij is veel gevraagd spreker, zowel nationaal als internationaal en hij deelt zijn kennis via radio, magazines, tv en kranten, in disscussies en panels, in blogpostings en in commentaren. Verder geeft hij regelmatig workshops en colleges. In 2010 was Gijsbregt betrokken bij de oprichting van de sportmarketing blog voor Nederland, die nu is omgevormd tot SPORTNEXT.nl. Op 15 december 2010 werd Gijsbregt uitgeroepen tot Online Mediaman van het jaar. Vanuit zijn bedrijf Brightguys leidt Gijsbregt innovatieve projecten voor sponsors, sportorganisaties en sportmedia.
Lentekriebels bij het hardlopen: Vijf experts over de markt
Trends komen tot leven
Twee dagen ondergedompeld in sport bij het MIT Sloan Sports Analytics Conference
Halfgoden bestaan niet: Einde van de mythificatie in de sport
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog, Consumpsy
Maud Ebbekink is één van de weinige consumentenpsychologen die Nederland telt. Ze zet haar kennis over marketing- en consumentenpsychologie in om marketinguitingen onweerstaanbaar en winstgevender te maken.
Jorik Heins, marketingexpert, Consumpsy
Jorik Heins is een marketing expert met een onvermoeibare passie voor internet marketing. Door het combineren van creativiteit en kennis uit de marketing psychologie, weet hij als geen ander hoe effectieve marketinguitingen ontwikkeld kunnen worden. Duidelijk en doelgericht, zo begint een succesvolle marketinguiting.
Hans van Egdom, Van Egdom Consultancy
Vanuit verschillende opleidingen op het snijvlak van management en sport is Hans al ruim twintig jaar actief in verschillende sportorganisaties, waarvan twaalf jaar als zelfstandig adviseur.Hij heeft een brede kennis en ervaring, variërend van topsport tot breedtesport, van landelijke sportorganisaties (onder ander NOC*NSF, KNGU, KNZB) tot gemeenten (Nijmegen, Den Bosch) en onderwijsinstellingen (MBO Raad, Landstede).
Sportdelen opent deuren voor crowdsourcing en crowdfunding in de sport
Crowdfunding kent geen grenzen
#Durftedelen met de crowd
Hugo Gruijters, docent Sportbusiness, Fontys Economische Hogeschool Tilburg
Hugo Gruijters (1972) is docent Sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg, opleiding SPECO Sport & Media. Hij verzorgt binnen deze opleiding o.a. cursussen op het gebied van sportmarketing, sportsponsoring en nieuwe media. Daarnaast is hij mede-auteur van een Sportmarketing studieboek wat in april 2013 uitkomt.
De ongrijpbare sportconsument
Welke toekomst heeft het professionele wielrennen?
Lars Hagen, opleidingscoördinator SPECO Sportmarketing / management
Lars Hagen is opleidingscoördinator van de Johan Cruyff University Tilburg (topsportvariant van SPECO Sportmarketing & Management) en docent Sportbusiness. Hij houdt zich bezig met de curriculumontwikkeling van SPECO en JCU, met externe contacten en is betrokken bij enkele commerciële vakken als docent, waaronder eventmarketing, accountmanagement en strategische marketing.
Sportbeleving 2.0 Creative mind is a joy forever
Mark van den Heuvel, lector Sportbusiness, Fontys Economische Hogeschool Tilburg
Mark van den Heuvel is lector Sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg, studierichting SPECO. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom sporteconomie, economische en maatschappelijke impact van sport en, meer specifiek, van sportevenementen.
FIFA hervormingen, contradictio in terminis?
Hans Koeleman, directeur, Binding. Voorheen Brandmanager Nike en atleet
Chief Disruptive Engineer bij Binding, Social Business Creators; 15+ jaar werkzaam bij Nike Europe, voornamelijk als Brand Manager; studeerde Geschiedenis aan Clemson University en The University of Southern California; tweevoudig deelnemer aan de olympische Spelen (1984 en 1988).
Robert Kok, docent sportmarketing, SPECO
Robert Kok is al meer dan 10 jaar hogeschooldocent sportmarketing en sportsponsoring aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg, studierichting SPECO. Hij houdt zich bezig met marktgerichte vraagstukken rondom sport. Dit doet hij in de rol van docent, auteur en consultant.
Hoe een wereldwijde webcommunity de essentie van een sport kan veranderen
Peter Lansaat, sportmarketeer en oprichter P2 Sports Marketing & Fans First
Gepassioneerde sportmarketeer die na zijn studie werkzaam is geweest bij Feyenoord Rotterdam N.V. als Event Manager en Sponsor Manager. Eind 2009 heeft Peter het bureau P2 Sports Marketing opgericht dat door middel van sport mensen en merken verbindt. Daarnaast heeft Peter in 2012 in samenwerking met IN10 Communicatie het nieuwe label Fans First gelanceerd.
Raise the game - RBS Rugby Six Nations
Le Tour d'Argent
Sportzomer 2012 vertaald zich in een klinkende munt
Hans den Oudendammer directeur Rotterdam Topsport
In 1999 beëindigde Hans na twintig jaar zijn politieke carrière en werd aangewezen als directeur van Rotterdam Topsport. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van topsport in Rotterdam, internationale topsportevenementen, verbetering van de topsportinfrastructuur en talentontwikkeling. De organisatie werd opgericht in 1990. Tijdens zijn loopbaan bij Rotterdam Topsport was Hans den Oudendammer onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van de Grand Départ Tour de France 2010 en betrokken bij de voorbereidingen voor het bid Youth Olympic Games 2018.
Jan-Willem van der Roest MA, promovendus Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Universiteit Utrecht
Sinds 1 maart 2011 is Jan-Willem aangesteld als promovendus bij de Universiteit Utrecht, waar hij onderzoek doet naar consumentisme in relatie tot de sportvereniging. Dit onderzoek maakt deel uit van een breder onderzoeksprogramma naar de ontwikkeling van sportverenigingen.
Sarah Sladek, CEO XYZ University
Sarah Sledek is dé Amerikaanse expert op het gebied van generatiemarketing. Wat zijn de gevolgen voor sport en sportvereniging van de verschuiving van babyboomers naar generatie XY, die totaal anders in het leven staat? Sarah is auteur van het boek ‘The end of the membership as we know it’ en voor SPORTNEXT voor de eerste keer in Nederland te zien en te horen!
Peter Sprenger, directeur Techonomy
Peter Sprenger is werkzaam in het bedrijfsleven en heeft een nauwe affiniteit met sport. Hij is in het verleden betrokken geweest bij diverse sportorganisaties op het terrein van media & marketing. Hij begeleidt bedrijven als het gaat om de transitie naar de digitale wereld en het aanpassen van de bedrijfsstrategie aan veranderende omstandigheden en markten. In het verleden is hij werkzaam geweest bij Rabobank NL, Ricoh en Infostrada Sports Group. Hij is auteur van diverse boeken w.o. het recent verschenen 'De iPad economie'.
Het nieuwe spel van marketing
Top 10 digitale trends voor 2013
De Spelen van de vernieuwing
Dagmar van Stiphout, programmamanager marketing & communicatie, KNGU
Begin 2010 heeft Dagmar na ruim 10 jaar de overstap gemaakt naar de sportwereld en is hij hoofd marketing en communicatie van de KNGU. Een functie in de omgeving waar zijn hart echt ligt en waarin hij zijn kennis op het gebied van strategie, commercie, marketing en communicatie toe kan passen en verder kan ontwikkelen.
Het verhaal achter Het Grote Gymfeest
Vincent van den Tol, oprichter van 12Active
Vincent is oprichter van 12Active en is gespecialiseerd in sportapplicaties voor bedrijven en teams. Hij is een enthousiast fietser en hardloper, houdt van simpele oplossingen, en bestudeert het inzetten van technologie om het gedrag van mensen positief te beïnvloeden.
Bedrijfssport: van organisator naar motivator
Jaap Wals, directeur, KNGU
Jaap Wals is sinds 2005 directeur van de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU). Daaraan voorafgaand is hij vanaf 1995 manager Sporttechnische Zaken bij de KNGU geweest. Na het CIOS in Overveen heeft hij Sportmanagement gestudeerd in Groningen en Leiderschap bij de TSM Business School. Hij heeft een passie voor sport(management), veranderen en in(gym)noveren.